اقبالی زارچ در گفت‌وگو با پانا:

حضور رئیس جمهور در نشست سران بریکس تکمیل‌کننده دیپلماسی دولت چهاردهم بود

نظم بین‌المللی از شعاع نظام تک قطبی خارج شده است

تهران (پانا) - یک کارشناس اوراسیا گفت حضور رئیس جمهور کشورمان در نشست سران بریکس تکمیل کننده دیپلماسی دولت چهاردهم برای ارتقای نقش ایران در پایان دادن به بحران‌های منطقه ای بود.

کد مطلب: ۱۵۱۳۰۲۹
لینک کوتاه کپی شد
حضور رئیس جمهور در نشست سران بریکس تکمیل‌کننده دیپلماسی دولت چهاردهم بود

علی بمان اقبالی در گفت‌وگو با پانا در خصوص حضور حضور رئیس جمهور کشورمان در نخستین نشست سران بریکس، اظهار کرد: «نشست سران بریکس در روسیه یکی از مهمترین نشست‌های سطح عالی بین المللی در ۲۰۲۴ نقش بسیار مهمی در فرآیند دوران گذر از جهان تک قطبی به جهان دو قطبی و چند قطبی ایفا می‌کند بنابراین شاهد بودیم که روسای کشورهای بسیار مهم مانند چین، ترکیه، هند، آفریقای جنوبی و سایر کشورهای همسایه ما در این نشست حضور داشتند. ۳۳ هیات عالی رتبه در این اجلاس حضور داشتند که ۲۴ هیات در سطح سران بودند. حضور سران اهمیت این اجلاس را مشخص می کند.»

وی افزود: «کشورهای عضو بریکس نقش قابل توجهی در معادلات محور اوراسیا دارند. از نظر اقتصادی شرکت چین به عنوان بزرگترین صادرکننده دنیا و هند به عنوان قدرت رو به رشد و نوظهوری که روز به روز بر سهم این کشور در اقتصاد جهانی افزوده می‌شود، حائز اهمیت است. اساسا تقریبا ۴۰ درصد تجارت خارجی دنیا توسط کشورهای عضو بریکس در حال انجام است.»

این تحلیلگر مسائل بین‌الملل گفت: «حضور رئیس محترم جمهور کشورمان در این نشست از اهمیت فوق‌العاده‌ای برخوردار بود. با توجه به شرایط خاص جهانی این سفر نقش مهمی داشت. یکی از موضوعات مهم و قابل مذاکره بین شخصیت های شرکت کننده در این اجلاس، تلاش برای یافتن راه برای متوقف کردن جنایات رژیم صهیونیستی بود. مردم غزه در سال اخیر بیش از ۴۳ هزار شهید داشتند که اکثر آنها کودک و زن بودند.»

وی با بیان اینکه گذر از جهان تک قطبی و حرکت به سمت جهان چند قطبی حائز اهمیت است، افزود: «یکی دیگر از موضوعات مهم این اجلاس دیدار رئیس جمهور با رئیس جمهور روسیه بود. در سال های اخیر ما شاهد روند رو به رشد روابط ایران و روسیه بودیم. روسیه به عنوان بزرگترین کشور جهان از ظرفیت‌های قابل توجهی برخوردار است که می‌تواند یک بازار مصرف خوبی برای صادرات ایران باشد.»

بمان اقبالی اضافه کرد: «چگونگی مواجهه با تحریم‌های یکجانبه غرب قطعا در این دیدارها مورد مذاکره قرار گرفته است. رایزنی‌های ایران و روسیه در این زمینه می‌تواند نقش تعیین کننده‌ای داشته باشد.»

همکاری ایران و مصر نقش مهمی در مدیریت موضوعات مهم جهان اسلام خواهد داشت

این کارشناس ارشد اوراسیا گفت: «دیدار رئیس جمهور کشورمان با رئیس جمهور مصر نیز در این سفر انجام شد؛ از آنجایی که مصر نقش مهمی در خاورمیانه دارد، ارتقا روابط می‌تواند به نفع دو ملت ایران و مصر باشد. همکاری دو کشور نقش مهمی در مدیریت موضوعات مهم جهان اسلام خواهد داشت.»

وی ادامه داد: «استفاده از ارزهای ملی و ارز واحد بریکس از ابتدا در دستور کار بریکس بوده است. روسیه در مبادلات تجاری با چین، هند و برخی کشورهای دیگر توانسته تاحدودی از ارزهای جایگزین استفاده کند. بیش از ۶۰ درصد مبادلات روسیه با چین و هند و ترکیه صورت می گیرد که امروز حدود ۷۰ درصد مبادلات با چین از ارز ملی استفاده می‌شود.»

تا زمانی که به ثبات نسبی در نرخ برابری پول ملی با ارزها نرسیم، فرآیند دلارزدایی صورت نمی‌گیرد

بمان اقبالی اظهار کرد: «بین ایران و روسیه نیز توافقی از چند سال پیش وجود داشته و مکانیزم های اجرایی فراهم شده و به صورت مرحله ای در حال اجراست. یکی از موضوعاتی که در حوزه دلارزدایی می تواند به ایران کمک کند، تلاش برای ثبات ارزش پول ملی است. تا زمانی که به یک ثبات نسبی در نرخ برابری پول ملی با ارزها نرسیم، فرآیند دلارزدایی و انجام تجارت با کشورهایی مثل روسیه، ترکیه و چین با ارزهای ملی سخت و دشوار خواهد بود.»

وی با بیان اینکه تعدادی از کشورهای عضو بریکس کشورهای مهمی در حوزه انرژی هستند و ذخایر نفت و گاز خوبی دارند، افزود: «در اهدافی که برای بریکس تعریف شده است، به اراده و اهتمام کشورها در بسط و گسترش ابعاد مختلف همکاری ها در چارچوب بریکس بستگی دارد. در موضوع دلارزدایی اگر چین و روسیه و هند و ایران و آفریقای جنوبی اهتمام به دلارزدایی داشته باشند، می توانند در یک بازه ۱۰ ساله سهم ارز ملی در مبادلات را به نحو چشمگیری ارتقا دهند. نظم بین المللی از شعاع نظام تک قطبی خارج شده است.»

جهان به سمت سازمان‌های نوظهور همکاری منطقه‌ای حرکت می‌کند

وی اضافه کرد: «جهان به سمت سازمان‌های نوظهور همکاری منطقه ای حرکت می‌کند که دو نمونه بارز آن شانگهای و بریکس است که خوشبختانه در هر دو سازمان، جمهوری اسلامی ایران عضو است.»

این کارشناس مسائل بین الملل خاطرنشان کرد: «ایجاد یک نظام مالی و بانکی قابل بهره‌برداری برای اعضای عضو در حال پیگیری است. امسال که روسیه رئیس دوره ای بریکس بوده است، بیش از ۲۰۰ اجلاس در حوزه های دفاعی، علمی، فرهنگی، ورزشی، اجتماعی، اقتصادی و غذایی برگزار شده است. اگر همین روند توسط سایر کشورها ادامه یابد،‌ قطعاً ما در آینده شاهد شکوفایی بریکس در نظام تعیین معادلات بین المللی و همکاری های منطقه‌ای خواهیم بود.»

بمان اقبالی در پایان تاکید کرد: «حضور رئیس جمهور کشورمان در نشست سران بریکس تکمیل کننده دیپلماسی دولت چهاردهم بود برای ارتقای نقش ایران در پایان دادن به بحران های منطقه ای ارزیابی می‌شود.»

خبرنگار : پارمیدا یاوری

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار