مدیرکل قرآن، عترت و نماز وزارت آموزش و پرورش:

رشد کمی و کیفی مسابقات قرآنی دانش‌آموزان، نیازمند پرداختن به ارتقای مهارت‌های معلمان است

مشهد (پانا) - مدیرکل قرآن، عترت و نماز وزارت آموزش و پرورش گفت با توجه به اهمیت مسابقات قرآن دانش‌‌آموزی، برای رشد کمی و کیفی این مسابقات باید به ارتقای مهارت‌های قرآنی معلمان نیز بپردازیم.

کد مطلب: ۱۴۸۰۸۳۱
لینک کوتاه کپی شد
رشد کمی و کیفی مسابقات قرآنی دانش‌آموزان، نیازمند پرداختن به ارتقای مهارت‌های معلمان است

میکائیل باقری در نشست خبری نهمین دوره مسابقات قرآنی فرهنگیان سراسر کشور به میزبانی مشهد مقدس گفت: با برگزاری این مسابقات ضمن تحقق این هدف، فرهنگیان با شیوه‌های انتقال احکام مبتلابه دانش‌آموزان در کوتاه‌‌مدت، روش‌های تحقیق و بهره‌‌برداری از نهج‌البلاغه و ارائه سخنرانی بر اساس خطبه‌های نهج‌البلاغه آشنا نیز می‌شوند.

وی اظهار کرد: امروزه شاهد حضور بسیاری از دانش‌آموزان به عنوان قاری، مرتّل و حافظ از رسانه ملی هستیم و در چند سال اخیر هر قاری و حافظ که به عنوان نماینده ایران در مسابقات بین‌المللی حضور داشته، حائز رتبه شده و رسانه ملی هر تلاوتی را اجازه پخش نمی‌دهد اما ما موفق به رسانه‌ای شدن تلاوت دانش‌آموزان شده‌ایم.

باقری تصریح کرد: اگر قرار است مسابقات دانش‌آموزی را ارتقا کیفی دهیم باید پشتوانه‌هایی برای سطح تلاوت و حفظ کشور باشد و باید افرادی متخصص راهنمای دانش‌آموزان باشند که در حوزه‌های تخصصی بتوانند به درستی راهنمایی کنند و این از بستر مسابقات قرآن، عترت و نماز فرهنگیان موجب خواهد شد.

وی با بیان اینکه اگر در مسابقه فرهنگیان، رشته قرائت برگزار می‌کنیم، هدفمان این است که تخصص و مهارت حفظ معلمین به بهانه حضور در مسابقات ارتقا پیدا کند و در نتیجه به کلاس درس و مدرسه منتقل شود، گفت: وقتی معلمی در این خصوص مهارت داشته باشد، پشتوانه تربیت دانش‌آموزان قُرّاء و حُفاظ محسوب می‌شوند و این موجب ارتقای کیفیت سطح تلاوت کشور خواهد شد.

مدیرکل قرآن، عترت و نماز وزارت آموزش و پرورش درباره جزئیات برگزاری نهمین دوره مسابقات قرآن، عترت و نماز فرهنگیان سراسر کشور که در مشهد مقدس برگزار می‌شود، اظهار کرد: این دوره از مسابقات در مشهد مقدس در ۵ رشته قرائت تحقیق، حفظ کل، حفظ ۱۰ جزء قرآن، روش تدریس احکام و نهج‌البلاغه با حضور ۱۶۰ نفر از معلمان سراسر  کشور برگزار می‌شود.

وی افزود: در مرحله اول این دوره از مسابقات در شهرستان‌ها و مناطق آموزش و پرورش سراسر کشور که در دهه مبارک فجر سال ۱۴۰۲ برگزار شد، بیش از ۹۰ هزار نفر حضور داشتند که نفرات برتر این مسابقات در مرحله استانی در هفته بزرگداشت مقام معلم با یکدیگر رقابت کردند و از این افراد ۳۲۰ نفر به مرحله مقدماتی کشوری راه پیدا کردند.

باقری اضافه کرد: در مرحله مقدماتی کشوری با دریافت آثار در رشته‌های قرائت، روش تدریس احکام و نهج‌البلاغه و ارتباط آنلاین با شرکت‌کنندگان، مسابقات رشته‌های حفظ ۱۰ جزء و کل قرآن برگزار و همکارانی که حد نصاب نمره را کسب کردند در مرحله حضوری مسابقات شرکت خواهند کرد.

وی با بیان اینکه از هر استان ۱۰ خواهر و برادر به عنوان نمایندگان ‌معلمان استان‌ها در بخش مقدماتی حضور خواهند داشت، اظهار کرد: این افراد با حضور ۱۸ داور ملی و بین‌المللی با هم رقابت می‌کنند و روز 26 خرداد نیز با برگزاری آیین اختتامیه، نفرات برتر و برگزیده معرفی خواهند شد.

باقری خاطرنشان کرد: مرحله پایانی مسابقات قرآنی فرهنگیان از امروز (24 خرداد) به مدت 3 روز تا 26 خرداد به‌صورت حضوری در شهر مشهد مقدس و در جوار حرم امام هشتم برای برگزیدگان مرحله مقدماتی کشوری برگزار می‌شود.

مدیرکل قرآن، عترت و نماز وزارت آموزش و پرورش در خصوص نمود این مسابقات در سال‌های گذشته گفت: طی این مسابقات، گرایش فرهنگیان به قرآن رشد مخصوصی پیدا کرده و بسیاری از نخبگان قرآنی بین‌المللی از همکاران فرهنگی هستند و در مسابقات بین‌المللی، ایران را سرافراز کرده‌اند.

وی در پاسخ به رایگان‌ نبودن کلاس‌های قرآنی آموزش و پرورش تصریح کرد: کلاس‌های قرآنی آموزش و پرورش که در دارالقرآن‌های متعددی برگزار می‌شود به‌صورت رایگان نیست. هنگامی که انسان‌ها برای امری بها می‌پردازند، اهمیت بیشتری به آن می‌دهند و برای آن ارزش بیشتری قائل می‌شوند. اگر دانش‌آموزی توان پرداخت شهریه را نداشته باشد، دارالقرآن با شناسایی آن‌ها شهریه دریافت نمی‌کند. ضمن اینکه میزان شهریه چنین فعالیت‌هایی زیاد نیست.

خبرنگار : دانش‌آموز: زهرا زراعت‌کار

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار