معاون پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش شهر تهران گفت:

دانش‌آموز محوری، رمز بقا و موفقیت یک مربی پرورشی است

برگزاری مراسم صبحگاه در مدارس یک عامل تربیتی مهم است / مربیان و معاونین پرورشی جایگاه بسیار رفیعی در نظام آموزش‌ و پرورش دارند

تهران (پانا) معاون پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش شهر تهران با بیان اینکه دانش‌آموز محوری رمز بقا و موفقیت یک مربی پرورشی است، گفت ما به اندازه ۵۰۰ دانش‌آموز، مربی در مدرسه داریم، مشروط به اینکه از توانایی‌های آنان بهره‌ بگیریم.

کد مطلب: ۱۵۰۹۵۹۷
لینک کوتاه کپی شد
دانش‌آموز محوری، رمز بقا و موفقیت یک مربی پرورشی است

همایش معاونین و مربیان پرورشی منطقه ۱۱ شهر تهران به منظور تبیین برنامه‌های حوزه پرورشی در سال تحصیلی جدید برای مربیان و معاونین پرورشی مدارس، با حضور سید‌احمد موسوی، معاون پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش شهر تهران در اداره آموزش و پرورش منطقه ۱۱ برگزار شد.

سید‌احمد موسوی، معاون پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش شهر تهران در این مراسم ضمن تسلیت رحلت جانسوز حضرت فاطمه معصومه (سلام‌الله‌علیها) با اذعان براینکه کارکرد رسانه‌ در بحث تبیین واقعیت‌های جامعه و شفاف‌سازی جنایت‌های دشمنان بسیار مهم است،  گفت: رویدادهایی که امروز در جهان در حال رخداد است سوالاتی را در ذهن نسل جوان ایجاد می‌کند که چرا متفکرین و اسطوره‌های علمی و نظامی ما توسط دشمن ترور می‌شوند، در کجای دنیا با بمب‌های سنگر شکن یک سردار پرافتخار به این شکل به شهادت می‌رسد؟ و اینکه چرا در دنیا یک رهبر اعتقادی، تفکری و اندیشه‌ای را با ده‌ها تن بمب به شهادت می‌رسانند؟ پاسخ به این دسته سوالات بسیار قابل تأمل است؛ لذا در بحث تربیت، ضعف امروز ما ضعف روایت‌ها است، اگر دانش‌آموزان ما در برخی مسائل شبهه دارند، علت آن تنها در دل عملکرد ضعیف رسانه نهفته است.

وی ادامه داد: سلطه رسانه در جهان بسیار خطرناک است و ما مورد هجمه ناعادلانه دسیسه‌‌های رسانه هستیم، اگر کشور ما توانسته با این حجم از تحریم و تهاجم فرهنگی مبارزه کند، ریشه آن تنها در قدرت بازدارندگی کشور نهفته است و این موضوع  حیرت جهانیان را در پی داشته‌است. نسل جوان باید با این مسائل آشنا شوند که یک نظام چگونه و با چه قدرتی در کمتر از ۵۰ سال در برابر تمام قدرت‌ها و تهاجم‌ها ایستادگی می‌کند‌ و با وجود هجمه‌های دشمنان ادعای جهانی شدن دارد. این روایت‌ها بایستی به درستی به نوجوانان منتقل شود. 

امروز  رسالت آموزش و پرورش تدریس و انتقال محتوای کتاب به دانش‌آموزان نیست

موسوی درخصوص رسالت حال حاضر آموزش و پرورش گفت: امروز رسالت آموزش و پرورش تدریس و انتقال محتوای کتاب به دانش‌آموزان نیست؛ چراکه جنگ امروز، جنگ تفکر و اندیشه‌هاست. دشمن تصور می‌کند که با شهادت شخصیت فرزانه، ارزشمند، متفکر و شجاعی چون سید‌حسن نصرالله می‌تواند تفکر این بزرگمرد را از بین ببرید؟ یا با شهادت سردار دل‌ها حاج قاسم سلیمانی می‌تواند مکتب او را از بین ببرد؟  شاید شما جبهه اسلام و انقلاب تضعیف کنید، اما با نور دل‌ها چه می‌کنید؟ البته شفاف‌سازی این موضوعات در جهان زمان‌بر است اما در نهایت نتیجه خود را خواهد گذاشت.

این مقام مسئول با بیان اینکه وضعیت رسانه‌ای کشور نسبت به دو سال پیش پیشرفت کرده است، اظهار کرد: امروز پس از دو سال چهره کریه رژیم سفاک صهیونیستی برای نوجوانان  آشکار شده‌است و تا حدودی به دروغ‌های رسانه‌ای پی برده‌اند. در حال حاضر یک پشتوانه معرفتی، فکری، نگرشی و اندیشه‌ای بر این نظام، انقلاب و اسلام حاکم است که شجاعت یکی از سر تیترهای این پشتوانه است، به‌گونه‌ای که دشمن ما رو تهدید می‌کند که پس از  حمله به بیروت نوبت تهران علی الخصوص پاستور است، اما رهبر حکیم، فرزانه، دانشمند و دشمن‌شکن انقلاب اعلام کردند من روز جمعه در صف اول نماز حضور دارم، اگر می‌توانید حمله کنید. در این نماز حضرت آقا برعکس همیشه زودتر از هر زمان دیگر در مراسم حاضر شدند و علاوه بر نماز جمعه، نماز عصر را نیز قرائت و مدتی را نیز صرف صحبت با مقامات کردند، اما دشمن برخلاف ادعای پوشالی خود جرئت نگاه کردن به کشور ما را نیز نکرد. این یک مکتب شکست‌ناپذیر است و دشمن از این موضوع هراس دارد و می‌داند که با تقویت تقویت قدرت نظامی خود نیز بازم کاری از پیش نخواهد برد.

جبهه پرورشی نیاز به فکر، راهبر فکری و اندیشه‌ای دارد

وی درخصوص نقش مهم معاونین پرورشی در مدارس بیان کرد: تبیین این نوع مسائل برای دانش‌آموزان نیاز به مجاهدت، یک روایت‌گر و متفکری چون شهید مطهری دارد که با قلم‌فرسایی و شب‌بیداری نسل جوان را نسبت به این موضوعات آگاه کند، این نسل، همین مدیران و مربیان هستند. امروز چه کسی می‌تواند یک مجاهد اندیشه‌ای باشد؟ ما یک نوع مجاهد در میدان جنگ داریم که با شجاعت، تاکتیک‌های نظامی و  اسلحه وارد میدان جنگ می‌شود تا مبارزه کند‌. اما در میدان فکری و ایدئولوژی نیاز به فکر، راهبر فکری و اندیشه‌ای داریم که مسلط به این اندیشه‌‌ها باشد که مقدمه آن‌  نیز، خودسازی است. اگر جان و روح یک مربی با این مفاهیم آمیخته نشود، کلام او در میان دانش‌آموزان مؤثر نخواهد بود. اما اگر ما با خدای خود معامله کنیم، می‌توانیم با اخلاص در بیان و گفتار برای دانش‌آموزان مؤثر باشیم‌.

موسوی ادامه داد: در مکتب پرورشی نیاز به مجاهدانی داریم که روح، جان و فکرشان برای خدا باشد تا در این راه برای خدا مبارزه کنند. در این مسیر باید مربیانی شجاع، باسواد، صبور و متوسل، با آرامش دانش‌آموزان را پرورش دهند، چراکه مدرسه مکانی برای تربیت نسلی است که می‌تواند موجب توسعه این مکتب شود و این ایدئولوژی را به نسل‌های بعدی منتقل کند‌. در گام دوم انقلاب بناست که خودسازی تمدن نوین اسلامی اتفاق بیفتد که با انجام این کارها انشالله این نظام به ظهور ختم خواهد‌شد. خوشا به حال ما اگر بتوانیم مکتبی که در آن قرار گرفتیم را درک کنیم و اگر نتوانیم آن را درک کنیم؛ بدا به حال ما که از برکات این جبهه به درستی استفاده نکردیم‌. 

این مقام مسئول در بحث مشکلات حوزه مدرسه افزود: در آموزش و پرورش مشکلاتی وجود دارد که همه ما مشرف به آن هستیم اما داشته‌‌های ما در این میدان بیش از کمبودهای ما است. برخی کار فرهنگی را کاری دیربازده قلمداد می‌کردند اما این حرف بسیار غلط است؛ چراکه در حوزه فرهنگی لبخندی که دل یک نفر را شاد می‌کند، اثرگذار است. در این حوزه کارهای بسیاری انجام شده اما به جهت عدم استمرار و مقطعی بودن مؤثر نبوده‌است؛ چراکه که این فعالیت‌ها قائم به شخص بوده‌است و با وجود یک مدیر یا معاون خوش‌فکر، مدبر و مکتبی در مدرسه آن مکان اوج گرفته است و پس از کنارگیری آن شخص، مدرسه دچار افت شده‌است. ما اگر نظام مسائل را احصا کنیم و نقاط قوت را در یک سمت و نقاط ضعف را در سوی دیگر قرار دهیم، نقاط قوت ما قطعا بیش‌تر از نقاط ضعف ما خواهد بود.

در شهر تهران به خوبی از ظرفیت‌ها و پتانسیل شرکای تربیتی استفاده شده‌است

وی افزود: در شهر تهران در حوزه فرهنگی سعی کردیم تا از ظرفیت‌ها و پتانسیل نهادها و دستگاه‌ها فرهنگی، سیاسی، اعتقادی و... جهت ترویج فرهنگ اسلامی در بین نسل جوان بهره ببریم؛ چراکه یک مجموع تربیتی برای پیشبرد اهداف خود باید شرکای تربیتی را جذب کند. امروز بیش از هر زمان دیگری باید فرهنگ و تربیت مردمی شود و آموزش و پرورش بدون همکاری سایر نهادها قادر به انجام این کار نیست. دانش‌آموزان ۵ الی ۶ ساعت از زمان خود در طول شبانه‌روز را در مدرسه سپری می‌کند و باقی زمان خود را در جای دیگری طی می‌کند، لذا در مسیر تربیت باید از ظرفیت شرکای تربیتی استفاده شود. دستگاه‌های دولتی، موسسین حقوقی، ورزشی، علمی و‌‌‌..... شرکای تربیتی ما هستند. در جلسات متعدد با شرکای تربیتی مسائل مختلفی را مطرح می‌کنیم و در این جلسات به گستردگی کار مجموعه آموزش‌ و پرورش، سختی کار و اهمیت کار مربی و معلم پی برده می‌شود.

موسوی ضمن تشریح اقدامات فرهنگی صورت گرفته در شهر تهران طی یکسال گذشته، گفت: طی یکسال گذشته اقدامات بسیار بزرگ، اثرگذار و موفقی به صورت ریشه‌ای در کف مدارس و گاه نمایشی جهت به نمایش گذاشتن قدرت نظام انجام شده‌است. دشمن در ادعا‌های پوشالی خود مدعی فاصله نسل جوان از ارزش‌ها و مبانی نظام جمهوری اسلامی بود و این ادعاها توسط رسانه‌های معاند برجسته‌ می‌شد، اما حضور جوانان و پایه‌کاری آنان در برنامه‌های فرهنگی آموزش و پرورش این ادعا‌های پوشالی دشمن را خنثی کرد. در سال گذشته حضور ۲۰ هزار دانش‌آموز  دختر محجبه در اراضی عباس‌آباد، دشمن را بسیار عصبی کرد و به آنان یادآوری کرد که نسل جوان به ویژه دهه هشتادی‌ها و نودی‌ها پایه کار نظام بودند، هستند و خواهند‌بود.

وی ادامه داد: در سال‌گذشته برنامه ۱۲ هزار نفری دانش‌آموزان رأی اولی‌ دختر و پسر در ورزشگاه آزادی، یک حرکت بسیار قدرتمند و اثرگذار بود که با وجود هجمه‌های دشمن توانست یک موج قوی را در سراسر کشور ایجاد کند. این حرکت، طی برنامه‌‌ریزی بلند مدتی صورت نگرفت؛ بلکه طی دو هفته با مشارکت فعال شما معاونین پرورشی انجام شد که توانست کل کشور را به تکاپو وادارد و خروجی این کار به اعلام وزارت کشور، مشارکت حداکثری رأی اولی‌ها در انتخابات مجلس شورای اسلامی بود که در دوره‌های قبل بی‌سابقه بوده‌است. پس می‌توان ادعا که اثر کار پرورشی در بطن جامعه بی‌سابقه است و  می‌تواند موجب تحولاتی اساسی است.

