معاون پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش در افتتاحیه اردوی ملی تشکیلات پیشتازان تاکید کرد:

دانش‌آموزان در «اردو» رشد می‌کنند؛ از آموزش کار گروهی و کنش اجتماعی تا تقویت هویت ملی و اعتماد به نفس

تهران (پانا) - آیین‌ افتتاحیه یازدهمین اردوی ملی اعضا و مربیات تشکیلات پیشتازان سازمان دانش‌آموزی در بخش دختران صبح امروز با حضور معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش و رئیس سازمان دانش‌آموزی در اردوگاه شهیدباهنر برگزار شد.

کد مطلب: ۱۴۹۴۰۲۴
لینک کوتاه کپی شد
دانش‌آموزان در «اردو» رشد می‌کنند؛ از آموزش کار گروهی و کنش اجتماعی تا تقویت هویت ملی و اعتماد به نفس

‌حجت‌الاسلام والمسلمین محمدحسین پورثانی در این آیین ‌ضمن خوش‌آمد‌گویی به اعضا و مربیان تشکیلات پیشتازان ابراز امیدواری کرد که در ایام اردو، ‌اوقات خوشی را تجربه کنند. معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش‌وپرورش ‌افزود: یکی از خاصیت‌هایی که اردو دارد و شاید مهمترین خاصیت آن‌، این است که اردو افراد را بزرگ می‌کند. اردو ما را رشد می‌دهد. ‌تا روز گذشته، خانواده شما ناهار و شام را برای شما تهیه می‌کرد، اما امروز خود شما باید برای یک‌دیگر غذا درست کنید. شما در اردو باید ‌در چادر بخوابید. ‌امروز در اردو قرار گرفته‌اید تا رشد کنید و یک پله بالاتر بروید. قرار است از این پس روی شما حساب کنند.

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش گفت: یکی از جدی‌ترین برنامه‌ریزی‌ها و تمرکزهای اسلام بر روی زن است. به دختر در اسلام بسیار اهمیت داده شده است. دختر در اسلام یک کالای مصرفی نیست بلکه یک عنصر حیات‌بخش و شخصی است که آینده را می‌سازد. دختر در اسلام شخصی است که همه روی او حساب می‌کنند. ‌می‌گویند که کربلا در کربلا می‌ماند اگر زینب نبود. مگر حضرت زینب چه کرد که یک مرد نکرد؟ چون مرد نیز همراه کاروان بود، اما حضرت زینب رسالت بزرگی را انجام داد. 

وی با بیان اینکه امروز که با هم گفت‌وگو می‌کنیم یک وقایعی در دنیا اتفاق می‌افتد، گفت: ‌یکی از بدترین وقایع تاریخ بشریت امروز در غزه اتفاق می‌افتد. چهل هزار نفر انسان کشته شدند‌. ‌قیام امام حسین (ع) آمده ما را بیدار کند‌. امروز همه دنیا نسبت به جنایات اسرائیل بیدار شده‌اند. ‌

پورثانی در ادامه گفت: در این اردو ‌قرار است نسبت به قبل رشد کنیم. اگر به اردو آمدیم چند نکته را با هم باید تکرار ‌و تقویت کنیم. یکی از آن‌ها‌ روحیه کار گروهی است که باید آن را یاد بگیریم و با هم کار کنیم. این مساله که در کنار هم و با هم بنشینیم، کنش‌های اجتماعی انجام دهیم، یکی دیگر از اهداف اردویی است. نکته بعدی در اردو این است که اعتماد به نفس خود را قوی کنیم. نکته سوم در اردو این است که هویت ملی را یاد بگیریم. شاید تا روز گذشته بعضی از شما استان‌های هم‌جوار خود را نیز نمی‌شناختید، ‌آداب و رسوم آن‌ها را نمی‌دانستید، اما امروز به واسطه این اردو که کنار هم قرار می‌گیریم، هویت ملی پیدا می‌کنیم. نکته چهارم در اردو این است که یک سفیر دانش‌آموزی برای تشکیلات در مناطق خود می‌شوید. 

وی افزود: یکی از نکاتی که در آموزش و پرورش بسیار مهم است، قرار گرفتن فضای غیررسمی در کنار فضای رسمی است. فضای رسمی یعنی کلاس و کتاب درسی، فضای غیررسمی از دید سند تحول بنیادین آموزش و پرورش یعنی اردو، مسجد، محله، هیئت، اردوگاه و... . بسیاری از دانش‌آموزان علاقه چندانی به شرکت در کلاس‌های درس اول صبح ندارند، اما همان دانش‌آموزان علاقه دارند تا در صبح زود ‌در اردو شرکت کنند. شهید‌باهنر در صحبت‌های خود می‌گویند که کار تربیتی از جایی شروع می‌شود که دانش‌آموز دوست دارد و به جایی ختم می‌شود که باید بشود. چرا می‌گوییم فضای غیررسمی برای دانش‌آموز جذاب‌تر است، چرا‌که فضای غیررسمی با اختیار شروع می‌شود. بنابراین مربی پیشتاز ما یک فضایی را در اختیار دارد که ممکن است در کلاس درس این فضا را در اختیار نداشته باشد. چون با یک دانش‌آموزی مقابل است که بااختیار و بااراده شرکت کرده و انگیزه، بسیار انگیزه زیادی دارد. لذا رسالت، وظیفه و کار مربی نسبت به سایرین شاید رسالت بیشتری باشد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار