معاون حقوق عامه و پیشگیری از وقوع جرم دادستانی کل کشور:

هدف از سوادآموزی تنها سواد خواندن و نوشتن نیست

مشهد (پانا) - معاون حقوق عامه و پیشگیری از وقوع جرم دادستانی کل کشور گفت: وقتی صحبت از سوادآموزی و تحصیل می‌کنیم فقط شامل خواندن و نوشتن نمی‌شود بلکه مهارت زندگی، تاب‌آوری درمقابل مشکلات و نابسامانی‌ها، سواد رسانه‌ای، عاطفی، اجتماعی، حسن سلوک در جامعه را هم شامل شده که نیاز است ما در آموزش به آن بپردازیم.

کد مطلب: ۱۵۰۸۷۳۴
لینک کوتاه کپی شد
هدف از سوادآموزی تنها سواد خواندن و نوشتن نیست

غلامعباس ترکی در حاشیه اردوی میم مثل مدیر و در جمع مدیران نواحی هفتگانه مشهد گفت: اگر ما فقط خواندن و نوشتن و مجموعه‌ای از محفوظات را به فرزندانمان بیاموزیم آن‌ها در جامعه تک بعدی بار می‌آیند و در مقابله با ناملایمات مهارت تعامل صحیح و رفتار صحیح  و تاب‌آوری لازم را ندارند و مهارت‌های زندگی را فرا نمی‌گیرند و نتیجه آن شکست در فرایند زندگی و در هم‌زیستی با مردم است.

وی ادامه داد: لذا نقشی که آموزش و پرورش می‌تواند در زندگی بهتر اطفال و نوجوانان ایفا کند بسیار حایز اهمیت است و شما این افتخار را دارید که کار بسیار ارزشمندی را برای کودکان و نوجوانان و برای زندگی بهتر آن‌ها انجام می‌دهید.

وی افزود: ما در دستگاه قضایی بویژه در دادستانی کل کشور و دادستانی‌های سراسر کشور چند وظیفه مهم داریم یکی از وظایف رسیدگی به شکایات و دادخواهی‌های مردم است چون همه مردم حق دادخواهی داشته و حق دارند که به محکمه صالح مراجعه کنند.

ترکی ادامه داد: علاوه بر آن تکالیف دیگری هم در دستگاه قضایی طبق قانون اساسی برعهده ما گذاشته شده یکی از آن‌ها گسترش عدل و احیای حقوق عامه است به این معنی که علاوه براینکه به دادخواهی مردم رسیدگی می‌شود ما وظیفه داریم پیگیری کنیم که حقوق مردم احیا شود و در این حوزه اگر مانعی وجود داشته باشد آن را برطرف می‌کنیم؛ اگر دستگاهی تکلیف خود را انجام ندهد مورد مطالبه‌گری قرار می‌گیرد و به همین ترتیب هر اقدام قضایی در این راستا از جمله رسیدگی به ترک فعل‌هایی که ممکن است مسئولین و دستگاه‌ها انجام بدهند بر عهده ماست.

وی بااشاره به اینکه افراد زیر 18 سال از نظر ما کودک اطلاق می‌شود ادامه داد: یکی از قوانین مهم که در دادستانی‌ها پیگیری می‌شود قانون حمایت از اطفال و نوجوانان است؛ این قانون در سال 1399 به تصویب رسیده و حقوق متعددی را برای اطفال و نوجوانان ما مقرر کرده است.

ترکی افزود: یکی از مصادیق این حقوق حق تحصیل و سوادآموزی است؛ که در قانون اساسی ما هم تصریح شده و دولت مکلف است تسهیل کند و شرایط آموزش رایگان برای همه افراد را تا دوره متوسطه فراهم کند.

معاون حقوق عامه و پیشگیری از وقوع جرم دادستانی کل کشور ادامه داد: بعد از انقلاب اسلامی فعالیت‌های ارزشمندی در نظام آموزشی انجام شده و این حق به نحو مطلوبی محقق شده اما موانع و چالش‌هایی هم بوده  که یکی از آن موضوعات بازماندگی از سوادآموزی و تحصیل است.

ترکی تاکید کرد: در قانون حمایت از کودکان و نوجوانان یک سری اصول کلی و مهم برای حقوق کودک پیش بینی شده که یکی از آن‌ها حق شنیده شدن است؛ یعنی ما در تعلیم کودک نباید یک مسیر یک‌طرفه را بپیماییم؛ تربیت یک مسیر دوطرفه است همانطور که ما به طفل آموزش می‌دهیم، باید حرف او را نیز بشنویم.

معاون دادستانی کل کشور افزود: «یکی دیگر از حقوق پیش‌بینی شده برای طفل حق مشارکت اوست. درتصمیماتی که در امور مختلف ما برای طفل می‌گیریم، حتی در چینش میز و صندلی در کلاس می‌توانیم طفل را مشارکت دهیم، ما به شدت به نوآوری در روش‌های آموزشی نیاز داریم.

 ترکی در ادامه گفت: در ماده 3 قانون حمایت از کودکان و نوجوانان وضعیت‌های مخاطره‌آمیز برای کودکان و نوجوانان هم تشریح شده که یکی از مصادیق آن بازماندگی از تحصیل است؛ موارد دیگر بهره‌کشی از طفل، بدرفتاری نسبت به طفل و سایر موضوعات درحوزه سلامت روان طفل است؛ آسیب‌هایی که در جامعه نسبت به اطفال وجود دارد وضعیت‌های مخاطره‌آمیزی هستند که کودک و نوجوان را در معرض آسیب یا بزه‌دیدگی قرار می‌دهد.

وی افزود: ما یک بزهکاری داریم و یک بزه‌دیدگی که بزهکاری یعنی کسی مرتکب جرم شود؛ کودک یا نوجوان ممکن است تحت تاثیر اجتماع یا شرایط مختلف مرتکب جرم شود؛ اما در بسیاری از موارد در مورد اطفال وضعیت متفاوت است؛ یعنی بزهکاری آن‌ها عمدتا ناشی از بزه‌دیدگی آن‌هاست و جرم و آسیب برعلیه آن‌ها اتفاق می‌افتد؛ دستگاه‌های مختلف وظیفه دارند از این وضعیت‌های مخاطره‌آمیز طفل پیشگیری کنند و در شرایط نیاز دادستان‌ها هم مداخله می‌کنند.

وی در ادامه افزود: درحوزه نظام آموزش و پرورش، دوبال آموزش و پرورش به موازات همدیگر ظرفیت‌سازی نشده یعنی تاکید بیشتر و عمیق‌تری نسبت به آموزش داشتیم و درحوزه پرورش کودکان به نظر می‌رسد ساختارهای ما ناقص هستند.

معاون دادستانی کل کشور تاکید کرد: وقتی به پرورش اشاره می‌کنیم نباید فقط ذهن به سمت معلم پرورشی برود بلکه منظور از پرورش کودک همه آن چیزی است که  به شکوفایی استعداد کودک کمک می‌کند؛ باید قابلیت‌ها و استعدادهای کودک شناسایی شود و پرورش داده شود.

وی در پایان به معرفی طرح ائتلاف نماد پرداخت و گفت: طرح ائتلاف نماد در یک دهه اخیر پیش‌بینی شده که دستگاه‌های مختلف دور یک میز جمع می‌شوند، با این هدف که جامعه 17 میلیونی کودک و نوجوان ما در سنین مدرسه شناسایی شوند و اطلاعات آن‌ها در حوزه سلامت روان گردآوری شود و اگر آسیبی متوجه دانش‌آموز باشد تحت رصد و پایش قرار بگیرد؛ این پایش از بعد حمایتی است و دید پلیسی نسبت موضوع وجود ندارد.

وی اشاره کرد: اگر طفل نیاز به حمایت یا مشاوره و در جاهایی نیاز به مداخله داشت مثلا فرد دچار مسایل مربوط به سلامت روان همچون اعتیاد یا وابستگی دارویی است. بهترین جایی که می‌تواند این کودک یا نوجوان را مورد حمایت قرار دهد مدرسه است. مدرسه تنها نیست و خانواده هم در کنار آن است، جامعه نخبگانی نیز به کمک وی می‌آید، نهادهای حمایتی و دادستانی هم هست که همه اینها در واقع هدف میز نهاد است.

نویسنده : ریحانه وحدتی خبرنگار : دانش‌آموز خبرنگاران : ریحانه وحدتی، سنا مومن

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار