دبیر تاریخ دبیرستان آیت الله مدنی منطقه۱۸ پایتخت:
یادگیری و آموزش ارتباط مستقیم با ۲ مقوله مهم تنبیه و تشویق دارند
تهران (پانا) - دبیر تاریخ مدرسه آیتالله مدنی با بیان اینکه یادگیری و آموزش، ارتباط مستقیم با ۲ مقوله مهم تنبیه و تشویق دارند، گفت: معلمان نقش موثری در تشویق دانش آموزان دارند.

زهرا خلجی، دبیر تاریخ مدرسه آیتالله مدنی در گفتوگو با پانا عنوان کرد: «اگر بخواهیم دیدگاهی روانشناسانه و روانشناختی داشته باشیم میتوانیم بگوییم یادگیری و آموزش ارتباط مستقیم با دومعقوله مهم تنبیه و تشویق دارند که اگر ما بازخورد مثبت نشان بدهیم آن عمل پررنگتر و حداقل تکرار میشود.»
خلجی ادامه داد: «در دوران عباسمیرزا و امیرکبیر، فرآیند فرستادن دانشجوها به خارج از کشور برای پیشترفت تحصیلی شکل گرفت و ما میدانستیم که دانشجو، غم غربت را کشیده و در یک جهان دیگر به تنهایی درس خوانده است لذا وقتی که برگشتند به عنوان تشویق به آنها ارج و قرب داده شد و آنها در دولت مشغول به کار شدند.»
وی افزود: «مدرسه همانند جامعهای کوچک است تا به عنوان محلی برای کارورزی بتواند در آینده جامعهای عالی بسازد و فرآیند تشویق در این مدرسه بسیار کامل و عالی انجام شده است. در ابتدای سال تحصیلی، کارتهای امتیازی طراحی شد و اکنون کسانی که حتی کوچکترین تغییرات مثبت را داشته باشند، تشویق میشوند و جوایز اهدا خواهد شد.»
خلجی ادامه داد: «حتی اگر مدرسهای توانایی اهدا جوایز را به هر دلیلی نداشته باشد دبیران و کارکنان آن مدرسه موظف به تشویق لفظی دانش آموزان هستند زیرا وقتی در یک مدرسه پیشرفت تحصیلی برجسته شود، قطعا بقیه دانش آموزان شروع به تلاش میکنند.»
وی اظهار کرد: «در موارد تشویقی مسائل درون سازی یعنی یک پاداش بیرونی و یک پاداش درونی را داریم. پاداش بیرونی متزلزل و موقت است اما پاداش درونی بلندمدت و دائمی در میان ما جای دارد. در واقع پاداش درونی همان نقش معلم است که به دانش آموز نشان میدهد یادگیری میتواند به او کمک کند تا شخصی شادتر، درستتر، مثبتتر، آگاهتر و با شخصیتتر باشد.»
ارسال دیدگاه