معاون پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش شهر تهران:
۹۴ درصد مدارس شهر تهران مجهز به نمازخانه هستند
تهران (پانا) - معاون پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش شهر تهران با تأکید براینکه تلاش برای ایجاد پیوندی ناگسستنی میان نماز و شبکه درونی آموزش و پرورش با اولیای دانشآموزان، یکی راهکارهای اساسی تقویت نماز در مدارس است، گفت: ۹۴ درصد مدارس شهر تهران دارای نمازخانه هستند.

سیداحمد موسوی در حاشیه سومین نشست شورای عالی توسعه و ترویج فرهنگ اقامه نماز که به صورت وبیناری با حضور مقام عالی وزارت، شورای معاونین و مدیران کل آموزش و پرورش استانها برگزار شد، با تأکید بر اهمیت راهکارهای اساسی برای تقویت نماز در مدارس، گفت: «نماز به عنوان یکی از ارکان اساسی دین اسلام، نقش بسزایی در تربیت دینی و اخلاقی دانشآموزان ایفا میکند. تقویت نماز در مدارس نیازمند یک رویکرد جامع و چندجانبه است که باید شامل آموزش معلمان و مدیران، همکاری با اولیا، و ایجاد محتوای جذاب برای دانشآموزان باشد. به عبارتی نخستین گام در این مسیر تعالی بخش، تجهیز معلمان و مدیران به سلاح آگاهی و بینش است. برگزاری دوره های آموزشی تخصصی با محوریت تبیین اهمیت و جایگاه نماز، نه تنها دانش افزایی این قشر فرهیخته را به دنبال دارد، بلکه آنان را به مربیانی دلسوز و مشوقانی صادق در ترویج فرهنگ نماز بدل می سازد.»
وی با اشاره بر ترویج نماز و شبکه ارتباطی خانه و مدرسه، افزود: «تلاش برای ایجاد پیوندی ناگسستنی میان نماز و شبکه درونی آموزش و پرورش با اولیای دانش آموزان، از دیگر راهکارهای اساسی در این زمینه است. برگزاری جلسات هم اندیشی، کارگاه های آموزشی مشترک و ارائه محتوای مناسب به خانواده ها، زمینه را برای هم افزایی و هماهنگی در تربیت دینی فرزندان فراهم می آورد.»
موسوی با تأکید بر ارائه محتوای جذاب برای دانشآموزان، اظهار کرد: «برای جذب توجه دانشآموزان به نماز، باید محتوای آموزشی جذاب و متنوعی ارائه شود. استفاده از روشهای نوین آموزشی مانند بازیهای آموزشی، نمایشهای مذهبی و مسابقات فرهنگی میتواند به افزایش انگیزه دانشآموزان برای اقامه نماز کمک کند. همچنین، تولید محتوای دیجیتال و استفاده از رسانههای اجتماعی میتواند به گسترش پیام نماز در بین نسل جوان کمک شایانی کند.
وی ادامه داد: «ادارهکل آموزش و پرورش شهر تهران با تمرکز بر اصل نماز، تلاش دارد تا با برنامهریزی دقیق و هدفمند، بستر مناسبی برای اقامه نماز فراهم آورد. وجود نمازخانه در ۹۴ درصد مدارس شهر تهران، بستری مناسب برای برپایی نماز جماعت و سایر فعالیتهای مذهبی فراهم آورده و امکان بهرهمندی دانشآموزان از فضای معنوی و آرامشبخش را مهیا ساخته است. این فضاها نه تنها به اقامه صحیح نماز کمک میکند بلکه میتواند محیطی آرامشبخش برای تفکر و عبادت دانشآموزان باشد.»
این مقام مسئول با تأکید بر بررسی چالش های فرا روی نماز در مدارس، گفت: «شناسایی و تحلیل موانع و چالش های موجود در زمینه اقامه نماز در مدارس، گامی ضروری در جهت رفع این موانع و بهبود شرایط است. بررسی دقیق علل کم توجهی برخی از دانش آموزان به نماز، شناسایی نقاط ضعف در برنامه های آموزشی و پرورشی، و ارائه راهکارهای عملی و کارآمد، می تواند به ارتقای سطح کیفی نماز در مدارس کمک شایانی نماید.»
معاون پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش شهر تهران با اشاره بر طرح نور چشم و روشنا در بحث نماز مدارس، اظهار کرد: «اجرای طرح نور چشم در مدارس دولتی و طرح روشنا در مدارس سمپاد، نشان از توجه ویژه به اهمیت نماز در تمامی سطوح آموزشی دارد. این طرح ها با ارائه برنامه های متنوع و جذاب، سعی در ترویج فرهنگ نماز و تربیت نسلی متعهد و خداجو دارند. باور راسخ به نقش محوری نماز در تربیت نسلی سالم، متعهد و کارآمد، اداره کل آموزش و پرورش شهر تهران را بر آن داشته است تا تمامی امکانات و ظرفیت های خود را در جهت تقویت این فریضه الهی در مدارس به کار گیرد. امید است با همت و تلاش تمامی دست اندرکاران، شاهد شکوفایی هر چه بیشتر نهال نماز در بوستان تعلیم و تربیت باشیم و نسلی سرافراز و خداجو به جامعه تقدیم نماییم.»
ارسال دیدگاه