معاون فرهنگی وزارت دفاع:

برنامه‌های تربیتی باید منجر به تربیت دانش‌آموزان تراز انقلاب شود

تهران (پانا) - معاون فرهنگی وزارت دفاع با تأکید براینکه رویکرد مدارس علاوه بر تربیت دانش‌آموزان تراز انقلاب اسلامی؛ باید آماده‌سازی نوجوانان برای مقدمه ظهور باشد.

کد مطلب: ۱۴۷۸۹۵۲
لینک کوتاه کپی شد
برنامه‌های تربیتی باید منجر به تربیت دانش‌آموزان تراز انقلاب شود

سیدمهردادحسینی سیدانی؛ معاون فرهنگی وزارت دفاع در نشستی مشترک با معاون پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش شهر تهران، ضمن تسلیت آیت‌الله دکتر سیدابراهیم رئیسی، شهیدجمهور و همراهان، با تأکید براینکه انشالله ماحصل این نشست و همفکری‌ها منجر به تربیت دانش‌آموزان تراز انقلاب شود، گفت: تمام تلاش و رویکرد ما آماده‌سازی نوجوانان، به ویژه دانش‌آموزان برای مقدمه ظهور است‌ که‌ در این راستا در حوزه خانواده نیز برنامه‌ها و سیاست‌هایی برنامه‌ریزی شده‌است. علاوه‌ براین سالیان سال ستادکل نیروهای مسلح مجموع فعالیت‌های فرهنگی را در حوزه خانواده به صورت همفکری با دیگر ارگان‌ها اجرایی می‌کند، به گونه‌ای که از دو سال پیش نظام آموزش خانواده تدوین و از سوی سرلشکر باقری به دیگر نیروها ابلاغ شده‌است. براساس این ابلاغیه یک شورای عالی خانواده در ستاد تشکیل و این شورا، خانواده را نه تنها از بُعد فرهنگی بلکه از بعد مذهبی، معیشتی، سلامت و.... به صورت یک سیاست واحد هدایت می‌کند.

وی ادامه داد: با تشکیل این ستاد، خانواده تراز انقلاب و مطلوب نظام در ۱۴۱۰ ترسیم می‌شود. این طرح، نظارت کامل بر کارمند، همسر و فرزندان او دارد. بیشترین فعالیت‌های انجامی در حوزه وزارت دفاع، متعلق به اعزام‌های بصیرتی با سابقه‌ای ۱۲ ساله بوده‌است که در ۲ الی ۳ سال اخیر با شدت و جدیت بیشتری دنبال می‌شود. در این طرح سالانه ۸۰ تا ۹۰ هزار نفر از اعضای خانواده نیروهای مسلح که به طور متوسط ما هر خانواده را ۳ نفر لحاظ می‌کنیم، به اردو‌های بصیرتی اعزام شدند. وزارت دفاع مراکزی را با امکانات کامل در مشهد، قم و عتبات عالیات برای استقرار این افراد در نظر گرفته بود که امسال مراکزی در شیراز و کرمان نیز به آن اضافه شده‌است. خانواده‌ها اعزامی در دوره‌های ۴ روزه با سرفصل‌های متأثر از  آسیب‌‌ها و خط سیر نظام امور خانواده را در مباحث همسرداری، فرزند‌پروری و مباحثی از این حیث آشنا می‌شوند. البته حوزه فرزندان به صورت جداگانه در طیف‌های سنی زیر ۶ سال، مقطع ابتدایی، متوسطه اول و دوم در حال برنامه‌ریزی است. 

سیدانی با تأکید بر بخش‌های دیگر فعالیت‌های حوزه وزارت دفاع، خاطرنشان کرد: بخش دیگری از فعالیت‌های ما مختص به ۱۷ شهرک‌ سازمانی وزارت دفاع در سراسر کشور است که تمرکز اصلی آن در تهران و شیراز است. در شهر تهران حدودا ۴ شهرک با  ۱۸ مدرسه دولتی در مناطق مختلف تهران با جمعیتی بالغ بر ۲۰ هزار نفر قرار دارد. عمده دغدغه ما در این مناطق، در اجرای طرح‌های برنامه‌ریزی شده حوزه وزارت دفاع، حضور فرزندان ساکنان حومه اطراف در مدارس کوی سازمانی است که طرح‌های ما را دچار اختلال کرده‌است؛ چراکه تربیت فرزندان خانواده‌های نیروهای مسلح با تربیت سایر افراد متفاوت است. 

وی افزود: برخی از فعالیت‌های ما در حوزه مجتمع‌های فرهنگی، با حضور یک روحانی و تعدادی از طلبه‌ها اجرا می شود، به‌گونه‌ای که مطالب آموزشی را برای ساکنین سازمانی ارائه می‌دهند‌. علاوه براین برگزاری حلقه‌های معرفتی در موضوعات عترت شناسی، آموزش جمعی و رفع شبهات جوانان و نوجوانان، مشارکت فرزندان در مستند سازی برنامه‌ها و ساخت کلیپ‌ها و نماهنگ‌ها، برگزاری هیئت‌های مذهبی توسط دانش‌آموزان، همکاری در برپایی نمایشگاه‌های فرهنگی در طول سال، تشکیل کانون جوانان و نوجوانان با حضور اعضای فعال طرح یاران ولایت در راستای آموزش و تبادل نظر درخصوص چگونگی اجرای فعالیت‌های فرهنگی نو و ابتکاری نیز در این فهرست قرار دارد.

این مقام مسئول با اذعان بر اجرای طرح یاوران  در مدارس کوی سازمانی، افزود: طرح یاران ولایت برای تمامی دانش‌آموزان مقطع سوم ابتدایی ۹ سال تمام تا مقطع دانشجویی در ایام تابستان به صورت اردو اجرا می‌شود. در این طرح ۴ هزار نفر از فرزندان مقطع متوسطه اول و دوم ساکن در تهران به دوره ۴ روزه مجمتع آموزشی دانشگاه امام صادق گیلاوند اعزام شدند. امسال با گسترش طرح، ۲ هزار دانش‌آموز متوسطه دوم به طرح بی‌نهایت‌شو ویژه نوجوانان آستان قدس واقع در مشهد مقدس اعزام می‌شوند. ۲ هزار دانش‌آموز متوسطه اول نیز به اردوگاه امام خمینی (ره) وابسته به بنیاد مستضعفین در لواسانات اعزام خواهند‌شد.

حسینی سیدانی تأکید کرد: ۵ هزار دانش‌آموز تهرانی در مدارس شهرک‌های وزارت دفاع مشغول به تحصیل هستند که حجم گسترده‌ای از فعالیت‌های فرهنگی - قرآنی در ۱۲ محور مشاوره‌های فردی و گروهی، اردوهای فرهنگی- تربیتی با مشارکت مدیران مدارس، اردوهای پیشرفت و آبادانی (بازدید از مجموع وزارت دفاع)، مراسم‌های ملی و مذهبی، اعتکاف دانش‌آموزی،  فعالیت‌های آموزش قرآن با مشارکت مدارس دولتی و حمایت ۳ استاد برتر قرآنی (حفظ، صوت و لحن)، مقاطع هنری، گروه سرود، اکران فیلم‌های سینمایی..... برای آنان اجرا شده‌است که نتایج آن در جشنواره‌‌ها و مسابقات آموزش و پرورش خود را نشان می‌دهد. طبق توافقنامه آموزش و پرورش با حوزه علمیه در هر مدرسه ما یک روحانی امین خدمت می‌کند.  

وی در خصوص سایر فعالیت‌های وزارت دفاع گفت: در شهرک شهید رجایی یک حرکت علمی بسیار قوی توسط دانش‌آموزان آن منطقه صورت گرفت که با بازدید معاون وزیر، علی فرهادی نیز همراه بود. دانش‌آموزان طی ۹ ماه در جشنواره‌ای تحت عنوان شهید فخری‌زاده شرکت کردند که ما در ادامه با حمایت از این دانش‌آموزان، جشنواره‌‌ای دیگر نیز برای آنان‌ برگزار کردیم. 

حسینی سیدانی در پایان با تأکید براینکه جنس فعالیت‌ها در مدارس کوی سازمانی متفاوت است، اظهار کرد: باتوجه به تفاوت سبک زندگی ساکنان شهرک‌ها با دیگر اقشار مردم، نوع فعالیت‌های انجامی در مدارس کوی سازمانی متفاوت از سایر از مدارس اجرا می‌شود، اما با توجه به چالش‌ها و برنامه‌های فرهنگی هماهنگ آموزش و پرورش و وزارت دفاع، ما تمام ظرفیت خود را برای پیشبرد بهتر این فعالیت‌های مشترک به کار خواهیم گرفت‌.

خبرنگار : عطیه چوپانی عکاس : عطیه چوپانی

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار