رئیس اداره امور تربیتی، مشاوره و مراقبت در برابر آسیبهای اجتماعی شهر تهران:
مشاوران مدارس نقش موثری در پیشبرد اهداف تعلیم ایفا میکنند
تهران (پانا) - رئیس اداره امور تربیتی، مشاوره و مراقبت در برابر آسیبهای اجتماعی شهر تهران با تأکید براینکه مشاوران مدارس نقش موثری در پیشبرد اهداف تعلیم ایفا میکنند، گفت آگاهی و مطالعه آسیبهای اجتماعی، به لحاظ کمی و کیفی در اقشار مختلف جامعه خصوصاً در نوجوانان و جوانان باید بصورت جدی مورد توجه مشاوران قرار گیرد.
گردهمایی و دوره توانمندسازی خانواده نماد شهر تهران در راستای قدردانی از نقش موثر مشاوران در کاهش و پیشگیری آسیبهای اجتماعی دانشآموزان، با حضور سیداحمد موسوی؛ معاون پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش شهر تهران، مسعود تقیانی؛ رئیس اداره امور تربیتی، مشاوره و آسیبهای اجتماعی شهر تهران، کارشناسان مشاوره، پیشگیری، مدیران مراکز مشاوره و متخصصان خط ملی ۱۵۷۰ در اردوگاه ایثار کردان کرج برگزار شد.
مسعود تقیانی، رئیس اداره امور تربیتی، مشاوره و مراقبت در برابر آسیبهای اجتماعی شهر تهران در این مراسم ضمن تبریک فرا رسیدن سالروز ولادت حضرت معصومه (س)، امام رضا (ع) و نیز دهه کرامت با تأکید براینکه مشاوران مدارس نقش موثری در پیشبرد اهداف تعلیم ایفا میکنند، گفت: آگاهی و مطالعه آسیبهای اجتماعی، به لحاظ کمی و کیفی در اقشار مختلف جامعه خصوصاً در نوجوانان و جوانان باید بصورت جدی مورد توجه مشاوران قرار گیرد؛ چراکه آموزش و پرورش باید مداخلات مناسبی را جهت پیشگیری و عدم گسترش این آسیبها اعمال کند، در اینراستا بهترین راه پیشگیری از آسیبهای اجتماعی علاوه بر فراهمکردن مطلوب و بهنجار عوامل فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی، آموزرشی و …، استفاده از آموزشهای هدفمند و مداخلات روانشناختی توسط مشاوران، روان شناسان و مددکاران اجتماعی است.
وی ادامه داد: مشاوره میتواند تاثیر فراوانی در کاهش آسیبهای اجتماعی داشته باشد و اگر مشاوران ارتباط مستمر و صمیمی با دانشآموزان داشته باشند، میتوانند نقش موثری را در پیشبرد اهداف تعلیم و تربیت ایفا کنند. در واقع مشاوران مدارس نقش تعیین کنندهای در برنامهریزی دانشآموزان دارند و باید متناسب با استعدادشان، آنان را به سمت و سوی رشته آیندهای درخشان هدایت کنند.
تقیانی بر راهکارها و اهداف سند تحول بنیادین آموزش و پرورش تأکید و بیان کرد: باید مبنای نظری و عملی مشاوران و مربیان برگرفته از اهداف و راهکارهای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش و ساحتهای ششگانه تربیتی باشد و مشاوران اهداف ذیل ساحتهای ششگانه تربیت را نصب العین خود قرار داده و در مدرسه فعالیت هایی را برای تحقق آن تعریف کنند تا دانشآموزان این مفاهیم را شناخته و سپس بتوانند در آینده از آن بهرمند شوند.
وی با تأکید براینکه آموزش و پرورش در تمام ایام سال با بکارگیری مشاوران در مدارس و مناطق مختلف خدمات متنوعی را به دانشآموزان و اولیای آنها ارائه میدهد، افزود: مدرسه و کادر آموزشی از عوامل مهم رشد اجتماعی دانشآموزان محسوب می شود و وظیفه آنها تنها انتقال دانش به دانش آموزان و تربیت آنان نیست؛ بلکه وظیفه مهم آنها فرایندی است که والدین در خانواده برای تربیت آنها آغاز کرده و ادامه داده تا به سرانجام برسد.
این مقام مسئول با اذعان براینکه استخدام آموزش و پرورش یا جذب از طریق ماده ۲۸ در رشتههای مشاوره، روانشناسی و علوم تربیتی باید افزایش یابد، گفت: مشاوران کنونی براساس فراوانی مشکلات و آسیبهای اجتماعی در مدارس و حاشیه شهرها فعالیت میکنند و این در حالی است که دانشگاه فرهنگیان بایستی مشاوران بیشتری را جذب کند تا کمبودها در این زمینه به نوعی جبران شود. در عین حال می توان با موافقت تغییر رشته برخی از آموزگاران و دبیران نسبت به رفع کمبود در حوزه مشاوران تربیتی نیز اقدام کرد، هر چند طی سال های گذشته برای جذب مشاوران برنامهای اندیشیده نشدهبود و امروز نیز به دلیل بازنشسته شدن مشاوران قبلی با مشکلاتی در این حوزه روبرو هستیم.
رئیس اداره امور تربیتی، مشاوره و مراقبت در برابر آسیبهای اجتماعی شهر تهران در پایان تصریح کرد: توانمندسازی نیروی انسانی اعم از دانش آموزان، معلمان و خانوادهها باید از اولویتهای آموزش و پرورش باشد؛ چراکه رکن اصلی و اساسی تربیت در خانواده شکل میگیرد و با افزایش آگاهی خانوادهها در حوزه تربیت، شاهد اثرگذاری بیشتری در این زمینه خواهیم بود، علاوه براین سطح آگاهی مدیران، مربیان و مشاوران مدارس نیز بایستی به روزرسانی شود تا از این طریق شناخت بیشتری نسبت نسبت به پیشگیری از آسیبهای اجتماعی دانشآموزان پیدا کنند.
ارسال دیدگاه