سخنگوی نظام پزشکی خراسان‌ رضوی‌:

فعالیت بیش از حد مداخله‌گران، روند سلامت و بهداشت مردم را به‌ خطر می‌اندازد

مشهد (پانا) - سخنگوی نظام پزشکی خراسان‌رضوی از افزایش روزانه فعالیت مداخله‌گران در حوزه طب سنتی خبر داد و گفت این رویه ‌در پیشبرد سلامت و بهداشت مردم ‌خطرناک است.‌

کد مطلب: ۱۵۱۰۳۴۱
لینک کوتاه کپی شد
فعالیت بیش از حد مداخله‌گران، روند سلامت و بهداشت مردم را به‌ خطر می‌اندازد

‌مسعود زحمتکش در نشست خبری «طب سنتی باید‌ها و نبایدها» که در سازمان نظام پزشکی مشهد برگزار شد، گفت‌: متأسفانه در حوزه طب سنتی، حضور و فعالیت مداخله‌گران فاجعه‌بار است. این حیطه به‌قدری پیشرفت کرده که تعداد شاکی‌ها روز به روز افزایش می‌یابد در همین راستا از پزشکان فعال در عرصه طب مدرن تا پزشکان متخصص طب ایرانی‌اسلامی، همه نسبت به این فضا نقد دارند و متأسفانه عمده فعالیت این افراد فاقد صلاحیت، در فضای مجازی است و با ادعا‌های دروغ و واهی افراد را به دام می‌اندازند.

وی در‌خصوص برخورد با مداخله‌گران تصریح کرد: خوشبختانه جریمه‌های مداخلات در حوزه درمان کمی اصلاح شده و بازدارنده‌تر شده است. در حال حاضر، جریمه پزشک‌نما‌ها و مداخله‌گران در امر درمان از ۵ میلیون به ۵۸۰ میلیون تومان برای بار اول و یک میلیارد و ۱۶۰ میلیون تومان برای بار دوم افزایش یافته است که واقعاً در مقایسه با صدماتی که این افراد به سلامت مردم وارد می‌کنند، زیاد نیست.

هر دارویی بی‌ضرر نیست و قطعا عوارض مشخصی دارد 

سخنگوی نظام پزشکی خراسان‌رضوی افزود‌: باور غلط رایج در میان مردم که داروی گیاهی یا گیاهان دارویی بی‌ضرر هستند؛ دارو از هر نوعی که باشد، عوارضی دارد. موارد بسیاری را شاهد بودیم که با توصیه دوست و آشنا یا مداخله‌گران در حوزه طب سنتی، که فلان گیاه دارویی برای فلان درد خوب است یا فلان گیاه برای شادابی پوست مفید است، افرادی به کام مرگ کشیده شده‌اند.

‌مسعود زحمتکش در ادامه این نشست اظهار کرد: در حال حاضر صرفا دو گروه پزشکان از جمله متخصصین طب ایرانی که دارای مدرک PHD تخصصی طب ایرانی هستند ‌یا پزشکان عمومی که دوره کوتاه‌مدت طب سنتی را در مرکز ملی مهارت‌های وزارت بهداشت گذرانده‌اند مجاز به فعالیت در این عرصه دارند که البته محدوده فعالیت آن‌ها تفاوت دارد.

فعالیت عطاری‌ها تنها فقط با مجوز رسمی‌، معتبر است

رئیس انجمن طب سنتی اسلامی خراسان‌ رضوی افزود: در ارتباط با فعالیت پزشکان در زمینه عطاری‌ها هیچ مشکلی نداریم اما طبق قانون عطاری‌ها صرفا مجاز به عرضه‌‌ گیاهان دارویی هستند و اجازه فروش دارو‌های گیاهی و مداخلات تشخیصی- درمانی را ندارند؛ چرا که می‌تواند تهدیدکننده سلامت بیماران باشد.

‌مسعود مختاری افزود: یکی سامانه اینترنتی ITMA.IR ‌پزشکان متخصص طب ایرانی عضو انجمن علمی طب سنتی در آن لیست شده و دومی سامانه‌‌ اینترنتی  membersearch.irimc.org که مشخصات کلیه پزشکان دارای پروانه فعالیت، تصویر و آدرس‌های محل طبابت آن‌ها را در اختیار مخاطب قرار می‌دهد.

وی اذعان کرد: ‌با توجه به حساسیت موضوع و تقاضای روز‌افزون جامعه باید تدابیری برای نظارت بهتر و بیشتر دانشگاه‌های علوم پزشکی در این زمینه اندیشیده شود. در عین حال فعالیت و ساماندهی عطاری‌های چهارچوب‌مدار به‌عنوان بخشی حائز اهمیت در زنجیره ارائه خدمات طب سنتی ضروری و غیر‌‌قابل انکار است؛ لذا تغییر ریل سیاست‌گذاری در این حوزه مورد انتظار است.

مختاری تاکید کرد: فعالیت و دریافت مجوز عطاری‌ها در حوزه وظایف دانشگاه علوم پزشکی نیست؛ اما در صورت انجام فعالیت‌های تهدیدکننده سلامت از طریق اجرای قانون برخورد می‌شود.

وی ادامه داد: پزشکان مجاز به انجام فعالیت خصوصی، دارای پروانه فعالیت اخذشده از نظام پزشکی و گواهی معتبر دوره‌های تکمیلی پزشکی بوده و ملزم به نصب در محل فعالیت می‌باشند. علاوه‌براین پزشکان طب سنتی دارو‌های طب رایج و سنتی را در نسخ الکترونیک ‌یا کاغذی دارای مهر و شماره نظام پزشکی به بیمار ارائه می‌دهند.

خبرنگار : محدثه رمضانی

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار