دبیر کل انجمن هوش مصنوعی و اقتصاد دیجیتال ایران:

افزایش و بهبود دسترسی دانش‌آموزان مناطق محروم به آموزش با فناوری هوش مصنوعی

تهران (پانا) - دبیر‌کل انجمن هوش مصنوعی و اقتصاد دیجیتال ایران توانایی‌های هوش مصنوعی در مباحث آموزشی را تسهیل‌گر عنوان کرد و گفت؛ با استفاده از فناوری هوش مصنوعی، دانش‌آموزان مناطق محروم می‌توانند به آموزش دسترسی بهتری داشته باشند.

کد مطلب: ۱۵۰۸۹۷۰
لینک کوتاه کپی شد
افزایش و بهبود دسترسی دانش‌آموزان مناطق محروم به آموزش با فناوری هوش مصنوعی

داود مسعودی دبیر کل انجمن هوش مصنوعی و اقتصاد دیجیتال ایران درباره شرایط و عملکرد هوش مصنوعی در گفت و گو با پانا بیان کرد: «هوش مصنوعی می‌تواند در افزایش دسترسی افراد محروم به آموزش از طریق چندین روش مؤثر از جمله آموزش شخصی‌ سازی شده، دسترسی به منابع آموزشی آنلاین یا پلتفرم‌های یادگیری آنلاین، تحلیل داده‌های یادگیری، شناسایی نقاط ضعف، آموزش از راه دور (کلاس‌های مجازی)، توسعه محتوای آموزشی (تولید محتوای تعاملی)، پشتیبانی و مشاوره(چت‌ بات‌های آموزشی)، دسترس‌پذیری برای افراد دارای معلولیت(ابزارهای کمکی)، تحلیل نیازهای محلی(شناسایی نیازهای آموزشی) عمل کند.»

وی درباره آموزش شخصی‌ سازی شده توضیح داد: «با استفاده از روش آموزش شخصی‌ سازی شده و برنامه‌های درسی سفارشی، سیستم‌های هوش مصنوعی می‌توانند نیازهای یادگیری هر دانش‌آموز را شناسایی کرده و برنامه‌های درسی متناسب با سطح و سرعت یادگیری آن‌ها ارائه دهند.»

سپس وی درباره دسترسی به منابع آموزشی آنلاین (پلتفرم‌های یادگیری آنلاین) افزود: «روش دسترسی به منابع آموزشی آنلاین (پلتفرم‌های یادگیری آنلاین) و ایجاد و توسعه پلتفرم‌های آموزشی که با استفاده از هوش مصنوعی محتوای آموزشی را به‌ صورت رایگان یا با هزینه کم در اختیار دانش‌آموزان قرار می‌دهد.»

مسعودی اظهار کرد: «روش دیگر، تحلیل داده‌های یادگیری و شناسایی نقاط ضعف است. در واقع سیستم‌های هوش مصنوعی می‌توانند با تحلیل عملکرد دانش‌آموزان، نقاط ضعف و قوت آن‌ها را شناسایی کرده و توصیه‌هایی برای بهبود ارائه دهند.»

وی ضمن‌ اشاره به آموزش از راه دور و برگزاری کلاس‌های مجازی گفت: «استفاده از ابزارهای هوش مصنوعی برای برگزاری کلاس‌های مجازی و فراهم کردن امکان یادگیری از راه دور برای افرادی که به دلیل موقعیت جغرافیایی یا شرایط اقتصادی نمی‌توانند به مراکز آموزشی دسترسی پیدا کنند روش بهتری برای آموختن است.»

مسعودی درباره توسعه محتوای آموزشی و پشتیبانی و مشاوره  عنوان کرد: «توسعه محتوای آموزشی و تولید محتوای تعاملی بسیار موثر است. استفاده از الگوریتم‌های هوش مصنوعی برای تولید محتوای آموزشی تعاملی و جذاب که به یادگیری بهتر کمک می‌کند. همچنین پشتیبانی و مشاوره با استفاده چت‌ بات‌های آموزشی برای ارائه مشاوره و پاسخ به سوالات دانش‌آموزان به‌ صورت ۲۴ ساعته، که به آن‌ها کمک می‌کند تا در هر زمان که نیاز دارند، به اطلاعات دسترسی پیدا کنند.»

وی با اشاره به استفاده دانش آموزان استثنایی و دارای معلولیت از هوش مصنوعی گفت: «توسعه نرم‌افزارها و ابزارهای هوش مصنوعی که به افراد دارای معلولیت کمک می‌کند تا به راحتی به محتوای آموزشی دسترسی پیدا کنند. همچنین با روش تحلیل نیازهای محلی و شناسایی نیازهای آموزشی با استفاده از داده‌های هوش مصنوعی برای شناسایی نیازهای آموزشی خاص در جوامع محروم و طراحی برنامه‌های آموزشی متناسب با آن‌ها موثر است.»

مسعودی تشریح کرد: «با استفاده از هوش مصنوعی، می‌توان به بهبود دسترسی آموزش برای دانش آموزان در مناطق محروم کمک کرد و فرصت‌های یادگیری را برای آن‌ها افزایش داد. این امر می‌تواند به کاهش نابرابری‌های آموزشی و بهبود کیفیت زندگی در جوامع محروم منجر شود.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار