سخنان نماینده اسبق ولی فقیه در استان کردستان در مراسم تجلیل از علی اصغر فانی
حجت الاسلام موسوی: جهاد فرهنگی، مقدم و ارجح بر هر جهادی است
تهران(پانا)- حجت الاسلام موسوی؛ نماینده اسبق ولی فقیه در استان کردستان در مراسم تجلیل از علی اصغر فانی؛ از ویژگی های بارز فردی و مدیریتی ایشان و تاثیر ان بر نظام آموزشی سخن گفت.
حجت الاسلام موسوی؛ نماینده اسبق ولی فقیه در استان کردستان ضمن تقدیر از خدمات ارزنده دکتر فانی و با اشاره به انواع جهاد در راه خداوند گفت: در زمینه جهاد در راه خداوند سه نوع جهاد در احکام دینی ما تعریف شده، اول جهاد به معنی مقابله و نبرد فیزیکی، دوم، جهاد در برابر ظلم و ستم و فقر و محرومیت و سوم جهاد در راه آگاهی بخشی، رشد و تعالی فکری و معنوی می باشد که همان جهاد فرهنگی است. این نوع جهاد مقدم و ارجح بر هر جهادی است و از آن به عنوان جهاد اکبر یاد می شود که علی اصغر فانی، وزیر سابق آموزش و پرورش در این زمره قرار دارد. به تعبیر بزرگان، جنگ با دشمن و جهاد با ظلم، زمینه ساز جهاد فرهنگی و تغییر نگرش و تفکرات پوسیده و فاسد و منحرف است.
ایشان در ادامه اشاراتی به شکوفایی دوران امامت امام محمد باقر علیه السلام و امام جعفر صادق علیه السلام و پیشرفت علوم در آن برهه داشتند و همچنین شرایط فرهنگی و اعتقادی و علمی دوران امامت امام جواد علیه السلام را مورد بررسی قرار دادند و افزودند: در زمان مامون عباسی، علوم جهان اسلام را به دروازه ی فرهنگ یونان پیوند داده و انحرافات فکری و فرهنگی بسیاری بوجود آمد که با درایت، کیاست و توانمندی امام جواد علیه السلام و گذشتن از بحرانهای گسترده فکری، اختلافات، فشارها و تنگ کردن عرصه بر اهل بیت، آن امام بزرگوار در جهاد فرهنگی و جهاد فکری که بالاترین نوع جهاد است خوش درخشید.
سپس وی با بیان مسائل و مشکلات اوایل انقلاب در استان کردستان و نقش کلیدی و خردمندانه علی اصغر فانی، مواردی را عنوان کرد و افزود: با توجه به بافت مذهبی و اعتقادی منطقه؛ کار فرهنگی در آن مناطق بسیار سخت تر و طاقت فرسا تر است و از طرفی جذب و به میدان آوردن افرادی با اعتقادات مخالف و به آنها مشارکت دادن و حتی بکار گیری اینگونه افراد به دلیل تفاوت مذهب، مستلزم گذراندن دوره های علمی تقریب است، که انصافا فانی بدون گذراندن اینگونه دوره ها، دست خالی و بدون امکانات، مقتدرانه و یک تنه کردستان را به سمت و سویی دیگر برد به گونه ای که نرخ سواد در استان کردستان را که آن زمان حدود ۳۰ درصد بود با تدبیر و برنامه ریزی صحیح به رتبه سوم کشور ارتقا داد و ابتکاراتی از جمله: تأسیس مراکز تربیت معلم، مراکز شبانه روزی، تقویت و تربیت نیروهای متخصص و متعهد را در دستور کار خود قرار داد و در این زمینه نیز بسیار موفق عمل کرد تا جایی که هنوز هم ابتکارات و تدابیر ایشان در آموزش و پرورش استفاده های شایانی دارد.
ارسال دیدگاه