مدیر آموزش و پرورش منطقه ۱۸ پایتخت:
آموزش اثربخش مهارتهای زندگی، یک راه پیشگیری از بروز آسیبهای اجتماعی است
تهران (پانا) - مدیر آموزش و پرورش منطقه ۱۸ ترهان با بیان اینکه آسیبهای اجتماعی قابل ریشهکنی نیستند اما میتوان از آنها پیشگیری کرد، آموزش اثربخش مهارتهای زندگی را یک راه پیشگیری از بروز آسیبهای اجتماعی دانست.

جلسه کمیته پیشگیری از آسیبهای اجتماعی منطقه به ریاست هادی حنیف نیا، سرپرست آموزش و پرورش منطقه ۱۸پایتخت و سایر اعضا برگزار شد.
حنیفنیا در این جلسه با اشاره به این که آسیبهای اجتماعی قابل ریشه کنی نیستند اما میتوان از آنها پیشگیری کرد، گفت: تنها راه پیشگیری از بروز آسیبهای اجتماعی آموزش اثر بخش مهارتهای زندگی است، مهارتهایی که دانش آموز در ارتباط با خود، جامعه و دیگران مسئولانه برخورد کند تا بتواند در موقعیتهای پر خطر از خود محافظت کند.
وی با اشاره به اینکه دانش آموزان باید بتوانند مهارت نه قاطع و محکم، تصمیم منطقی و به لحظه انطباق مورد انتظار در شرایط داشته باشند و در برابر مشکلات بهترین عکس العمل را از خود نشان دهند ، افزود: دانش آموزی که مهارتهای مربوطه را فرا میگیرد مسئولیت پذیر میشود و در مواجهه با مشکلات سریعتر و صحیحتر عمل میکند.
مدیر آموزش و پرورش منطقه ۱۸ بیان کرد: حوزه پیشگیری از آسیبهای اجتماعی ناظر به سه اصل تغییر در دانش، تغییر در نگرش و تغییر در رفتار است. آموزش درست و مؤثر آموزشی است که به تغییر رفتار بینجامد لذا در حوزۀ دانش آموزان باید عطش یادگیری، ضرورت یادگیری و محیط یادگیرنده برای توسعه فردی دانش آموزان تقویت شود.
حنیفنیا، سادهانگاری و سطحینگری در برخورد و تصور این که خطری ما را تهدید نمیکند و نیاز به فهم آن نداریم را از مسائل بسیار مهم برای دانش آموزان دانست و اظهار کرد: تفاوت این نوع آموزشها با سایر آموزشها در میزان اعتباری است که آموزش در تغییر رفتار دارد ، لذا نتیجه با سخنرانی به دست نمیآید و مستلزم تمرین مهارت برای نهادینه شدن آن است.
وی در پایان اظهار امیدواری کرد: تا آموزش مهارتها در زمینه مدیریت استرس و تفکر نقاد در دانش آموزان برای آنکه بشنوند و ارزیابی کنند و نیز مهارت تصمیم گیری برای انکه به موقع تصمیم بگیرند و به نتایج کوتاه و بلند تصمیمات توجه داشته باشند به برنامههایی هدفمند در مدارس تبدیل شود و مهارت دانش آموزان را برای مصون ماندن از آسیبها افزایش دهد.
وی در بخش دیگری از سخنان خود افزود: خانواده به عنوان نخستین کانونی که فرد در آن قرار میگیرد، اهمیت زیادی در زندگی و آینده او دارد و به همین دلیل بیشترین تأثیرهای محیطی فرد از محیط خانواده است و تأثیرپذیری فرد از دیگر محیطها نیز به خانواده مربوط می شود.
حنیفنیا عنوان کرد: در نتیجه نهاد خانواده بخش مهمی از سرنوشت انسان را پایهگذاری میکند و در تعیین سبک و خط مشی زندگی آینده، اخلاق، سلامت و عملکرد فرد نقشی اساسی دارد.
وی نقش پدر و مادر در آموزش کودک و تحکیم بنیان خانواده را مهم ارزیابی کرد و یادآور شد: کودکان به سبب اینکه بیشترین وقت خود را در خانه سپری میکند از خانواده به ویژه پدر و مادر تاثیر زیادی میپذیرند و به همین دلیل نیاز است تا پدران و مادران به آموزشها و مهارتهای صحیح اشراف داشته باشند تا بتوانند با انتقال به کودکان خود شرایط لازم را برای آینده و تحکیم بنیان خانواده به دست آورند.
وی همچنین فرهنگ سازی و آموزش در خردسالی به منظور تحکیم بنیان خانواده را مهم دانست و اظهار کرد: نخست باید اعضای خانواده را نسبت به تحکیم بنیانهای این نهاد هوشیار کرد زیرا وقتی خانواده نسبت به بنیانهای خود آگاهی کسب کند، آموزشهای سنین کودکی نیز به خوبی صورت میگیرد.
ارسال دیدگاه