رئیس گروه تحقیق و پژوهش آموزش‌وپرورش خراسان رضوی:

مساله‌یابی و کار پژوهشی باید جزئی از رسالت معلمان باشد

مشهد (پانا) - رئیس گروه تحقیق و پژوهش آموزش‌وپرورش استان خراسان رضوی گفت مساله‌یابی و کار پژوهشی باید جزئی از رسالت یک معلم باشد و آموزش مهارت‌های زندگی، وظیفه اصلی هر معلمی است.

کد مطلب: ۱۴۸۱۲۱۰
لینک کوتاه کپی شد
مساله‌یابی و کار پژوهشی باید جزئی از رسالت معلمان باشد

مرتضی مهدویان‌دلاوری در نشست تخصصی دوره تربیت مدرس استانی اقدام‌پژوهی که در سالن کنفرانس پژوهشکده تعلیم و تربیت عباس‌زادگان برگزار شد، اظهار کرد: مساله‌یابی و راهبردهای حل مساله باید یکی از رهیافت‌ها و رسالت‌های معلمان باشد و آموزش مهارت‌های زندگی، وظیفه اصلی هر معلمی است.

وی درخصوص لزوم کار پژوهشی در مدارس گفت: از آنجا که آموزش و پرورش مانند هر نظام و سازمانی، مساله‌هایی دارد باید در ابتدا با فعالیت دقیق پژوهشی، مسائل سازمانی موجود احصا و شناسایی شوند و سپس با استفاده از راهبردهای مناسب و مشاورت متخصصان امر، راه حل مساله‌ها را یافته و در جهت رفع آن‌ها اقدام عملیاتی صورت پذیرد، لذا تحقیق و پژوهش و به‌صورت ویژه اقدام‌پژوهی باید جزئی از رسالت هر معلمی باشد.

مهدویان‌دلاوری بیان کرد: برای بهبود حال نظام آموزش و پرورش باید اقدام‌پژوهی در 2 سطح مدرسه و کلاس درس به‌صورت ویژه انجام شود. در دوران پساکرونا و با پیشرفت تکنولوژی و رواج هوش مصنوعی، پرسشی مطرح شده که «دیگر چه نیازی به مدرسه و کلاس درس وجود دارد؟»

رئیس گروه تحقیق و پژوهش آموزش‌وپرورش استان خراسان رضوی با بیان اینکه اسناد تربیتی در آموزش و پرورش، خواستار نهادینه کردن 7 مهارت تربیتی به صورت فرآیندی در دانش‌آموزان است، افزود: هوش مصنوعی فقط می‌تواند اطلاعاتی در مورد این مهارت‌ها را در اختیار دانش‌آموز قرار دهد اما برای درونی‌سازی و جلوه‌گری این مهارت‌ها در رفتار فقط معلم می‌تواند سبک زندگی را به دانش‌آموز بیاموزد.

وی ادامه داد: بنابراین نه فقط مدرسه، کارکرد اصلی خود را از دست نمی‌دهد بلکه بیش از گذشته برای خوب شدن احوالات جامعه و زندگی به مدرسه و معلم نیازمندیم. مدرسه، زمینه پیشرفت و سعادت فردی و اجتماعی را فراهم می‌سازد، لذا پژوهش‌های آموزش و پرورش و اقدام‌پژوهی باید معطوف به مدرسه و حل مسائل دانش‌آموزان باشد.

دانش‌آموز خبرنگار: ستاره خزائی

خبرنگار : ستاره خزائی

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار