مدیر کل آموزش و پرورش خراسان رضوی خبرداد :

افتتاح ۲۱۷ طرح ساخت و ساز فضای آموزشی در سال تحصیلی جاری

مشهد(پانا)- مدیر کل آموزش و پرورش خراسان رضوی از افتتاح ۲۱۷ طرح ساخت‌وساز فضای آموزشی در سال تحصیلی جاری خبرداد و دو شیفته بودن بعضی مدارس در سطح استان را کمبود مدرسه و فضای آموزشی در استان دانست‌.

کد مطلب: ۱۵۰۰۸۹۵
لینک کوتاه کپی شد
افتتاح ۲۱۷ طرح ساخت و ساز فضای آموزشی در سال تحصیلی جاری

سید امیر شوشتری، طی نشست خبری درخصوص اقدامات آموزش‌وپرورش در آستانه بازگشایی مدارس و پروژه مهر اظهار کرد: آموزش‌و‌پرورش در تلاش است تا با فراهم‌کردن تمام زمینه‌ها و زیرساخت‌های تعلیم‌وتربیتی برای جمعیت یک‌‌ونیم میلیون  دانش‌آموز در استان خراسان‌رضوی سال تحصیلی خوب و پر‌از‌ برکتی را رقم بزند.

شوشتری ادامه داد: بیش از هزار و ۷۰۰ بازدید وبیش از ۱۴۰ مکاتبه و تعدادی بسیار زیادی ارجاع پرونده‌ها به هیئت تخلفات داشتیم و حتی حدود ۹ مدیر به دلیل تخلفات بسیار واضح و بی‌پروا، عزل شدند‌.

شوشتری با بیان اینکه متأسفانه آموزش و پرورش نمی‌تواند اعتبار مورد نیاز سرانه مدارس را  تامین کند اظهار کرد: مجبور کردن مردم به پرداخت پول در مدارس دولتی غیر قانونی است، اما بعد از اینکه ثبت‌نام‌ها انجام شد و با جمع کردن اولیای توانمند و توضیح دادن مشکلات و نیازها به آن‌ها، همکاری نیز انجام خواهد شد. چنانچه زمان ثبت نام نرخ مشخص شود که هرکسی چه توانایی داشته باشد چه نداشته باشد، باید آن را پرداخت کند تا ثبت‌نام انجام شود، این کار غیرقانونی شمرده می‌شود.

وی یادآور شد: از این ۲۱۷ فضای آموزشی، حدود ۱۴فضا، فضاهای تربیتی و آموزشی مانند استخرها، نمازخانه‌ها و کارگاه‌ها و باقی آن مدرسه‌هایی هستند که محل تعلیم و تربیت دانش‌آموزان خواهد بود.

شوشتری اظهار کرد: همچون سال‌های گذشته با زحمات همکاران اداره کل نوسازی مدارس کشور و خیرین و نهادهایی که همیاری و کمک می‌کنند، سال جاری ۲۱۷ فضای آموزشی به استان اضافه و تحویل دانش‌آموزان خواهد شد.

مدیرکل آموزش‌وپرورش خراسان‌رضوی با اشاره به جذب ۷هزار معلم در سال جاری گفت: برخی از  این معلمان فعالیت خود را شروع کرده و تعدادی نیز در حال گذراندن دوره های آموزشی برای حضور در کلاس‌های درس هستند که احتمالا تا پایان سال تحصیلی وارد مدارس خواهند شد و همچنین حدود ۳هزار دانشجو معلم به همکاران ما در آموزش و پرورش می‌پیوندند.

 شوشتری اذعان کرد: تمام پروژه‌های به اتمام نرسیده سنوات قبل، در طی ۲ سال گذشته کامل شد، به طوری که در این ۲ سال گذشته ما توانستیم در استان خراسان رضوی ۱۰ استخر سرپوشیده جدید تحویل آموزش پرورش بدهیم.

وی با اشاره به آخرین آمار معلمان و دانش‌آموزان در آموزش‌وپرورش، اظهار کرد: بیش از ۷۵ هزار معلم و یک و نیم میلیون دانش‌آموز در سال گذشته داشتیم، اما امسال احتمالا یک میلیون و ۵۴۰  الی ۵۵۰ هزار نفر است که بعد از اتمام ثبت نام‌ها آمار دقیق آن مشخص و اعلام خواهیم‌کرد.

مدیرکل آموزش‌وپرورش‌خراسان‌رضوی درخصوص مدارس کانکسی عنوان کرد: مدارس کانکسی در سال ۱۴۰۲ برچیده شد و دیگر مدارس کانکسی وجود ندارد؛ اما برخی از مناطق دورافتاده یا جاهایی که تعداد انگشت شماری دانش آموز دارد و ساخت و ساز مقرون به صرفه نیست، امکان دارد مدارس کانکسی در آن‌جا وجود داشته باشد که در سال تحصیلی جاری امیدواریم بتوانیم با ساماندهی و برنامه‌ریزی دقیق‌تر نسبت به جمع‌آوری آنها نیز اقدام کنیم.

وی با اشاره به اقدامات انجام شده در ۲ سال اخیر تصریح کرد: مدارس مستقل بالای ۱۰ نفر، حدود ۶۰ مدرسه بود که برچیده شد و چندین مدرسه را ادغام کردیم و جایگزین آن‌ها مدارس بزرگتری ساخته شد.

مدیرکل آموزش‌وپرورش خراسان‌رضوی با اشاره به نتایج کنکور سال جاری اظهار کرد: در کنکور امسال استان خراسان رضوی بعد از تهران، با هفت رتبه تک رقمی، رتبه دوم کشور را کسب کرد.

شوشتری با بیان برنامه‌ها برای آغاز سال تحصیلی جدید گفت داد: در روزهای ۲۶، ۲۷ و ۲۸ شهریورماه برنامه غنچه‌ها (حرم مطهر رضوی- رواق کودک)، شکوفاها و جوان‌ها( مدارس و پایگاه‌ها) و روز اول مهرماه برنامه مهر و زنگ ایثار خواهد بود. همچنین، ظهر آن روز زنگ نماز در مدارس مشهد با حضور  مسئولین نواخته خواهد شد.

مدیرکل آموزش‌وپرورش درخصوص مدارس دوشیفته، خاطرنشان کرد: متاسفانه مدارس دوشیفته در استان خراسان رضوی بسیار زیاد است و حدود ۴هزار کلاس در این ۲ سال  اخیر ساخته شده اما به گرد افزایش جمعیت نرسیده و تنها کمی توانسته فضا را آرام و از حالت بحرانی خارج کند اما باز هم فضای دوشیفته در مشهد و مخصوصاً در حاشیه شهر مشهد در نواحی ۱-۲-۵ و تبادکان زیادی وجود دارد.

شوشتری در خصوص زمان توزیع کتب درسی گفت: ثبت نام کتاب‌ها تقریباً ۹۰درصد در تمام پایه‌ها به جز پایه دهم که پایه تعیین رشته است، انجام شده و توزیع منطقه‌ای کتب درسی در هفته جاری آغاز خواهد شد.

وی افزود: در اکثر نقاط استان نحوه روند پیشرفت ثبت‌نام‌های دانش‌آموزی، مسائل صدور ابلاغ‌های همکاران، کلاس‌بندی‌ها، تأمین و سازماندهی نیروی انسانی و همچنین فضاهای فیزیکی، شاخص‌های مربوطه به صورت روزانه در حال بررسی است که با رقابت در بین استان‌ها صورت می‌گیرد.

شوشتری در رابطه با آمار ترک تحصیل‌کنندگان، اظهار کرد: بازماندگان از تحصیل در ۳ سال اخیر بعد از کرونا، رقمی حدود ۱۵ الی ۲۰ هزار نفر در استان وجود دارد که حدود ۷هزار نفر آن‌ها بازمانده نیستند و مطمئنیم کسانی هستند که به هر نحوی براساس موالید اعم از مهاجرت‌ها و مرگ ومیر بازمانده از تحصیل بوده و بقیه شامل دانش‌آموزان عشایری، مناطق روستایی و مناطق متفاوت هستند که سخت دنبال آن‌ها می‌گردیم و شناسایی می‌کنیم و به تحصیل برمی‌گردانیم چنانکه در گذشته توانسته‌ایم ۵۰درصد آن‌ها را شناسایی کنیم. 

وی گفت: همه مدارس موظف هستند بسیاری از دانش‌آموزان تحت پوشش کمیته امداد و هرکسی که توانمندی و استعداد داشته باشد که در آزمون‌های مدارس استعدادهای درخشان و یا نمونه دولتی قبول شود، را رایگان ثبت نام کنند و در این زمینه دانش‌آموزانی که از توان مالی خوبی برخوردار نیستند و استعداد دارند شناسایی شده و درحال حاضر حداقل هزار و ۸۰۰ نفر دانش‌آموز در مدارس خاص که به نام مدارس همدل هستند، بدون اینکه بخواهند یک ریال پرداخت کنند، در حال تحصیل هستند.

وی در رابطه با عدالت آموزشی دولت چهاردهم اضافه کرد: درسال گذشته آستان قدس رضوی،  ۲هزار نفر را در طرح اطعام دانش‌آموزی و برنامه چهارشنبه‌های امام رضایی پوشش داد که تماما از مناطق محروم اطراف و حاشیه مشهد بودند.

شوشتری در رابطه با مولدسازی و رفع مشکل عدم تامین زمین مدارس ادامه داد: برنامه‌های بسیار بزرگی در رابطه با جهش‌ برای رفع نیازهای آموزش و پرورش برنامه‌ریزی شده از جمله جهش بزرگ ساخت  ۵هزار کلاس درس که با برنامه‌های مولدسازی در نظر گرفته شده و مشکلات تأمین زمین در بسیاری از مناطق اعم از شهرک شهید رجایی، شهرک شهید باهنر، گلشهر، بلوار توس، سیدی و بلوارسپاه معضل بسیار بزرگی است که برای ساخت‌ مدارس در این مناطق،‌ مقدماتی فراهم شده اما اگر زمین مورد نیاز تأمین نشود، این امرمحقق نخواهد شد.

وی در مورد آمار ثبت‌نام دانش‌آموزان نیز توضیح داد: معمولا ۵۰ درصد ثبت‌نامی‌ها مربوط به دوره ابتدایی است، که باتوجه به  اینکه این دوره ۶سال است، بیش از ۸۸۰ هزارنفر در دوره ابتدایی ثبت‌نامی داشته‌ایم و حدود نصف دیگر این آمار در دوره متوسطه اول و باقی در دو رشته نظری و رشته‌های فنی تقسیم می‌شوند.

 

خبرنگار : محدثه رمضانی و زهرا زراعت‌کار

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار