فتح قلّه اورست و لوتسه:

پرچم ایران در بام دنیا به اهتزاز درآمد

تهران (پانا) - کوهنورد ایرانی با فتح قلل اورست و لوتسه، پرچم ایران را در بام دنیا به اهتزاز درآورد.

کد مطلب: ۱۴۷۸۰۱۵
لینک کوتاه کپی شد
پرچم ایران در بام دنیا به اهتزاز درآمد

قلّه اورست به عنوان مرتفع‌ترین قله در سراسر دنیا شناخته می‌شود و تقریبا تمام کوهنوردان، آرزوی فتح این قلّه را در سر می‌پرورانند. هرساله کوهنوردان زیادی عازم بام دنیا می‌شوند اما عده کمی، موفق به فتح اورست و تماشای جهان از این بام می‌شوند.

مهدی نوروزی، کوهنورد ایرانی که به تازگی قلل اورست و لوتسه را فتح کرده است در گفت‌و‌گو با پانا اظهار کرد: «دوازدهم آپریل (۲۴ فروردین ۱۴۰۳) از مبدأ فرودگاه امام خمینی(ره) عازم کشور نپال شده و با ۲ روز توقف و سپس پیمایش ۱۲۰ کیلومتر در ۸ روز و توقف ۲ روزه دیگری، مسیر فتح را شروع کردیم.»

وی ادامه داد: «در طول فتح قلل لوتسه و اورست به مشکلات آب‌و‌هوایی برخوردیم که در نهایت امر به تاریخ هجدهم مِی (۲۹ اردیبهشت‌ماه) با بهتر شدن شرایط جوی، حمله نهایی خود را برای شکار این ۲ قله آغاز کردیم. نهایتا روز بیست‌ویکم مِی (یکم خردادماه) قلّه لوتسه در ارتفاع ۸۵۱۶ متری به عنوان چهارمین قله مرتفع جهان و در روز بیست‌وسوم مِی (۳ خردادماه) قلّه اورست با ارتفاع ۸۸۴۸/۸۶ متری به عنوان مرتفع‌ترین قله جهان فتح شده و پرچم مقدس ایران عزیز بر بام دنیا به اهتزاز درآمد.»

نوروزی در خصوص فتح اورست، تاکید کرد: «اورست در واقع کعبه کوهنوردان سراسر دنیا است و همه کوهنوردان، علاقه‌مند به صعود این قلّه‌اند و فقط عشق و علاقه باعث فتح این قله می‌شود.»

فاتح اورست، دلخوری‌هایی نیز از فدراسیون کوهنوردی داشت و در این باره گفت: «پس از فتح اورست، هیچگونه تماس یا حتی پیام تبریکی از سوی فدراسیون کوهنوردی به عنوان حمایت معنوی با ما برقرار نشد. متأسفانه رشته کوهنوردی اصلا تریبون و منبع درآمدی ندارد. تمام هزینه صعودها توسط خود کوهنوردان پرداخت می‌شود و تنها یک عشق به وطن باعث به اهتزاز درآمدن پرچم عزیزمان شده و صعود به اورست به نوعی برای ما کوهنوردان، حکم مدال طلای جهانی را دارد.»

این کوهنورد غیور کشورمان، صبح امروز پس از فتح بام دنیا وارد کشور شد.

خبرنگار : محمدامین راست بندی

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار