دواری: معلمان فقط آموزش نمی دهند و دایما در حال تربیت دانش آموز اند
تهران (پانا) - نادیا دواری، مدیر منطقه ۷ در شورای معلمان هنرستان شهید مطهری به موضوع تربیت، در لزوم یادگیرنده بودن معلمان تاکید کرد.
به گزارش کارشناسی اطلاع رسانی و روابط عمومی آموزش و پرورش منطقه ۷ شهر تهران، جلسه ی شورای دبیرستان هنرستان دخترانه شهید مطهری با حضور نادیا دواری، مدیر منطقه برگزار شد . وی در این جلسه گفت: که پایبندی و علاقه مندی معلمان و دانش آموزان به مدرسه و احساس افتخار ایشان به مدرسه ای که در آن مشغول تدریس یا تحصیل هستند، حاکی از انسجام درونی و یکپارچگی آن مدرسه و موفقیت مدیر مدرسه است. لذا در سند تحول بنیادین صحبت از نگاه و رویکرد تحولی به مدرسه است و اولین تحول در نظام تعلیم و تربیت، تبدیل مدرسه از محیط آموزشی به محیط تربیتی و همچنین تغییر معلمین از نقش آموزش دهنده صرف به نقش تربیت کننده است. یعنی این تحول رخ دهد که کار معلم صرفاً آموزش نیست بلکه معلمین در هر شاخه و رشته ی درسی که تدریس میکنند، در حال تربیت کردن دانش آموزان و توأم با آن تربیت شدن خود هستند و مدرسه و کلاس درس مرحله ای از مراحل تربیت دانش آموزان است. به لحاظ اینکه تربیت دارای دو صورت آشکار و پنهان است.
وی افزود: جهت تغییر مدرسه از محیط آموزشی به محیط تربیتی دو مولفه لازم است: ۱. تغییر نگاه مدیریتی و ۲. تغییر کتب درسی متناسب با اهداف تحصیلی هر دوره. با توجه به حجم و محتوای زیاد کتب درسی و نگرانی معلمان برای تمام کردن بودجه بندی و برگزاری امتحانات پایانی، دیگر مجالی برای فعالیتهای تربیتی باقی نمیماند و مطلب دیگر اینکه متاسفانه نظام تعلیم و تربیت ما متأثر از کنکور است در حالی که کنکور از سازوکارهای وزارت علوم و آموزش عالی است که سایه بسیار بدی را بر سر آموزش و پرورش انداخته و در کار تعلیم و تربیت اخلال ایجاد کرده و کار تعلیم دهندگان را تحتالشعاع خودش قرار داده است.
دواری گفت: درحال حاضر برای دستیابی به تحول در کتب و محتوای آموزشی چهار دوره اول و دوم ابتدایی و اول و دوم متوسطه باید بر درس ملی متمرکز شد. درس ملی باید متناسب با اهداف دوره تحصیلی که آخرین بار در سال ۱۳۹۷ با تصویب تاکید برساحتهای شش گانه سند تحول بوده، تدوین شود، لذا باید منتظر این تغییرات خوب بود.
وی گفت: بیشترین بحث در تحول رویکرد مدیریتی است که فقط اختصاص به مدیر هنرستان و مدارس ندارد بلکه معلمان نیز مدیران بلا منازع کلاس خویش هستند و علیرغم سختی کار به خاطر فضای رقابتی شکلگرفته در مدارس، که نشآت گرفته از سازوکارهای آموزش عالی و کنکور است معلمان باید تلاش نمایند این فضای رقابتی را به فضای رفاقتی تغییر دهند و سعی نمایند رقابت را به حداقل و رفاقت را به حداکثر برسانند. پروبال دادن به فضای رقابتی میان دانش آموزان در مدارس، تأثیرات نامطلوب خود را بعدها در جامعه نشان خواهد داد. بیشترین آمار افسردگی، دربین بچه هایی است که در بهترین مدارس سطح شهر و در فضای رقابتی بزرگ شده اند. اینکه در جامعه مواجه با آمار رو به رشد طلاق، پرخاشگری، بی مسئولیتی، خودخواهی ها و ... میشویم به دلیل آن است که به خاطر حجم زیاد کتب و امتحانات پایانی فرصت یاد دادن مهارت های زندگی و پوشش دادن و ترمیم و اصلاح تربیت مطلوب در مدرسه فراهم نمیگردد تا افراد با حقوق یکدیگر آشنا شده و ملزم به رعایت آن گردند. در حالی که یادگیری مهارتهای زندگی موجب حفظ کیان خانواده و جامعه خواهد بود و لازم است به آن توجه خاص شود.
دواری افزود: لذا لازم است ما معلمین به شدت بر جنبه تربیت شوندگی خویش متمرکز شده و به جای تکیه بر الگوها، روی معیارها و شاخص ها تأکید نماییم. ما وقتی الگو هستیم که در چارچوب شاخص ها قرار داشته باشیم، در غیر اینصورت دیگر الگو نخواهیم بود. اگر بر الگو بودن بدون ذکر شاخصها اصرار بورزیم در صورت وقوع خطا از الگو، دانشآموز کل مجموعه را به یک چشم دیده و کنار میگذارد. اما اگر شاخصها برای ایشان بیان شده باشد، اساس را زیر سوال نبرده و همهی مجموعه را یکسان نمیبیند، بلکه میگوید این الگو هم اشتباه کرده وقتی از این شاخص تخطی نموده است. اما متاسفانه ازآنجا که ما خودمان گاه ضعف داریم قادر نیستیم شاخصها را به بچه ها بگوییم لذا نه شاخص ها، بلکه خود را برای او تعریف میکنیم. جبران این ضعف با مطالعه و نشستن پای سخنان افرادی است که شاخص ها رامطرح میکنند. خودمان را از شنیدن تئوری ها و نظریات جدید محروم نکنیم و در معرض حرفهای متفاوت قراردهیم. باید تربیت شونده ی دائمی باشیم تا بتوانیم تربیت کنیم. معلم توسعه یافته میتواند دانش آموز و دانشجوی توسعه یافته تربیت کند. لذا شورای دبیران و معلمان فرصتی باشد برای کار کردن بر روی مطالب و شاخصهایی که لازم است تا الگو بودن ما را مستمر نماید و مطابقت با آنها را به ما یادآوری کند و اینکه ما خودمان را نیازمند اصلاح مداوم بدانیم تا از این طریق انسجام درونی که موجب تربیت یکپارچه بچه ها میشود، حاصل آید.
ارسال دیدگاه