معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش در دوره تربیت مربی پیرامید:
برای تربیت دانشآموزان باهویت و مسئولیتپذیر باید اقدامات تشکیلاتی گسترش یابد
کار تشکیلاتی بهترین راه پیشگیری از آسیبهای اجتماعی است
تهران (پانا) - معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش تاکید کرد اگر میخواهیم دانشآموزان با هویت و مسئولیتپذیر تربیت کنیم، باید تلاش کنیم فعالیتها و اقدامات تشکیلاتی در سطح کشور گسترش یابد.
حجتالاسلام محمدحسین پورثانی در مراسم افتتاحیه اولین دوره مدرن تربیت مدرس پیرامید سازمان دانشآموزی، به تبیین اهمیت سند تحول بنیادین و مبنای فلسفی آن پرداخت و گفت: «این سند بر مبنای فلسفه اسلامی نگارش شده است و هدف این سند رسیدن به مراتب بالاتر حیات انسانی و نهایتاً قرب الهی است. آموزش و پرورش بهعنوان یکی از ارکان حیاتی جامعه، باید براساس مبنای فکری و فلسفی مستحکمی قرار گیرد. در حالی که در گذشته نظام آموزشی کشور تقلیدی از مدلهای غربی بود، امروز باید براساس فلسفه اسلامی که انسان را اشرف مخلوقات و دنیا را هدفدار میداند، نظام آموزشی شکل گیرد.»
وی همچنین به مسأله تنوع موقعیتهای یادگیری در سند تحول بنیادین اشاره کرد و این مفهوم را یکی از مهمترین اصول آموزشی برشمرد و افزود: «تنوع موقعیتهای یادگیری به این معناست که دانشآموزان باید در شرایط و موقعیتهای مختلف، مفاهیم اخلاقی و تربیتی را بهطور عملی تجربه کنند. این که صرفاً در کلاس درس به تکرار مفاهیم پرداخته شود، بهتنهایی کافی نیست. ما باید شرایطی فراهم کنیم که دانشآموزان در عمل با این مفاهیم درگیر شوند.»
سازمان دانشآموزی و تشکیلات پیشتازان میتوانند نقش مهمی در پرورش هویت دانشآموزان و تقویت ویژگیهای شخصیتی آنان ایفا کنند
معاون وزیر آموزش و پرورش افزود: «آموزش ایثار، نظم، احترام به بزرگتر و دیگر مفاهیم تربیتی تنها در صورتی به درستی منتقل میشود که از طریق تجربه و در موقعیتهای واقعی به دانشآموزان آموزش داده شود. یکی از راههای تحقق این امر، ایجاد بسترهای عملی و جذاب برای یادگیری است. در این راستا، تشکیلاتی همچون سازمان دانشآموزی و تشکیلات پیشتازان میتوانند نقش مهمی در پرورش هویت دانشآموزان و تقویت ویژگیهای شخصیتی آنان ایفا کنند.»
باید از مدلهای آموزشی که در آنها دانشآموز به صورت فعال در یادگیری مشارکت میکند استفاده کنیم
پورثانی سپس به ضرورت تغییر رویکردهای آموزشی در کشور اشاره کرد و گفت: «امروز دیگر نمیتوانیم تنها به روشهای یکطرفه آموزشی بسنده کنیم. باید به دنبال مدلهایی باشیم که در آن دانشآموزان بهصورت فعال در فرآیند یادگیری مشارکت کنند. در این مدل، دانشآموزان نهتنها به اطلاعات دست پیدا میکنند بلکه در کنار آن، مهارتهای اجتماعی، اخلاقی و هویتی خود را نیز تقویت میکنند.»
وی همچنین به نقش تشکیلات و گروههای دانشآموزی در پیشگیری از آسیبهای اجتماعی اشاره کرد و افزود: «وقتی دانشآموزان وارد عرصههایی مانند بسیج، اتحادیهها، سازمان دانشآموزی و تشکیلات پیشتازان میشوند، بهطور طبیعی در محیطی هویتبخش قرار میگیرند. در چنین فضاهایی است که نوجوانان میتوانند نظم، مسئولیتپذیری، احترام به دیگران و حتی مهارتهای کار تیمی را بهطور عملی بیاموزند. این محیطها بهویژه در مواجهه با آسیبهای اجتماعی میتوانند اثرگذار و پیشگیرنده باشند.»
معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش به تجربههای موفق اینچنینی در مدارس اشاره کرد و گفت: «ما شاهد این هستیم که مدارس و اردوگاههایی که دانشآموزان در آنها وارد تشکیلات شدهاند، به مراتب موفقتر از مدارس دیگر بودهاند. در این محیطها دانشآموزان یاد میگیرند که چگونه خود را در موقعیتهای مختلف مدیریت کنند، کار گروهی انجام دهند و حتی از چالشهای اجتماعی عبور کنند.»
پورثانی همچنین به برنامههای آینده وزارت آموزش و پرورش اشاره کرد و افزود: «در دهه فجر امسال، با همکاری سازمان دانشآموزی، یک حرکت ملی در ۷۰۰ منطقه در راستای ارتقای هویت دانشآموزی و ایجاد شور و نشاط در مدارس اجرایی خواهد شد. این برنامهها در پی آن است که حس امید و اعتماد به نفس را در دانشآموزان تقویت کرده و آنها را به سمت مسئولیتپذیری بیشتر هدایت کند.»
وی با اشاره به اهمیت اقدامات تشکیلاتی در پرورش شخصیت دانشآموزان گفت: «اگر میخواهیم دانشآموزان با هویت و مسئولیتپذیر تربیت کنیم، باید تلاش کنیم تا این فعالیتها و اقدامات تشکیلاتی در سطح کشور گسترش یابد.»
ارسال دیدگاه