بیست و دومین نشست سالانه معاونان آموزشی و نمایندگان مجلات رشد سراسر کشور برگزار شد
مشهد (پانا) - بیست و دومین نشست سالانه معاونان آموزشی و نمایندگان مجلات رشد سراسر کشور با حضور معاون وزیر آموزش و پرورش و رئیس سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی و مدیرکل دفتر انتشارات و فناوری آموزشی در تالار شیخ طبرسی بنیاد پژوهشهای اسلامی آستان قدس خراسان رضوی برگزار شد.
لیلا ایرجی، نماینده مجلات رشد استان آذربایجان شرقی در این نشست گفت: استان ما قبل از کرونا همیشه رتبه اول و دوم در جذب دانشآموزان را کسب میکرد.
ایرجی درخصوص دریافت هزینه مجلات از دانشآموزان خاطرنشان کرد: بابت دریافت هزینهها عوامل ستادی، سامانهای را طراحی کردهاند که دانشآموزان به راحتی از طریق این سامانه به مجلات دسترسی داشته باشند و برنامهای که در استان ما برگزار شد این است که نمایشگاهی داشتیم به نام نمایشگاه دستاوردهای دانشآموزی که در آن نمایشگاه، غرفهای را به مجلات رشد اختصاص دادیم و همه پیگیر بودند که مطالب مجلات را چگونه میشود دریافت کرد.
مجلات رشد از لحاظ محتوایی بسیار مفید هستند
جعفر عاشقی، معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش استان مرکزی نیز اظهار کرد : مجلات رشد از لحاظ محتوایی، بسیار مجلات مفیدی هستند بهخصوص برای پایه ابتدایی که به درک و مفهوم کمک میکند.
عاشقی درخصوص رسانههای ملی گفت: اما در رسانه ملی همه این موضوعات برنامههایی است که بتوانیم انجام دهیم و مجلات را به دانشآموزان و مهمتر از آن به خانوادههای دانشآموزان و همکاران معرفی کنیم.
وی ادامه داد: در مورد تیتراژ و استفاده از مجلات رشد با توجه به برنامهای که داریم از جمله عقد تفاهم، تعویض و تبلیغ مجلات رشد که انشاءالله برنامههایی داریم که حداکثر دانشآموزان بتوانند از مجلات رشد استفاده کنند.
استفاده تعداد قابل توجه دانشآموزان تهران از اشتراک مجلات رشد
محمدعلی زنجانی، معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش شهرستانهای استان تهران نیز گفت: در شهرستانهای استان تهران، تعداد قابل توجهی از دانشآموزان در دوره ابتدایی و در دوره متوسطه به صورت ماهانه از اشتراک مجلات رشد استفاده میکنند.
زنجانی درمورد برنامههای اجرایی در شهرستانهای استان تهران افزود: در استان تهران، سیاستها و برنامههایی را برای کیفیتبخشی به مجلاتی که در استان توزیع میشود و همسو کردن این مجلات با اهداف آموزش و پرورش اتخاذ کردیم. از جمله این برنامهها برگزاری مستمر روز بدون کیف و کتاب بوده که در این روز، دانشآموزان در دوره ابتدایی در روزهای خاص و مشخص با برنامههایی خاص شرکت میکنند و به صورت جمعی با نظارت معلمین و مربیان در سطح مدرسه مجلات را مطالعه میکنند.
معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش شهرستانهای تهران ادامه داد: اجرای برنامه روز بدون کیف و کتاب باعث شد که بیشتر به مجلات رشد بها دهیم و این را به عنوان یک منبع در کنار محتوای آموزشیمان و در راستای تکمیل فرآیندهای جاده یادگیری دانشآموزان استفاده کردیم و هم این که محتواهایی را در یک روز فارغ از برنامه درسی در یک روز جذاب در کنار دانشآموزان با هم مرور میکنیم که خیلی تأثیرات تربیتی و آموزشی داشته و دانشآموزان بسیار از این موضوع استقبال کردهاند.
مجلات رشد میتواند در امتداد برنامه درسی قرار گیرد
محمود مشکی، معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش استان اردبیل گفت: مجلات رشد، یک نمونه از مجلاتی است که میتواند در امتداد برنامه درسی دانشآموزان برای یادگیری بهتر و عمیق مورد استفاده قرار گیرد. در برنامه رسمی، اهمیت بر کتابهای درسی است اما برای اینکه بتوانیم به اهداف خودمان برسیم، نیازمندیم تا یکسری فعالیت را در خارج از مدرسه در ارتباط با مطالب کتاب درسی داشته باشیم.
مشکی ادامه داد: مطالبی که در این مجلات آورده میشود، دقیق و در راستای برنامههای درسی تنظیم میشود و آنچه مهم است اینکه والدین، دانشآموزان و مدیران باید کمک کنند تا بتوانند این محتوای بسیار خوب آموزشی را در کنار کتاب درسی در اختیار دانشآموزان قرار دهیم و تلاشمان بر این است که بتوانیم هم با اقناعسازی والدین و جذاب کردن محتوای این مجلات و هم از طریق انتشارات و خودمان در طول سال، برنامهها و جشنوارههایی را آماده کنیم که دانشآموزان ترغیب شوند و اشتراک مجلات را تهیه کنند.
وی درخصوص پیشنهاد برای جذابسازی محتوای مجلات برای رده سنی متوسطه دوم که درگیر کنکور و امتحانات نهایی هستند، گفت: در دوره متوسطه دوم پیشنهاد دادیم که بتوانیم نیازهای بچهها را در دوره متوسطه دوم، شناسایی کنیم و چون در این دوره، دانشآموزان خود را برای کنکور و آزمونهای نهایی آماده میکنند باید در این مجلات، روشهای مطالعه، یادگیری و امثال اینها را در این مجلات با دانشآموزان در میان بگذاریم و به نظر میرسد این کار باعث میشود که در کشور ما میزان استقبال دانشآموزان از مجلات رشد بیشتر شود و تأثیر مثبت بر روی این رده سنی بگذارد.
مجلات رشد، نمونهای از مجلات علمی و آگاهیبخشی است
سیدجلال رحیمیبیرو، معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش استان کهگیلویه و بویراحمد گفت: مجلات رشد، یکی از بهترین مجلات و جزو مجلات علمی است که آگاهیبخشی دارد. ما در استان خودمان جلسات کارگاهی در خصوص ارزش علمی و آگاهیبخشی مجلات رشد برگزار کردیم که در حقیقت مجلات رشد در سبد خرید خانوادهها قرار بگیرد.
رحیمیبیرو افزود: یکی دیگر از مزایای مجلات این است که میتواند در کارهایی مانند نوشتن پایاننامهها ، نوشتن کتب مختلف و... کمک کند.
وی درخصوص اهمیت مجلات و هزینه آنها خاطرنشان کرد: متاسفانه در کشور ما در تعداد کمی از استانها مجلات را بیارزش میدانند با اینکه این مجلات با مطالب خوب، هزینهای در بر ندارد اما در حقیقت مجلات، بسیار عالی هستند.
مجلات رشد محتوای بسیار تاثیرگذاری دارد
مهسا لطفی، نماینده استان آذربایجان غربی، محتوای خاص این مجلات را تایید کرد و گفت: سعی داریم مجلاتی هم تهیه کنیم برای همکاران که انگیزه بیشتری به وجود بیاید.
ارائه پیشنهادهایی برای جذابسازی مجلات رشد در رده سنی متوسطه
منیژه تندی، نماینده استان قزوین نیز گفت: تلاشمان بر این است که بتوانیم توضیحات و تبلیغات و ترویج لازم را انجام بدهیم که رشد حداکثری داشته باشیم.
تندی افزود: خوشبختانه دانشآموزان مقطع ابتدایی استقبال خوبی دارند ولی در بحث استقبال متوسطه نسبت به ابتداییها استقبال کم است و پیشنهادهایی دادیم و روی این موضوع باید بیشتر کار شود.
از مجلات رشد میتوانیم به عنوان یکی از محتوای کمکآموزشی استفاد کنیم
زهرا صالحینیا، معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش استان مرکزی گفت: مجلات رشد، یکی از محتواهای کمکآموزشی در کنار کتب درسی هستند و از نظر هدفگذاری با توجه به رده سنی دانشآموزان، تعریف شده و این مجلات به دست افراد توانمند هیات تحریریه نوشته شده است. اینها در واقع سردبیران و افراد متخصصی هستند که سالیان طولانی در این زمینه فعالیت کردهاند و به این نتایج و ماحصل علمی رسیدهاند و بسیار منابع خوبی برای استفاده گروه آموزشی است که با آموزش و پرورش مواجه هستند.
صالحینیا افزود: در استان مرکزی، مجلات رشد با توجه به تغییر رویکرد جدی که خواهد داشت انتظار میرود که یک جهش بسیار خوبی داشته باشد و با توجه به کارگروههایی که تعریف خواهیم کرد و سیاستگذاریها و برنامهریزیهایی که انجام خواهیم داد، مدیران مدارس را پای این کار خواهیم آورد. همچنین معاونین مناطق و سلسله مراتب معلمین، دانشآموزان و اولیا با اطلاعرسانی که خواهیم کرد از ظرفیت بزرگ آموزش و پرورش برای ارتقای علم و دانش و بهروز شدن علم و دانش استفاده خواهیم کرد.
دانشآموز خبرنگاران: یلدا توکلی و زهرا زراعتکار
ارسال دیدگاه