حسن رحیم پور ازغدی:
شاگردان ما، آینه باطن ما هستند
تهران (پانا) - حسن رحیم پور ازغدی در مراسم تجلیل از فعالان تربیتی گفت امروز اگر شاگردان ما موفق هستند از خودمان راضی باشیم و برعکس چرا که شاگردان ما آینه باطن ما هستند.
حسن رحیم پور ازغدی در همایش هزار نفری تجلیل از فعالان تربیتی در راستای تبیین مبحث تربیت و پرورش بیان کرد: «بحث آموزش و پرورش با تمامی زمینه ها متفاوت است، زیرا مثلا در حوزه کالا اگر تقلبی صورت بگیرد به سرعت مشخص خواهد شد اما در امورات تربیتی به دلیل اینکه حوزه تربیت بسیار گسترده بوده و اثر گذاری فراوانی دارد به راحتی قابل تشخیص نخواهد بود و این جمله به ما خاطر نشان می کند که تربیت امری تک بعدی نبوده و وابسته به موضوعات چندگانه است و امروزه مهمترین بستر تربیت فضای مجازی و رسانه است، چرا که طبق آمار های بدست آمده دانش آموزان بیشترین وقت خود را در این بستر می گذرانند و این یعنی معلم واقعی در بستر مجازی است نه حقیقی.»
وی ادامه داد: «در مسائل فرهنگی و دینی ملاک مشخص و یک دستی برای ارزشیابی و تعیین سطح در این نظام آموزشی وجود ندارد و این موضوع تقریبا غیر قابل مقیاس گذاری است، مانند حوزه علوم اجتماعی که معیار ها بر اساس داوری صاحب نظران است و از جایی که انسان ممکن الخطاست هیچ نظری برتری محض ندارد، و هم اکنون می بینم که در تعریف کامل انسان هیچ نظریه کاملی در نظر بشر نیست!»
ازغدی افزود: «تعلیم و تربیت یک فعالیت ارادی آگاهانه است، و امروز می بینم که صاحب نظران این موضوع در غرب و شرق نظریه های متفاوتی دارند و در حال حاضر شاهد هستیم این نظریه ها اکثرا بر اساس نیاز جامعه است و این ضعف است، و در دیدگاه واقعه بینی مهم نیست که ما چگونه صحبت می کنیم بلکه نتیجه کار مهم است زیرا که ضعف امروز ما در نظریه ها نیست بلکه در عمل و اثر آن بوده و شاهد هستیم که در انواع تربیت های فرهنگی، کاری، سولوکی و غیره در حال ساخت جامعه هستیم و نتیجه آن در بلند مدت مشخص خواهد شد.»
وی خاطر نشان کرد: «دانش آموزان را کتاب ها تربیت نمی کنند بلکه معلم ها تربیت میکنند، به قول امام خمینی (ره) : معلم اگر الهی باشد کتاب مارکس را به نحوه ی تدریس میکند که شاگردانش الهی شوند و اگر معلم دینی، بی دین باشد آن کتاب را به نحوه ی تدریس میکند که شاگردان بی دین می شوند. پس تعلیم و تربیت یعنی چشاند شرینی تعلیم به فرزندان مان، ما میبینیم که امروز شخصی که به رشته ای علاقه مند است باید دروس غیر مرتبط با آن را بخواند، این نوعی ضعف است و ما شاهد هستیم که تربیت اصلی در مدارس است و در دانشگاه تعلیم صورت میگیرد، پس هرچقدر سن پایین تر باشد تربیت تاثیر گذار تر است و این استمرار را دارد تا نظام آموزش و پرورش بر پایه نظام عقلانی باشد.»
رحیم پور ازغدی گفت: «انقلاب در یک کشور بدون انقلاب آموزشی امکان پذیر نیست، و انقلاب آموزش یعنی پرسش های رادیکال و ریشه ای و این متاعی است تا در جمع صاحب نظران باید نشست که چه درس هایی را باید بخوانیم، چگونه و چرا؟
دانش آموز خبرنگار: مبین جوکار
ارسال دیدگاه