کار فرهنگی، دیربازده نیست

موسوی افزود: ما می‌توانیم در حوزه فرهنگ کارهای بزرگی را انجام دهیم، کما که در طی یکسال گذشته نیز کارهای بسیار بزرگی را انجام دادیم، در سال گذشته ۳۰ هزار نفر در اردوهای راهیان نور شرکت کردند‌ و امسال نیز در شهر تهران، ۱۰۰۰ نفر روز اردوی رایگان، برنامه‌‌ریزی و انجام شده‌است. اردوهای رامسر پس از ۶ الی ۷ سال دوباره از نو راه‌اندازی و برای ۲۰ هزار نفر در اردوگاه رامسر اردو برگزار شده‌است. علاوه‌ برآن امسال شرکت ۵۰۰ هزار نفر دانش‌آموز در مسابقات فرهنگی، تجمعات ۱۰۰ هزار نفره دانش‌آموزی و شرکت ۴۰ هزار دانش‌آموز در ۱۲۰ مسجد را در مراسم اعتکاف شاهد بودیم‌‌؛ که این آمار خروجی کارهای بزرگ فرهنگی در شهر تهران بوده‌است و ما را به این یقین رسانده که کار فرهنگی دیر بازده نیست.

معاون پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش شهر تهران؛ معاونین پرورشی را آیت‌الله‌های آموزش و پرورش خواند، گفت: مربیان و معاونین پرورشی جایگاه بسیار رفیعی در نظام آموزش‌ و پرورش دارند، پس باید با توکل بر خدا، خاضعانه از او برای تربیت دانش‌آموزان یاری بجویند. امام سجاد (ع) گاهی برای تربیت شاگردان خود بر سر سجاده گریه می‌کردند و از خداوند برای تربیت صحیح شاگردانشان کمک می‌خواستند. ما متولیان آموزش و پرورش در هر جایگاهی اعم از مدیر، معاون و معلم نیز باید به تأسی از امامان بزرگوار برای تربیت صحیح  دانش‌آموزان از خداوند کمک بخواهیم تا با باز کردن گره‌های قلب ما، نور را بر کلام و روان ما جاری سازد. گیر ما در گرو وجود خودمان است، ما باید از خدا بخواهیم تا وجود ما را رها کند تا بتوانیم با نور ایمان دانش‌آموزان را در مسیر اسلام تربیت کنیم.

وی با بیان اینکه دانش‌آموز محوری رمز بقا و موفقیت یک مربی پرورشی است، اظهار کرد: در مدارس به اندازه ۵۰۰ دانش‌آموز، مربی پرورشی وجود دارد، مشروط به اینکه از ظرفیت آنان بهره‌ بگیریم. برگزاری مراسم صبحگاه در مدارس یک عامل تربیتی مهم است که به تنهایی تمام ۶ ساحت تربیت را شامل می‌شود، پس درگیر کردن دانش‌آموزان با مراسم صبحگاه می‌تواند دانش‌آموزان را تمام ساحتی تربیت کند. مشارکت‌دادن دانش‌آموزان در برنامه‌های مختف از جمله سرود گروهی علاوه بر هویت‌بخشیدن، موجب رشد عزت نفس، رشد روحیه مسئولیت‌پذیری، تخلیه هیجانات و افزایش آگاهی درخصوص مبانی و اعتقادات دانش‌آموزان می‌شود. 

۹۵ درصد مدارس تهران دارای نماز‌خانه هستند 

موسوی با اذعان بر اینکه بسیاری از والدین خود میدان‌دار جبهه پرورش و تربیت هستند، گفت: مربیان پرورشی مدارس باید با کمک والدین، دانش‌آموزان را در انواع برنامه‌های فرهنگی، هنری و پرورشی شرکت دهند، تا دانش‌آموزان با رقابت با یکدیگر بهتر بتوانند مسائل فرهنگی، هنری و.....  درک کنند. علاوه براین مربیان باید درک دانش‌آموزان را نسبت به اهمیت نماز بالا ببرند؛ ۹۵ درصد مدارس تهران دارای نماز‌خانه هستند، اما در ۷۰ درصد آنان نماز برگزار می‌شود. مربی توانمند و  میدان‌دار کسی است که بتواند از ظرفیت معلمان در امر تربیت استفاده کند؛ به‌گونه‌ای که در مناسبت‌های مختلف از دبیران بخواهد به تناسب درس خود مدت زمانی را برای دانش‌آموزان صحبت کند، به عنوان مثال براساس تقویم و رویدادهای تاریخی، دبیر تاریخ در زنگ صبحگاه یا ... برای دانش‌آموزان درخصوص آن واقعه تاریخی صحبت کند. یا دبیر فارسی به مناسبت ولادت شعرا، فرهیختگان و ادبیان درخصوص دستاوردهای این بزرگان برای دانش‌آموزان سخنرانی کند، مربیان باید در مدیریت منابع فکری، تربیتی و انسانی سلیقه به خرج دهند.

وی با بیان اینکه در بحث تربیت بایستی از ظرفیت‌ برنامه‌های تبیینی حوزه‌های علمیه، سازمان تبلیغات اسلامی و...نیز استفاده شود، گفت: در بحث ترویج بسیاری از مبانی اسلام من‌جمله حجاب، باید از ظرفیت ارگان‌های مختلف بهره گرفته‌شود تا موضوعات عمیقا در وجود دانش‌آموزان نهادینه شود. کار آموزش و پرورش سلبی نیست، بلکه دلی، اقناعی، ایجابی، تبیینی و تشریحی است؛ از این‌رو باید مطالب دلی مطرح شود تا در دل و روح دانش‌آموزان نفوذ کند و به قول معروف هر سخن کز دل براید لاجرم بر دل نشیند. 

وی با بیان اینکه در بحث تبیین مسائل تربیتی نباید از ظرفیت خانواده‌ها غفلت کنیم، گفت: در بحث تربیت، آموزش و پرورش باید مربی، والدین و دانش‌آموزان را باهم توانمند کند، تا با هماهنگی این سه گروه در مثلث تعلیم و تربیت، بتوانیم به اهداف خود برسیم و چرخ تعلیم و تربیت بچرخد. یکی از ضعف‌های جدی جبهه انقلاب، عدم شبکه‌سازی است. مربی موفق، مربی است که در آغاز سال تحصیلی دانش‌آموزان را شبکه‌سازی کند تا با کمک آن‌ها مدرسه را اداره کند. امام سجاد در خفقان دوران خود، با شبکه‌سازی توانست جامعه خودش را مدیریت کند، همچنین امام باقر با شبکه‌سازی توانستند ۴ هزار شاگرد را تربیت کنند و از شر بنی امیه و بنی‌عباس در امان باشند. مربی پرورشی نیز باید در قالب شبکه‌سازی استعدادهای مختلف قرآنی، فرهنگی، هنری و.... را شناسایی کند تا مدرسه به اهداف خود برسد. علاوه براین باید ظرفیت تشکل‌های دانش‌آموزی نیز در مدارس فعال شود تا خود دانش‌آموزان مدرسه را اداره کنند، ما هر زمان کار را به خود دانش‌آموزان محول کردیم، به یقین موفق‌تر عمل کردیم.   

تشکل‌های دانش‌آموزی، بسیج دانش‌آموزی، خبرگزاری پانا، انجمن‌های اسلامی، پیشتازان، هلال احمر، طرح آرمان بازوان تربیتی آموزش و پرورش هستند

معاون پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش شهر تهران با تأکید براینکه تشکل‌های دانش‌آموزی، بسیج دانش‌آموزی، خبرگزاری پانا، انجمن‌های اسلامی، پیشتازان، هلال احمر، طرح آرمان بازوان تربیتی آموزش و پرورش هستند، تصریح کرد: امسال در اجرای بسیاری از برنامه‌های فرهنگی تربیتی، حوزه‌های علمیه، سپاه و شهرداری بازوان آموزش و پرورش شهر تهران بودند، چراکه به باور این نهاد‌ها مسئله تربیت، مسئله‌ای بسیار مهم است. ما باید با دخالت این نهادها در امر تربیت، اجازه دخالت دشمن را ندهیم.

خبرنگار : عطیه چوپانی

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار