معاون فرهنگی و تربیتی دانشگاه فرهنگیان:
غرفه وزارت آموزش و پرورش در نمایشگاه بینالمللی قرآن کریم، بستری برای تربیت قرآنی نسل جوان است
تهران (پانا) - معاون فرهنگی و تربیتی دانشگاه فرهنگیان با تأکید بر اینکه هنر به عنوان زبانی رسا برای بیان عواطف انسانی، ابزاری شگرف در انعکاس و انتقال ارزشهای والای دینی و فرهنگی به نسل نوجوان و جوان است، گفت: غرفه وزارت آموزش و پرورش در نمایشگاه بینالمللی قرآن کریم با تلفیق هنر و آموزههای قرآنی، بستری مناسب برای تربیت قرآنی این نسل است.

حمیدرضا ابراهیمی در بازدید از غرفه وزارت آموزش و پرورش در نمایشگاه بینالمللی قرآن کریم در گفتوگو با پانا با تأکید بر اینکه وزارت آموزش و پرورش به عنوان نهاد متولی تعلیم و تربیت در راستای ایفای مسئولیتهای خود با چالشهای متعددی مواجه است، گفت: «ماهیت پرسشگرای تربیت، نهتنها محدود به انتقال دانش و مهارتهای علمی نیست بلکه پیوندی عمیق با احساسات و عواطف دانشآموزان دارد. از دیرباز آشکار بوده که تربیت موفق مانند باغی سرسبز و بارور، نیازمند آبیاری و ساماندهی عواطف انسانی است.»
وی افزود: «تربیت، مفهومی جامع و چندبعدی است. در این راستا، حاصلخیزی ذهن و دل دانشآموزان، همسنگ دانش و آگاهی حاصل از تحصیل، اهمیت دارد. بنابراین در فرآیند آموزش، پرورش عواطف و احساسات جوانان باید در کانون توجه قرار گیرد. این امر، نه تنها به شکلگیری هویت انسانی و اجتماعی آنان کمک میکند، بلکه بستری مناسب برای رشد اندیشههای منطقی و عقلانی فراهم میآورد. از این رو، هنر به عنوان زبانی رسا برای بیان عواطف انسانی، ابزاری شگرف در انعکاس و انتقال ارزشهای والای دینی و فرهنگی ماست.»
این مسئول با اذعان به تلفیق هنر و آموزههای قرآنی در غرفه وزارت آموزش و پرورش، تصریح کرد: «هنر، با الهام از زیبایی و ظرافت، میتواند عواطف را در دل نسل نوجوان بیدار کرده و در راستای تربیت جوانانی مؤمن و متعهد، نقشی بسزا ایفا کند. این مهم، زمانی اهمیت مییابد که بدانیم هنر، ضمن پرورش بُعد عاطفی در زندگی انسانها، میتواند معارف دینی را در قالبهای گوناگون، از شعر و موسیقی گرفته تا نقاشی و ادبیات، به تصویری زیبا و دلنشین بدل سازد.»
وی با اشاره به فضای مفرح غرفه وزارت آموزش و پرورش برای آموزش معارف دینی به دانشآموزان، اظهار کرد: «تجربه نشان داده که آموختن معارف دینی و معنوی در چارچوبهای خشک و بیروح، نه تنها پیامدهای مثبتی به همراه ندارد، بلکه میتواند در روح و روان نوجوانان اثرات نامطلوبی بر جای گذارد. بنابراین، باید توجه داشت که انتقال معارف دینی باید با همراهی زیباییهای هنری و عاطفی صورت پذیرد. در این صورت است که میتوان در قلب و جان دانشآموزان جای گرفت و یادگارهایی ماندگار از نکات و آموزهها به یادگار گذاشت و به عقیده من، نمایشگاه قرآن به ویژه غرفه آموزش و پرورش، بهترین بستر برای تحقق این هدف است.»
معاون فرهنگی و تربیتی دانشگاه فرهنگیان افزود: «از این رو، اگر چنین سازوکاری در نظام آموزشیمان نهادینه شود، بیتردید در راه تربیت نسلی خلاق، مؤمن و متعهد، موفق خواهیم بود. این رویکرد، با برقراری توازن بین عقل و احساس، میتواند نسلی از جوانان را به جامعه معرفی کند که نه تنها در عرصههای علمی و اقتصادی پیشگام باشند، بلکه از نظر اخلاقی و اجتماعی نیز تأثیرگذار بوده و الگوهای رفتاری شایستهای برای دیگران باشند و این مهم، در غرفه وزارت آموزش و پرورش نمایشگاه بینالمللی قرآن کریم به وضوح قابل مشاهده است.»
وی با تأکید بر همکاری وزارت آموزش و پرورش با هنرمندان در عرصه تربیت، خاطرنشان کرد: «علاوه بر این، وزارت آموزش و پرورش میتواند با همکاری هنرمندان و فرهنگسازان، برنامههای آموزشی را با محتوایی غنی و جذاب هنری تلفیق کند. برگزاری کارگاههای هنری و فرهنگی، مسابقات ادبی، و نمایشگاههای هنری میتواند فضایی را فراهم آورد که در آن، عواطف و احساسات دانشآموزان به خوبی پرورش یافته و در کنار آن، معارف دینی به آسانی در دلهای آنان جای گیرد.»
معاون فرهنگی و تربیتی دانشگاه فرهنگیان ضمن ابراز خرسندی از تنوع فعالیتهای غرفه وزارت آموزش و پرورش، گفت: «باید به این نکته اشاره کرد که اگر خواهان نسلی آیندهنگر، با فکری روشن و اندیشهای والا، و با عواطفی لطیف و انسانی هستیم، ضروری است که در فرآیند تعلیم و تربیت خود، از هنر به عنوان ابزاری کارآمد بهره برده و عواطف و احساسات آنان را در مسیری معنوی و متعالی پرورش دهیم. به این ترتیب، میتوانیم همچون درختی سرسبز و بارور، نسلهایی سالم و کارآمد را به جامعه تقدیم کنیم.»
ارسال دیدگاه