مدیر آموزش و پرورش منطقه ۱۸ شهر تهران:
غرفه آموزش و پرورش در نمایشگاه بینالمللی قرآن کریم فرصتی برای تبیین تربیت قرآنی است
تهران (پانا) - مدیر آموزش و پرورش منطقه ۱۸ شهر تهران با تأکید بر اینکه ترغیب دانشآموزان به تأمل، تدبر و عمل به اصول تربیتی قرآن، از مهمترین مأموریتهای آموزش و پرورش است، اظهار داشت: غرفه وزارت آموزش و پرورش در سی و دومین نمایشگاه بینالمللی قرآن، فرصتی مغتنم برای تبیین این امر محسوب میشود.

هادی حنیف نیا در بازدید از غرفه وزارت آموزش و پرورش در نمایشگاه بینالمللی قرآن کریم، در گفتوگو با پانا با تأکید براینکه ترغیب دانشآموزان به تأمل و تدبّر در قرآن مأموریتی حیاتی برای آموزش و پرورش است؛ گفت: «در دنیای امروز، که هر روز با چالشهای جدید و پیچیدهای روبرو هستیم، اهمیت تربیت نسل جوان به گونهای که بتوانند با آگاهی و بصیرت در مسیر زندگی قدم بردارند، بیش از پیش نمایان میشود. یکی از ارکان اساسی این تربیت، ترغیب دانشآموزان به تأمل، تدبّر و عمل به اصول تربیتی قرآن کریم است. در این راستا، برگزاری غرفه وزارت آموزش و پرورش در سی و دومین نمایشگاه بینالمللی قرآن در مصلای نماز جمعه تهران، فرصتی مغتنم برای تبیین این مهم به شمار میآید.»
وی ادامه داد: «در این نمایشگاه، که با تلاشهای بیوقفه همکاران اداره کل قرآن، عترت و نماز وزارت آموزش و پرورش و همچنین همکاران اداره کل شهر تهران برگزار شده است، بر ضرورت نقش آموزش و پرورش در تربیت انسانهای مستقل و شرافتمند تأکید گردید. در این راستا، باید اذعان داشت که یکی از مأموریتهای اصلی آموزش و پرورش در سرتاسر جهان، آمادهسازی دانشآموزان برای زندگی مستقل و شرافتمندانه است. در این زمینه، آموزههای اسلامی به ویژه اطاعت از قرآن و اهل بیت علیهم السلام به عنوان تنها راه نجات بشر از گمراهیها و رسیدن به سعادت واقعی مطرح میشود.»
حنیفنیا با تأکید براینکه نسل جوان نیازمند زیرساختهایی است که در آن ارتقای نیروهای انسانی با نگاه اعتقادی و اخلاقی در اولویت قرار گیرد، خاطرنشان کرد: «معلم به عنوان هدایتکننده و اسوهای امین در فرآیند عمومی تعلیم و تربیت، مسئولیتی بس سنگین بر عهده دارد. او باید فضایل اخلاقی همچون ایمان، تقوا، خودباوری، ظلمستیزی، روحیه مجاهدت، عدالت، ایثار و فداکاری را در دل دانشآموزان نهادینه کند. این فضایل نه تنها موجب شکلگیری شخصیت سالم و متعادل در جوانان میشود بلکه پایهگذار جامعهای توحیدی و اخلاقی خواهد بود.»
وی با بیان اینکه در قرآن کریم، یکی از گلایههای پیامبر اکرم (ص) از خداوند، مهجور ماندن قرآن است، گفت: «این ندا به ما گوشزد میکند که به عنوان عوامل تربیتی، نباید اجازه دهیم قرآن در حاشیه قرار گیرد. نظام آموزشی که هدفش پرورش انسانهاست، باید برنامههایی برای آموزش و انس دانشآموزان با قرآن داشته باشد و آنان را برای داشتن چنین ظرفیت والایی تجهیز کند.»
این مقام مسئول با استناد به حدیث ثقلین، خاطرنشان کرد: «اطاعت از قرآن و اهل بیت علیهم السلام تنها راه نجات بشر از گمراهیها و رسیدن به سعادت واقعی است. بهترین راه عملی برای دستیابی به این سعادت، عمل به دستورات قرآن و اقامه نماز است. بازدید از غرفه وزارت آموزش و پرورش در نمایشگاه بینالمللی قرآن کریم نیز فرصتی بود تا ایدههای نو و ابتکاری اجرا شده در این نمایشگاه مورد ستایش قرار گیرد. امید است که نتیجه برگزاری این نمایشگاه، انس با قرآن و فهم عمیق مفاهیم قرآنی برای دانشآموزان باشد. ما باید موفقیتهای تربیتی خود را با این شاخصها اندازهگیری کنیم. با توسل به قرآن کریم و ائمه معصومین (علیهم السلام)، امید داریم که نتایج این نوع فعالیتهای تربیتی محقق شود و خداوند متعال را میخوانیم که ما را در این مسیر یاری فرماید. بیشک، تربیت نسلی آگاه، مؤمن و متعهد به ارزشهای اسلامی، نه تنها ضامن آیندهای روشن برای خودشان بلکه برای جامعهای پیشرفته و انسانی خواهد بود.»
ارسال دیدگاه