به بهانه هجدهم تیرماه ماه روز ملی ادبیات کودک و نوجوان

مشهد(پانا)- هجدهم تیرماه ماه با نام ویاد استاد بزرگ ادبیات و نویسنده و بازنویس فرهیخته ایرانی استاد مهدی آذر یزدی روز ملی ادبیات کودک و نوجوان نام گذاری شده است.

کد مطلب: ۱۴۸۶۳۹۲
لینک کوتاه کپی شد
به بهانه هجدهم تیرماه ماه روز ملی ادبیات کودک و نوجوان

به گزارش خبرگزاری پانا؛ مهدی آذر یزدی ( ۲۷ اسفند ۱۳۰۰ در یزد - ۱۸ تیر ۱۳۸۸) نویسندهٔ کودک و نوجوان اهل محله خرمشاه یزد در ایران بود. او هرگز ازدواج نکرد و هیچ‌گاه به کار دولتی مشغول نشد. 

روز ملی ادبیات کودک و نوجوان فرصت مناسبی جهت آشنا کردن کودکان با کتاب و بهانه‌ای برای ورود کتاب به زندگانی کودکان است. امید است که استفاده از این فرصت‌ها و مناسبت ها، بهانه‌ها برای ترویج فرهنگ کتابخوانی در میان کودکان و نوجوانان باشد.بنابراین انس کودکان با کتاب می تواند بهانه ای برای ترویج فرهنگ کتاب خوانی گردد.

« مهدی آذر یزدی »،  یکی از پرتیراژترین نویسندگان ادبیات کودک و نوجوان بود که از محروم‌ترین طبقات اجتماعی برخاسته بود.او سواد رابه شیوه متعارف روزگار نیاموخت بلکه از طریق تلاش و تکاپوی مستمر و بی وقفه خود و عشق و علاقه بی‌ پایانش به کتاب و خواندن فرا گرفته بود.از این رو او نه تنها نماینده ادبیات ملی ما است، بلکه خود نیز نتیجه آن است؛ او نه تنها آفریننده این ادبیات که خودش هم با ادبیات آفریده شده است.

شمار آثار مهدی آذر‌یزدی به نظم و نثر به بیش از ۳۰ اثر می‌رسد که آن‌ها را می‌توان چنین نام برد: دوره هشت جلدی «قصه‌های خوب برای بچه‌های خوب» شامل دفترهای «قصه‌های کلیله و دمنه»، «قصه‌های مرزبان نامه»، «قصه‌های سندباد نامه و قابوس نامه»، «قصه‌های مثنوی مولوی»، «قصه‌های قرآن»، «قصه‌های شیخ عطار»، «قصه‌های گلستان و ملستان» و «قصه‌های چهارده معصوم»، دوره ده جلدی «قصه‌های تازه از کتاب‌های کهن» شامل دفترهای «خیر و شر»، «حق و ناحق»، «ده حکایت»، «بچه آدم»، «پنج افسانه»، «مرد و نامرد»، «قصه‌ها و مثل‌ها»، «هشت بهشت»، «بافنده داننده»، «اصل موضوع»، «گربه ناقلا»، «شعر قند و عسل»، «مثنوی بچه خوب»، «قصه‌های ساده برای نوآموزان»، «تصحیح مثنوی مولوی»، «گربه تنبل»، «خودآموز مقدماتی شطرنج»، «خودآموز عکاسی برای همه»، «قصه‌های پیامبران»، «یاد عاشورا»، «تذکره شعرای معاصر ایران»، «لبخند»، «چهل کلمه قصار حضرت امیر (ع)»، «دستور طباخی و تدبیر منزل»، «خاله گوهر» و آثاری دیگر که هنوز به چاپ نرسیده ‌است.

همچنین مجموعه انیمیشنی ۲۶ قسمتی با نام «قصه‌های خوب، برای بچه‌های خوب» به تهیه کنندگی مرکز پویانمایی صبا تولید و از این شبکه پخش شده است که برگرفته از کتاب‌های مرحوم مهدی آذری‌یزدی است.‌ ایشان در این مجموعه‌ی انیمیشنی به عنوان راوی فعالیت کرد.

در جایگاه نشان ها و جایزه های آذر یزدی می‌توان از نشان ملی ادبی او نام برد،  مهدی آذر‌یزدی در سال ۱۳۴۳ به خاطر نگارش کتاب «قصه‌های خوب برای بچه‌های خوب» از سوی «سازمان جهانی‌ یونسکو» به دریافت جایزه نایل آمد. همچنین در سال ۱۳۴۵ برای نگارش کتاب‌های «قصه‌های خوب برای بچه‌های خوب» و «قصه‌های تازه از کتاب‌های کهن» از سوی بنیاد پهلوی جایزه سلطنتی کتاب سال را به خود اختصاص داد. پس از انقلاب اسلامی نیز کتاب‌های وی از طرف «شورای کتاب کودک» کتاب برگزیده سال شده‌اند. پس از مرگ او در شهر‌یزد به همت حوزه هنری استان ‌یزد و با همکاری اداره‌ی پست آن شهر تمبر‌ یاد بودی با شماره  ۱۶۰۰ چاپ شد.

سرانجام آذریزدی در ۱۸ تیرماه سال ۱۳۸۸در سن ۸۷ سالگی در بیمارستان آتیه‌ تهران دار فانی را وداع گفت و در حسینیه‌ خرمشاه یزد در نزدیکی محل زندگی‌اش به خاک سپرده شد. به همین خاطر، این روز طبق اعلام شورای عالی انقلاب فرهنگی، بنابر پیشنهاد شورای فرهنگ عمومی به عنوان روز رسمی «ادبیات کودک و نوجوان» در کشور اعلام شده  است.

شاید اگر کودکی کردن را به عنوان یک جلوه  طبیعی انسانی در خود و دیگران به رسمیت بشناسیم و اجازه بروز به آن بدهیم، هم غنی‌تر زندگی خواهیم کرد و هم بهتر می‌توانیم در برابر کودکان رفتاری رشد دهنده داشته باشیم.

نام و یاد این نویسنده و بازنویس بزرگ‌ کشورمان گرامی باد.

خبرنگار پانا: شایلین حدادی

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار