مدیر کل سازمان انتقال خون خراسان‌ رضوی خبر داد:

خراسان رضوی دومین جایگاه در مصرف کننده خون و فرآورده های خونی در کشور

مشهد (پانا)- مدیرکل انتقال خون خراسان رضوی گفت: ما وظیفه داشتیم در حیطه تامین خون کافی، کمیت خون را بالا ببریم، بعد از دوران کرونا شاهد افزایش درخواست‌های بیمارستانی به میزان بسیار قابل‌توجهی بوده ایم و بعد از تهران دومین مصرف کننده خون و فرآورده‌های خونی در کشور هستیم.

کد مطلب: ۱۴۹۷۷۵۱
لینک کوتاه کپی شد
خراسان رضوی دومین جایگاه در مصرف کننده خون و فرآورده های خونی در کشور

سعید اصغریان در نشست با اصحاب رسانه در جمع خبرنگاران، ارائه گزارشی از این سازمان طی یک سال گذشته پرداخت و اظهار کرد: با توجه به افزایش تخت بیمارستانی در استان، افزایش تعداد بیمارستان‌ها و اینکه مشهد به عنوان قطب سلامت، کیفیت خدمات درمانی بالایی دارد، علاوه بر بار درمانی خود استان، استان‌های مجاور و حتی کشورهای مجاور پروسه درمان خود را در مشهد طی می‌کنند.

وی عنوان کرد: خون در علم پزشکی، ماده مهمی است که در درمان بی بدیل است. برای هر بیماری دارویی وجود دارد یا حتی می‌توان جایگزین آن را پیش بینی کرد اما خون، مایع حیاتی است که هیچ جای دنیا ما به ازای آن وجود ندارد.

وی افزود: سازمان انتقال خون یک وظیفه حیاتی و بی‌بدیل را بر عهده دارد و رسالت آن تأمین خون کافی و سالم برای بیماران نیازمند خون است؛ به همین دلیل در رده بندی پدافند غیرعامل، سازمان انتقال خون یک عامل حیاتی دیده می شود و اهمیت بسیار بالایی دارد.

اصغریان افزود: هیچ ارگان دیگری در تهیه و تأمین خون دخالتی ندارد و تنها تأمین کننده خون، سازمان انتقال خون است؛ لذا اگر در انجام این رسالت کوتاهی صورت گیرد و خون و فرآورده‌های خونی به اندازه کافی تامین نشود این امر منجر به تعطیلی اتاق‌های عمل و در نهایت به خطر افتادن جان بیماران نیازمند خون است.

مدیرکل سازمان انتقال خون خراسان رضوی ادامه داد: بیشتر مردم که به زیارت می آیند، پروسه درمانی خود را در این جا طی می‌کنند؛ مخصوصا در ایام زیارتی و مناسبتی که زائران زیادی در مشهد شاهد هستیم. این موضع باعث می‌شود بار درمانی به انتقال خون هم تحمیل شود، چون بایستی تامین کننده خون و فرآورده‌های خونی باشیم به همین دلیل بعد از تهران دومین مصرف‌کننده خون و فرآورده‌های خونی در کشور، خراسان رضوی است لذا نیاز به فرهنگ رسانی بیشتری در استان خراسان رضوی هستیم تا شاهد مشارکت بیشتر مردم در این زمینه باشیم.

هیچ اتاق عملی بدون رزور خون فعال نخواهد شد

مدیر کل سازمان انتقال خون خراسان رضوی بیان کرد: نیاز به خون و فرآورده‌های خونی یک نیاز مستمر است و اگر خللی در این عمل به وجود آید باعث از دست رفتن جان بیماران نیازمند به خون می‌شود. تقریبا روزانه حدود ۶۰۰ واحد خون تحویل بیمارستان‌ها می‌دهیم و در حال حاضر ۶۵ بیمارستان را در کل استان خراسان رضوی پوشش داده‌‌ایم.

اصغریان در خصوص اهمیت انتقال خون و فرآورده‌هایی خونی گفت: در خون فرآورده‌هایی از جمله پلاکت را داریم که حداکثر ۳ تا ۵ روز می‌توانیم نگهداری کنیم، بنابراین باید روزانه خون بگیریم و تنها راه تامین خون و فرآورده‌های خون اهداکنندگان هستند و برای این امر باید فرهنگ‌سازی شود.

۵درصد اهداکنندگان خون در خراسان رضوی بانوان هستند

اصغریان افزود: متاسفانه از ۱۰۰ درصد اهداکنندگان، فقط ۵ درصد اهداکنندگان بانوان هستند و سعی کردیم که در این زمینه فرهنگ‌سازی بهتری داشته باشیم تا همین طور که بانوان در خیلی از عرصه ها مشارکت دارند در اهدای خون هم موثر باشند. ضمن اینکه مشارکت بانوان نسبت به ۵ ماه اول سال گذشته ۴۵ درصد افزایش داشته است.

وی ابراز کرد:آن طور که باید، هنوز فرهنگ اهدای خون در جامعه گسترش پیدا نکرده است و در حوزه فرهنگ‌سازی نقش رسانه‌ها بسیار کلیدی و مؤثر است.

 پیشرفته ترین دستگاه آزمایشگاهی خون در خراسان رضوی

مدیر کل سازمان انتقال خون خراسان رضوی گفت: در راستای سالم بودن خون نیز در سال گذشته اقداماتی با همکاری ستاد انتقال خون صورت گرفت. سه عدد از پیشرفته‌ترین دستگاه‌های آزمایشگاهی روز دنیا را در سازمان مستقر کردیم و می‌توانیم ادعا کنیم که به لحاظ کیفیت خون، با باکیفیت‌ترین انتقال خون‌های جهان مثل اروپا رقابت می‌کنیم.

وی گفت: خون اهدایی به بیماران، جزو با کیفیت‌ترین و بهترین خون‌ها به لحاظ غربالگری از نظر ویروسی و گروه‌بندی است و استان خراسان رضوی از اولین استان‌هایی بود که این دستگاه‌ها را مستقر کرد.

 

 

خبرنگار : زهرا زراعت‌کار

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار