با آداب و رسوم ماه رمضان در خراسان جنوبی آشنا شوید؛

آیین و مراسم ملاقه‌زنی در خراسان جنوبی

بیرجند (پانا) - ملاقه‌زنی یا کفچلزی از جمله مراسم خراسان جنوبی است که توسط زنان و دختران در شب 27 ماه مبارک رمضان انجام می‌شود.

کد مطلب: ۱۴۶۴۷۳۶
لینک کوتاه کپی شد
آیین و مراسم ملاقه‌زنی در خراسان جنوبی

دراین شب بانوان به صورت فردی یا دو نفری با هم، یک سبد یا قلبیری را که پارچه ای درون آن انداخته بودند را برداشته و در داخل قلبیر قرآن ،آئینه، شانه و یک سرمه دان می گذاشتند و یک کفچلز (کفگیر) یا قاشق به دست دیگر گرفته و به در خانه هایی که از پیش در نظر گرفته اند می روند در حالیکه صورت خود را چنان در چادر پنهان می کنند که دیده و شناخته نمی شوند.

آنها به در هر خانه ای که می رسند با کفچلز چند بار با فواصل کوتاه به در خانه می کوبند و به این وسیله حضور خود را اعلام می کنند. بانوی خانه به دم در آمده سبد آنها را گرفته ابتدا برای تیمن شانه را بر می دارد و به موهای خود می کشد بعد سرمه دان را به دست گرفته و چشمهایش را با سرمه سیاه می کند آنگاه آئینه را برداشته و چهره خود را در آئینه نگاه می کند سپس مبلغی پول داخل سبد می‌گذارد و به صاحبش می دهد.

البته در حال حاضر سالهاست که علاوه بر پول اقلامی نظیر آرد ، خرما و … نیز می گذارند زن کفچلز با مبلغ جمع آوری شده، پارچه ای گرفته و ظهر روز بیست وهفتم در محل مسجد و یا منزل مسکونی خودش در فاصله زمانی بین نماز ظهر و عصر پارچه را برش می دهد و همان روز می دوزد و می پوشد و بر این باورند که تمام سال را به شادی خواهند گذراند و از بلایا و مشکلات مصون خواهند بود.

این آئین با شماره 816 در فهرست آثار معنوی کشور(ناملموس) به ثبت رسیده است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار