به مناسبت شهادت رییس جمهور و هیات همراه

در سوگ ابراهیم

بیرجند (پانا) - یک سال پیش ویدیویی به شیوه دوربین مخفی در فضای مجازی منتشر شد که در آن راننده خودرو، رادیوی ماشین را روشن می‌کرد و مثلاً گوینده رادیو خبری را با این متن می‌خواند:" به خبری که همینک به دستم رسید توجه فرمایید:«متاسفانه ساعاتی پیش بالگرد رئیس جمهور در نزدیکی بوشهر دچار سانحه شد و رئیس جمهور که در ادامه سفرهای استانی خود، قصد سفر به استان مجاور را داشت، بر اثر این سانحه جان خود را از دست داد. این ضایعه بزرگ را به شما ملت بزرگ ایران تسلیت عرض می نماییم. جزئیات بیشتر این خبر در دقایق آتی به اطلاع شما شنوندگان عزیز خواهد رسید. "

کد مطلب: ۱۴۷۶۲۳۵
لینک کوتاه کپی شد
در سوگ ابراهیم

آنچه در این ویدیوی منتشر شده قابل توجه بود عکس‌العمل مسافرانی بود که بدون توجه به نوع پوشش و طبقه اجتماعی شان شوکه شده و می‌گریستند و پس از آنکه راننده به آنها خبر می‌داد که این دوربین مخفی است از اعماق وجودشان خدا را شکر می‌کردند و با لبخندی بر لب از خودرو پیاده می‌شدند.

دیروز صبح یک بار دیگر رادیو همان خبر را پخش کرد اما دیگر کسی نبود که به شنوندگان خبر بگوید این دوربین مخفی است. البته تفاوت دیگر این خبر این بود که شنوندگانش از ساعت‌ها قبل از وقوع حادثه ای تلخ آگاه شده بودند و در دل خدا خدا می‌کردند که اتفاقی نیفتاده باشد. گروهی به مسجد رفته بودند و زائران علی بن موسی الرضا علیه السلام در شب ولادتش در بارگاه قدسی آن حضرت دست به دعا شده بودند تا خدا یک بار دیگر «ابراهیم» را به آنها بازگرداند. اما خدا او را فراخوانده بود.

یک عمر در چند خطر

سیّد ابراهیم رئیس‌الساداتی زاده بیست و سوم آذر ماه سال ۱۳۳۹ خورشیدی بود. او در سال ۱۴۰۰ و در انتخابات ریاست جمهوری با رای مردم به عنوان رئیس دولت سیزدهم انتخاب شد. رئیسی، سیاستمداری اصولگرا بود که عنوان هشتمین رئیس جمهور ایران را بر نامش نهاده بودند. او عضو جامعه روحانیت مبارز بود و سال‌های سال از سوی مردم خراسان جنوبی به عنوان منتخبشان در مجلس خبرگان رهبری حضور داشت. رئیسی زاده مشهد بود و در جوار علی بن موسی الرضا علیه السلام رشد یافته بود. وی پس از گذراندن تحصیلات دوره ابتدایی، دروس حوزوی را نخست در مشهد و از سال ۱۳۵۴ در قم ادامه داد. تحصیلات حوزوی او تا سطح چهار حوزه علمیه است. او همچنین تحصیلات خود را در مدرسه عالی شهید مطهری در رشته فقه و حقوق خصوصی ادامه داده و از رساله دکتری خود با موضوع «تعارض اصل و ظاهر در فقه و حقوق» دفاع کرده است. او مدت کوتاهی پس از انقلاب ۱۳۵۷، فعالیت قضایی خود را در ۲۰ سالگی به عنوان دادستان در کرج آغاز کرد و سپس دادستانی همدان را نیز به‌طور هم‌زمان بر عهده گرفت. در سال ۱۳۶۴ به تهران منتقل شد و جانشین دادستان تهران شد. با آغاز رهبری آیت ا... خامنه‌ای در سال ۱۳۶۸، رئیسی با حکم محمد یزدی رئیس وقت قوه قضائیه، به عنوان دادستان تهران منصوب شد. در سال ۱۳۷۳ به عنوان رئیس سازمان بازرسی کل کشور منصوب شد و تا سال ۱۳۸۳ در این سمت بود. از سال ۱۳۸۳ تا ۱۳۹۳، معاون اول قوه قضائیه، و در سال‌های ۱۳۹۳ تا ۱۳۹۴ دادستان کل کشور بود. در اسفند ۱۳۹۴، رئیسی با حکم رهبر معظم انقلاب به تولیت آستان قدس رضوی منصوب شد. همچنین در سال ۱۳۹۶ با حکم رهبری به مدت پنج سال به عنوان یکی از اعضای حقیقی مجمع تشخیص مصلحت نظام به عضویت این مجمع درآمد. او در سال ۱۳۹۷ با حکم حضرت آیت ا... خامنه‌ای سکان دستگاه قضا را در دست گرفت و تا انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ در این منصب خدمت کرد و پس از انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ از این سمت استعفا داد. رئیسی از سال ۱۳۹۱ تا ۱۴۰۰، علاوه بر مشاغل ذکر شده، دادستان دادگاه ویژه روحانیت نیز بود. او نزدیک به دو دهه، نماینده مردم خراسان جنوبی در مجلس خبرگان رهبری بود . او در دوران حضورش در قوه مجریه و ریاست جمهوری توانست گام‌های مهم و موثری در بهبود معیشت مردم بردارد. از مهمترین آن می‌توان به افزایش یارانه نقدی اقشار آسیب پذیر و حمایت از دهک‌های پایین جامعه اشاره کرد؛ اتفاقی که در دولت‌های قبل به رغم رشد تورم رخ نداده بود. به گونه‌ای که اعتراضات مردمی را نیز به همراه داشت. سید ابراهیم رئیسی توانست در سه سال ریاستش بر قوه مجریه در کنترل فساد و مهار تورم عملکردی قابل قبول ارائه کند. سید ابراهیم رئیسی الساداتی در یکی از روزهای پایانی اردیبهشت ماه سال ۱۴۰۳ و بر اثر سقوط بالگرد در آذربایجان شرقی عروجی شهادت گونه داشت.

وقتی به آسمان رفت

این تنها گوشه‌ای از زندگی مردی بود که خبر شهادتش باعث جاری شدن اشک بر گونه‌های مردمان بسیاری شد. او که آخرین نمازش را با مردم در یکی از روستاهای آذربایجان شرقی اقامه کرده بود در راه بازگشت به تبریز به آسمان رفت. پیرزنان و پیرمردانی که تا به امروز کمتر اشکشان را دیده بودیم در غم از دست دادن یدی که او را حامی خود می‌دانستند می‌گریستند. پیگیری خبر سقوط بالگرد رئیس دولت در فضای مجازی باعث به وجود آمدن بحث‌هایی در گروه‌های خانوادگی و مردمی شد. جوانانی که تا دیروز گمان می‌کردیم رابطه‌شان با رئیس دولت سیزدهم گرم و صمیمی نباشد چنان با هیجان و اضطراب خبرها را دنبال می‌کردند که گویی یکی از اعضای خانواده‌شان در آن پرواز حضور دارد. سعید که به عملکرد دولت سیزدهم نقد وارد می‌کند، در فضای شخصی و زمانی که با او هم کلام می‌شویم می‌گوید: جوانی ۳۶ ساله است و این انتقادات، اقتضای سن و سالش است. اما اگر بخواهد منصفانه صحبت کند، رئیسی را یک سر و گردن بالاتر از دیگر رؤسای جمهور می‌داند.

سعید یکی از چند ده نفری بود که در شبکه‌های اجتماعی و پس از شنیدن خبر سقوط بالگرد رئیس دولت، به یکباره ساکت شد و پس از دقایقی نوشت خدا کند که زنده باشد. عجیب بود اما این تنها سعید نبود که از خدا می‌خواست در این روز مبارک، ابراهیم را به آنها هدیه دهد؛  یک ملت بود که اینک از خداوند همین را می‌خواست.

پخش خبری ساعت ۸ صبح اما آب پاکی را روی دست عاشقان ایران و جمهوری اسلامی ریخت. ایران در سوگ ابراهیم گریست.

 

 

 

خبرنگار : صادق صادقی

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار