استادیار دانشگاه فرهنگیان:

ادب امری رفتاری، عینی، قابل مشاهده و اندازه گیری است

تهران (پانا) - استادیار دانشگاه فرهنگیان ضمن بیان این موضوع که ادب امری رفتاری، عینی، قابل مشاهده و اندازه گیری است از برگزاری سلسله جلسات فقه تربیتی به همت معاونت پرورشی منطقه ۱۵ در بستر مجازی خبر داد.

کد مطلب: ۱۵۲۰۹۵۶
لینک کوتاه کپی شد
ادب امری رفتاری، عینی، قابل مشاهده و اندازه گیری است

هم‌زمان با شب شهادت حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها دومین جلسه فقه تربیتی برگزار شد و در این جلسه حجت الاسلام دکتر حیدر همتی استادیار دانشگاه فرهنگیان ضمن بیان ماهیت تربیت دوره کودکی و دبستان ضمن تحلیل ابعاد معرفتی و قلبی و رفتاری در این دوره کرد: عدم دست‌یابی به انتزاعیات بیان لفظی مفاهیم و تقلیدی بودن رفتار و نداشتن ملکه اخلاقی اکتسابی را  از ویژگی‌های این دوره برشمردند از این رو  رفتار مورد نظر صنعت و تربیت و پرورش قرار می‌گیرد این رفتار در نسبت با  مربی، متربی ،معلم ومتعلم مورد توجه است.

وی گفت: در حوزه معارف دینی آنچه در این سن  مورد توجه واقع شده است آداب است ادب امری رفتاری، عینی، قابل مشاهده و اندازه گیری است در دین اسلام برای   همه ابعاد وجودی انسان آدابی  ذکر شده است از  ادب حرف زدن، راه رفتن، نگاه کردن، غذا خوردن، حمام رفتن و... را شامل شده است.

وی افزود: ادب شکل و هیات فعل با کیفیت خاص و ناظر به چگونگی است. به طور مثال در گفتار سه اصل مورد توجه است:چه بگوییم چه نگوییم و چگونه بگوییم. در اینجا  چگونه بگوییم  مورد نظر است و  چگونگی ناظر به ادب است . در تنظیم رفتار برای چگونگی نه آموزش صرف پاسخ‌گو است و نه تزکیه درونی بلکه اصلاح رفتار است و این امر از طریق آموزش غیر مستقیم نوع رفتار مربی و معلم به نتیجه خواهد رسید.

همتی ادامه داد: امروزه در مدارس اولین معاشرت دانش‌آموزان بایکدیگر در قالب زبان و گفت‌وگو صورت می‌گیرد و بیشترین آسیب نیز  مربوط به آسیب‌های زبانی است.تمسخر طعنه متلک فحاشی نام گذاری نامناسب همدیگر از آسیب‌های روابط زبانی در روابط دانش‌آموزی است. ایشان ضمن اشاره به سیره اهل بیت حدیث کسا را موردی از تجلیات گفتار در روابط خانوادگی میان مادر و فرزند ذکر کردند آنجا که می‌فرماید:

وَاِذا بِوَلَدِىَ الْحَسَنِ قَدْ اَقْبَلَ وَقالَ السَّلامُ عَلَیْکِ یا اُمّاهُ

دیدم فرزندم حسن وارد شد و گفت سلام بر تو اى مادر

فَقُلْتُ وَعَلَیْکَ السَّلامُ یا قُرَّةَ عَیْنى وَثَمَرَةَ فُؤادى

گفتم: بر تو باد سلام اى نور دیده ام و میوه دلم

در این فراز با نگاهی به نوع بیان بیانگر لطافت در زبان و گفتار است. نور دیده و میوه دلم ناظر به خوش زبانی و اوج ادب در بیان در مواجه با کودک می باشد.

گفتنی است سلسله جلسات فقه تربیتی به همت معاونت پرورشی منطقه ۱۵در بستر مجازی برگزار می‌شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار