لایحه صدور پروانه ساختمانی رایگان برای منازل زلزله‌زده کاشمر تصویب شد

کاشمر (پانا) - اعضای شورای اسلامی شهر کاشمر در راستای همراهی و کمک به خسارت‌دیدگان زلزله ۵ ریشتری ظهر ۲۹ خرداد امسال با لایحه شهرداری درخصوص صدور پروانه ساختمانی رایگان برای منازلی که بر اثر زلزله، تخریب یا نیاز به بازسازی دارند تا متراژ ۱۲۰ مترمربع موافقت کردند.

کد مطلب: ۱۴۸۵۰۸۱
لینک کوتاه کپی شد
لایحه صدور پروانه ساختمانی رایگان برای منازل زلزله‌زده کاشمر تصویب شد

علی‌اصغر مرادزاده، رئیس شورای اسلامی شهر کاشمر در جلسه علنی شورای شهر با ابراز همدردی با خانواده‌هایی که عزیزانشان را در زلزله اخیر کاشمر از دست داده‌اند، بر ضرورت همراهی و کمک اقشار مختلف مردم، خیرین و نیکوکاران برای کاهش دردها و خسارت‌های ناشی از این حادثه تاکید کرد و گفت: از همان لحظات اولیه پس از وقوع زلزله، نیروهای شهرداری در واحد‌های مختلف پای کار بودند و‌ به ارائه خدمات پرداختند.

مرادزاده با اشاره به حضور شهردار در جلسه علنی شورای شهر اظهار کرد: با توجه به اینکه در جلسات اخیر شورا ابهامات و سوالاتی از سوی اعضا مطرح شد از شهردار دعوت کردیم تا برای رفع ابهام و روشن شدن موارد، توضیحاتی در جلسه ارائه کند.

وی ادامه داد: احداث واحد تجاری در قسمتی از پارک شهید عسگری، احداث و راه‌اندازی کانکس در بلوار سیدمرتضی، زمین شهرداری در مجاورت بنای تاریخی خانه دانش، به‌کارگیری و جذب نیرو در 2 سال اخیر و استفاده از ماشین‌آلات شهرداری در خارج از منطقه شهری، مواردی است که اعضای شورای شهر خواستار توضیح شهردار برای رفع ابهامات هستند.

اصغر کوهسرخی، شهردار کاشمر نیز در ادامه این جلسه با اشاره به وجود گسل فعال درونه به طول ۷۰۰ کیلومتر که از شمال این شهر می‌گذرد، گفت: با توجه به نزدیک بودن کانون زمین‌لرزه به سطح زمین، خسارت زیادی به منازل و بناهای ساختمانی وارد شد.

کوهسرخی با بیان اینکه ضرورت دارد همه مردم در برابر حوادث با مقاوم‌سازی و رعایت اصول ایمنی از بروز خسارت احتمالی ناشی از زمین‌لرزه پیشگیری و جلوگیری کنند، بیان کرد: شهرداری کاشمر ضمن کمک به امدادرسانی برای نجات افرادی که در زیر آوار گرفتار شدند در حوزه آواربرداری منازل تخریب‌شده نیز اقدامات خوبی انجام داده است.

شهردار کاشمر با اشاره به اینکه در راستای اجرای بند ۱۴ ماده ۵۵ قانون شهرداری‌ها از سال گذشته بیش از ۶۰ واحد مخاطره‌آمیز در نقاط مختلف شهر شناسایی شده است، بیان کرد: تا قبل از وقوع زلزله، تعداد نیمی از این واحد‌های مخاطره‌آمیز تخریب شده است.

وی با اذعان به اینکه در جریان زلزله اخیر به سازه ساختمانی حدود ۳۰۰ واحد مسکونی در شهر کاشمر خسارت وارد شده است، تصریح کرد: هم‌اکنون روزانه ۵ واحد در سطح شهر آواربرداری انجام می‌شود و امیدواریم با تخصیص به‌موقع تسهیلات بازسازی، مرمت و کمک‌های بلاعوض در انجام عملیات ساختمانی تسریع شود و تا قبل از آغاز سرما سرپناهی برای زلزله‌زدگان ایجاد شود.

کوهسرخی، احداث واحد تجاری در پارک شهید عسگری را در راستای ایجاد زیرساخت، فراهم کردن امکانات و دستیابی شهروندان به برخی فضاهای مورد نیاز دانست و گفت: برای فعالیت عمرانی در پارک نه تنها به فضای سبز تجاوز نشده بلکه باعث ایجاد امنیت بیشتر نیز شده است.

وی با یادآوری اینکه حضور بَلال‌فروشان در لاین سواره‌رو بلوار سیدمرتضی(ع) خطرات جانی برای شهروندان و معضل ترافیکی به همراه داشت، خاطرنشان کرد: در راستای حفظ جان شهروندان و طرح بلوار ۱۱ کانکس برای مشاغل حاشیه این بلوار نصب شد.

شهردار کاشمر با تأکید بر اینکه در این ساماندهی نه یک متر از فضای سبز گرفته شده و نه درختی قطع شده است، گفت: ضروری است با تشکیل کارگروهی مبنی بر الزام صاحبان مشاغل نسبت به تنظیم قرارداد و رعایت مسائل بهداشتی برای رفع نگرانی و دغدغه اعضای شورا اقدام شود.

وی با اعلام اینکه نسبت به زمین شهرداری که در مجاورت بنای تاریخی خانه دانش واقع شده، تصرفی انجام نشده است، بیان کرد: با توجه به اینکه فضای جدیدی برای اداره میراث فرهنگی در حال آماده شدن است، منتظریم تا با انتقال این مجموعه اداری، این ساختمان تاریخی را تحویل و با موافقت شورا نسبت به راه‌اندازی موزه و بازارچه صنایع دستی اقدام کنیم.

شهردار کاشمر درخصوص پروژه روشنایی بلوار جمهوری اسلامی که منجر به بروز حاشیه‌هایی شد نیز اظهار کرد: اجرای این پروژه در راستای جلوگیری از حادثه و توجه به سیما و منظر شهری انجام شده است، چرا که به اذعان کارشناسان، پایه‌های قدیمی بدون فندانسیون نصب شده و دچار پوسیدگی نیز شده بود و هر لحظه احتمال سقوط وجود داشت.

وی با بیان اینکه اعلام اعتبار ۲۴ میلیاردی این پروژه که شامل خرید، نصب و راه‌اندازی ۶۰ پایه چراغ می‌شود، حواشی به دنبال داشته است، ابراز کرد: برای خرید کامل پایه به همراه 2 سرچراغ ۳۱۶ میلیون ریال و برای فندانسیون، کابل‌کشی و نصب آن حدود ۸۰ میلیون ریال هزینه شده که سهم شهرداری ۱۸ میلیارد ریال و سهم شرکت برق ۶ میلیارد ریال بوده است.

کوهسرخی ادامه داد: اجرای پروژه روشنایی علاوه بر اینکه موجب رضایت‌مندی شهروندان به‌ویژه ساکنان و کسبه این بلوار را فراهم کرده به دلیل استفاده از لامپ‌های کم‌مصرف باعث صرفه‌جویی در برق نیز شده است.

خبرنگار : محمدرضا زارع عکاس : محمدرضا زارع

ارسال دیدگاه