طلوع نسل خورشید؛ گوشه‌ای از طرح‌های برتر تربیتی سازمان بسیج دانش‌آموزی‌

تهران (پانا) - اولین جشنواره و نمایشگاه طرح‌های تربیتی سازمان بسیج دانش‌آموزی (طرح‌های شهیدان عزیزاللهی، محمدی و فهمیده) از روز گذشته ‌با حضور رئیس سازمان بسیج دانش‌آموزی در دانشگاه انقلاب اسلامی آغاز به کار کرده است. ‌

کد مطلب: ۱۵۱۱۱۲۵
لینک کوتاه کپی شد
طلوع نسل خورشید؛ گوشه‌ای از طرح‌های برتر تربیتی سازمان بسیج دانش‌آموزی‌

سازمان بسیج دانش‌آموزی با کمک آموزش و پرورش اقدام به راه‌اندازی طرح‌هایی تحت عنوان شهیدان مهرداد عزیز‌اللهی برای مقطع ابتدایی، شهید فهمیده و بهنام محمدی برای مقطع متوسطه اول و شهید فهمیده برای متوسطه دوم کرده است؛ هرکدام از این طرح‌ها اهدافی دارد. هدف طرح مهرداد عزیزاللهی در مقطع ابتدایی تمرکز بر سن بلوغ و آماده‌کردن دانش‌‌آموزان برای انجام تکالیف الهی آن‌ها‌ست؛ طرح شهیدفهمیده و شهید‌بهنام محمدی در متوسطه اول برای مسئولیت‌‌سپاری و هویت‌بخشی به دانش‌آموزان است و طرح شهید‌فهمیده در متوسطه دوم برای نقش‌آفرینی به دانش‌آموزان است.

«روزاولی‌ها»؛ فراگیری احکام برای نوفراگیران

در این نمایشگاه در قالب 64 غرفه مربیانی از سراسر کشور دور هم جمع شده‌اند تا برترین الگوهای تربیتی و تجربیات خود را با مخاطبان در میان بگذارند. آنچه‌ در زیر می‌خوانید گفت‌وگوی دانش‌آموزخبرنگار پانا با تعدادی از مربیانی است که در این نمایشگاه طرح‌های برتر تربیتی خود را در معرض دید عموم قرار داده‌اند. سپیده ذبیح‌اللهی برگزیده استانی طرح‌های تربیتی از استان کردستان در غرفه «‌روز‌اولی‌ها» مستقر شده است، طرحی درباره آموزش احکام به نوفراگیرن. او می‌گوید «ما با توجه به مشکلات فرهنگی که در استان وجود داشت آن‌ها را بررسی و ریشه‌یابی کردیم، ‌به این ‌نتیجه رسیدیم که رغبت قشر کودک و نوجوان به بحث‌های دینی و اعتقادی کم است. بنابراین ‌طرح روز‌اولی‌ها‌ را برنامه‌ریزی کردیم. ‌طرح ما به این صورت است که روز‌اولی‌هایی که احکام را به تازگی یاد گرفته‌ بودند را به اردوی یک‌روزه بردیم، جشن گرفتیم، هدایایی به این دانش‌آموزان دادیم، ‌در آن اردوی یک‌روزه تاج بندگی را بر سر آن‌ها گذاشتیم. یکی دیگر از کارهای منطقه‌ ما بُردن دانش‌آموزان دختر به مسجد بود، اهالی آن منطقه اجازه ورود خانم‌ها به مساجد را نمی‌دادند، ما برای مقابله با این تفکر نادرست دانش‌آموزان دختر را با پوشش زیبای چادر ‌به بزرگترین مسجد مرکز استان کردستان بردیم.»

خطرات «فضای مجازی‌»‌ 

ناهید هاشم‌نژاد از استان تهران شهرستان رباط کریم با طرح «فضای‌مجازی» و با هدف مصون‌ مانده دانش‌آموزان از آسیب‌های فضای مجازی به این نمایشگاه آمده است. او می‌گوید «رسانه ابزارهای مختلفی را استفاده می‌کند، رسانه یعنی ارتباط برقرار کردن. این ارتباط برقرار‌کردن‌ها با ابزار‌های مختلفی صورت می‌گیرد که بخشی از این ابزارها را شما در این غرفه می‌بینید. مانیتور تلویزیونی که شما در اینجا مشاهده می‌کنید برخلاف بقیه غرفه‌ها در سطح زمین گذاشته شده است. هدف این کار من ایجاد چرایی در ذهن مخاطب بود. فضای مجازی مسئله بسیار مهمی است، فضای مجازی مرز جغرافیایی، محدودیت‌بندی ندارد. من مانیتور تلویزیون را روی زمین گذاشتم تا بگویم فضای‌مجازی غیرقابل پیش‌بینی است. فضای‌مجازی می‌تواند از جایی که ‌فکرش را نمی‌کنید دانش‌آموز را مورد هدف و آسیب قرار می‌دهد. یکی دیگر از کار‌هایی که در این غرفه مشاهده می‌کنید بُرشی است که در وسط بنر ایجاد کردم که بگویم فضای مجازی یک فضای غیرقابل پیش‌بینی و بدون چارچوب است و اگر مدیریت نشود می‌تواند خطرناک باشد؛ بنابراین سعی کردم راهکارهایی در این جهت به دانش‌آموزان ارائه بدهم.»

«‌مدرسه کانون تربیتی محله»

حدیث اسکندری مربی طرح شهید بهنام محمدی از استان مازندران نیز که با ‌طرح «مدرسه کانون تربیتی محله» در اولین نمایشگاه طرح‌های تربیتی حضور یافته است، به پانا گفت «‌هدف ما از اجرای این طرح ارتقای سطح تربیت اخلاقی و مهارتی نوجوانان مدرسه و محل بود و از آن‌جایی که مربیان تربیتی در مدرسه وقت کافی را ندارند که برای دانش‌آموزان کارهای تربیتی اجرا کنند، تصمیم‌ گرفتیم کلاس‌های تربیتی را برای دانش‌آموزان در کانون دایر کنیم و از این طریق سطح علمی و پرورشی دانش‌آموزان را ارتقا دادیم. خانواده‌های دانش‌آموزان نیز در کلاس‌های کانون ما شرکت می‌کردند. ما کلاس‌هایی نظیر تزریقات، پرورش قارچ و خیاطی در نظر گرفتیم. پس از اعتماد خانواده‌ها به مجموعه ما، آن‌ها را دعوت کردیم تا به کلاس‌های مشاور خانواده در رابطه با فرزندپروری بیایند و‌ خانواده‌ها را درگیر تربیت درست فرزندان کردیم.»

«نبرد حق و باطل»

فاطمه گلستانی مربی طرح شهید‌بهنام محمدی از استان بوشهر است. ‌او هم درباره طرح خود به پانا گفت: «به نظر من یکی از اهداف برگزاری این جشنواره این بود که بیشتر با طرح‌های همدیگر آشنا شویم، ایده بگیریم و این ایده‌ها را در مدارس اجرا کنیم. موضوع طرح ما «نبرد حق و باطل» بود و به‌طور کلی به دانش‌آموزان حق‌طلب و ظلم‌ستیز پرداخته شده است. اگر ما در سنین نوجوانی و کودکی کار تربیتی را شروع نکنیم، دانش‌آموزان تحت تربیت و آموزش رسانه‌های باطل قرار می‌گیرند در آن صورت باید فکری کنیم که چگونه می‌توانیم دانش‌آموزان را کنترل کنیم که دیگر بسیار دیر است. برای اینکه بتوانیم تربیت دانش‌آموزان را در دست بگیریم، به هدف خود برسیم و بر آن‌ها تأثیر بگذاریم باید کارهای ما تدریجی و طولانی‌مدت باشد. در مرحله اول مسابقه کتابخوانی با محوریت شهدا را در مدرسه برگزار کردیم، به‌عنوان تشویق برای کسانی که این کتاب را به‌طور کامل بخوانند یک اردو برگزار کردیم. در این راستا کارهای مقدماتی انجام دادیم، محل اردو را برای دانش‌آموزان آماده کردیم. در این اردو غافلگیری‌هایی نیز برای دانش‌آموزان فراهم کردیم که برخلاف تصور بچه‌ها این اردو با اردو‌های دیگر که فقط جنبه تفریحی دارد، فرق داشت. در پایان برای تأثیرگذاری بهتر و تثبیت اهدافی که به دست آوردیم کارهایی نظیر نوشتن نمایشنامه، انشا‌، مقاله، پادکست و ... انجام می‌دهیم تا نتایج کار خودمان را ارزیابی کنیم.»

«نماز محرمانه من و خدا»

مجری طرح ‌تربیتی «نماز محرمانه من و خدا» از ‌استان خراسان جنوبی نیز به پانا گفت‌ «طرح ما طرح شهید مهرداد عزیزاللهی است که برای بچه‌های مقطع ابتدایی بود. فعالیت‌هایی که من داشتم بیشتر مربوط به بحث نماز بود، با موضوع «نماز محرمانه من و خدا». این طرح به این صورت اجرا شد که دانش‌آموزان نماز قضاهای خود را داخل کاغذ می‌نوشتند و این کاغذ را در یک جعبه می‌انداختند که با گذر زمان هر وقت به این جعبه مراجعه کنند بتوانند نماز قضاهای خود را به جا بیاورند. سعی کردم با دادن انگیزه و ایده‌های قشنگ برای بچه‌ها چله نماز صبح بگیریم، این طرح ما با دو نفر شروع به‌کار کرد و تا 45 نفر هم رسید. برای اینکه دانش‌آموزان انگیزه کافی را برای بیدار‌شدن و خواندن نماز صبح داشته باشند برای آن‌ها هدایای زیبایی را تدارک دیدیم. یک آلبومی به‌صورت فانتزی و زیبا  درست کردم. در این آلبوم احادیث امامان و پیامبران را در‌خصوص نماز جمع‌آوری کردم و در اختیار دانش‌آموزان قرار دادم.»

«طرح حکیم پاک»

یاسر علیزاده برگزیده استان هرمزگان هم به پانا گفت‌ «اسم طرح ما «طرح حکیم پاک» است، در این طرح ما ضعف دانش‌آموزان را نسبت به مبانی اعتقادی آن‌ها مورد بررسی قرار دادیم. بر اساس این طرح، علم دانش‌آموزان را همراه با ایمان و حکمت پرورش دادیم. در این طرح ما سوالاتی را طراحی کردیم که بر هدایت‌های قرآن تنظیم شده است. این سوالات را همراه با بازی و سرگرمی ‌از دانش‌آموزان می‌پرسیدیم. اگر چنین طرح‌هایی به‌صورت تدریجی و طولانی‌مدت در مدارس اجرا شود می‌تواند تحول عظیمی را در دانش‌آموزان و مسائل اعتقادی آن‌ها ایجاد کند.»

«دختران تمدن‌ساز»

مجری یکی دیگر از طرح‌های تربیتی از استان خوزستان با عنوان «دختران تمدن‌ساز» گفت «یکی از شاخص‌های اصلی و مهم برای ما تببین الگوی سوم زن مسلمان و همین‌طور حرکت در جهت برنامه گام دوم انقلاب اسلامی است. در واقع آرمان نهایی آن تمدن نوین اسلامی است که رسیدیم به یک برنامه تربیتی با عنوان دختران تمدن‌ساز. یکی از ظرفیت‌هایی که در شهر ما وجود داشت یادمان حوض خون بود که در شهر ما تنها یادمان مخصوص فعالیت‌های بانوان در زمان دفاع مقدس بود. ما با به‌کارگیری این یادمان برنامه‌های تربیتی را برای دختران سطح شهرستان خود اجرا کردیم.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار