مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران:
کاهش آسیبهای اجتماعی با هویتبخشی به دانشآموزان در مدارس صورت میگیرد
تهران (پانا) - مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران بر کاهش آسیبهای اجتماعی از طریق بالا بردن شور و نشاط در مدارس و دادن نقش و هویتبخشی به دانشآموزان تاکید کرد.
نشست تخصصی اعضای شورای معاونین و روسای مناطق ۱۹ گانه آموزش و پرورش پایتخت در راستای پیشبرد اهداف تعلیم و تربیت، تبیین برنامهها و سیاستهای پیش روی آموزش و پرورش با حضور علیرضا کریمیان (مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران) در سالن شهید سلیمیجهرمی برگزار شد.
علیرضا کریمیان، مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران، هدف اصلی این نشست را هماندیشی، همافزایی و بهرهمندی از خرد جمعی درباره چگونگی برگزاری و هماهنگی طرحها، برنامهها و سیاستهای پیش روی آموزش و پرورش شهر تهران و دستیابی به راه حلهای مناسب عنوان کرد.
کریمیان ضمن تسلیت فرا رسیدن ایام حزنانگیز فاطمیه و شهادت بانوی دو عالم، صدیقه طاهره، حضرت فاطمه زهرا(س) اظهار کرد: وجود مقدس حضرت فاطمه زهرا(س) نشان و نمادی از تمامی فضائل و سجایای والای الهی و اخلاقی است که میتوان در وجود انسانی بدان دست یافت. آن وجود الهی در عمر بابرکت خویش در مسیر شکوفایی و تثبیت اندیشه و اعتقاد اسلامی، سختیهای بسیار کشید و رنج فراوان دید اما هرگز لحظهای از یاری و همراهی پدر بزرگوارشان، حضرت محمد مصطفی(ص) و همسر گرامیشان، امام علی(ع) دست نکشید.
وی افزود: زنان ایران اسلامی با تاسی به آن وجود نازنین و سیره و منش الهیشان در کنار حضور در فعالیتهای اجتماعی و حضور در جامعه، نقشهای اصلی و اساسی خود در خانه و خانواده همچون مادری، همسری و... را فراموش نمیکنند و وظایف دینی و اخلاقی خود را در این عرصهها به نیکی به جا میآورند و امیدواریم خداوند منان توفیق تفکر و تعمق در سیره زندگانی بزرگان دین مبین اسلام را به ما عطا فرماید تا بتوانیم در زمره پیروان راستین مکتب انسانساز اسلام قرار بگیریم.
کریمیان با تاکید بر اهمیت طرح نماد، بر لزوم آگاهسازی معلمان، مدیران مدارس و دانشآموزان در خصوص این طرح تأکید کرد.
وی افزود: هویتبخشی به دانشآموز در مدرسه باعث میشود احساس میزبانی کند. دانشآموز مادامی که احساس کند مدرسه و کلاس برای خودش است میتواند در مدرسه نقشآفرینی کند.
مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران بر بالا بردن شور و نشاط به عنوان نکتهای برای کاهش آسیبهای اجتماعی نیز تاکید و اظهار کرد: برای تحقق این امر، برگزاری اردو، سرود، تئاتر و برنامهریزی نیاز است تا دانشآموز، نشاط خود را در مدرسه بالا ببرد.
کریمیان با بیان اینکه اولین بار در سال ۹۴ سندی با عنوان «سند ائتلاف نظام مراقبت اجتماعی دانشآموزان» در راستای تلاش سازمانیافته علمی و فراقوهای به منظور کنترل و کاهش آسیبهای اجتماعی دانشآموزان تصویب شد، گفت: در واقع طبق این سند، آموزش و پرورش به همراه ۱۴ نهاد دیگر مکلف به اجرای نظام مراقبت از دانشآموزان در برابر آسیبهای اجتماعی است. اجرای این نظام ۵ مرحله اعم از غربالگری، تشخیص، آموزش، توانمندسازی و مداخله و درمان دارد و ۵ هدف ایمان، نشاط، امید، هویت و خردورزی به عنوان محورها و هدفهای اصلی این برنامه است.
مدیرکل آموزش و پرورش پایتخت اظهار کرد: غربالگری به اولیا و آموزش و پرورش کمک میکند تا آسیب دانشآموز تشخیص داده شود که از نظر سلامت روانی و اجتماعی در چه مقطعی است. در غربالگری، مباحث افسردگی و خشونت و آرامش و کنشگری اجتماعی سنجیده میشود. اگر تشخیص داده شود دانشآموز در شرایط فوریت روانی و اجتماعی است به مراکز مشاوره و درمانگران ارجاع داده میشود.
وی به تشریح مفاهیم پایه طرح نماد و دستگاههای همکار در این طرح پرداخت و با اشاره به نقش کلیدی مدارس در اجرای موفقیتآمیز این طرح، بر آشنایی معلمان و مدیران مدارس با خط ۱۵۷۰ و ساعات کاری آن تأکید کرد.
کریمیان افزود: روزانه بیش از ۴۰ تماس و ماهانه بیش از ۱۵۰۰ تماس با این خط برقرار میشود، که نشان از اهمیت آن در پیشگیری از آسیبهای اجتماعی دارد.
مهمترین نکات مطرح شده در این جلسه، آگاهسازی گسترده، شناسایی نقاط آسیبپذیر، گفتمانسازی در خصوص نماد، برگزاری جلسات ستاد آموزشی ائتلاف نماد، بررسی نقاط بحران، ترویج فرهنگ نماز و تشویق دانشآموزان مطرح شد.
کریمیان، مدارس را به عنوان مهمترین محور در اجرای طرح نماد معرفی کرده و بر لزوم توجه ویژه به این نهاد در تحقق اهداف طرح تاکید کرد.
وی تحقق اقدامات اثربخش را مستلزم برنامهریزی دقیق و ترسیم نقشه راه اجرایی دانست و اظهار کرد: ارائه طرح و برنامههای گوناگون، آسان است اما طرح هایی قابلیت مدون شدن دارند و موفق هستند که قابلیت اجرا داشته باشند و این مهم بدون برنامهریزی دقیق و تدبیر در امور میسر نخواهد شد.
گفتنی است در این نشست که با هدف عملیاتی کردن طرحها و پیشنهادات اعضای شورای معاونین و روسای مناطق و بررسی موانع در راستای تسهیل امور اداری برای تحقق اهداف نظام تعلیم و تربیت برگزار شد، کریمیان ضمن استماع سخنان و گزارش اعضای شورای معاونین و مدیران مناطق پایتخت به بررسی و تبیین روند راهبردها و سیاستهای آموزش و پرورش شهر تهران و فعالیتهای آموزشی و پرورشی پرداخت.
ارسال دیدگاه