سخنگوی وزارت امور خارجه:

وزیر امور خارجه امروز به بحرین و کویت می‌رود

روسیه و چین ادامه تجاوزات در غزه و لبنان را محکوم کرده‌اند

تهران (پانا) - سخنگوی وزارت امور خارجه با بیان اینکه وزیر امور خارجه امروز به بحرین و کویت می‌رود، گفت سفر‌های منطقه‌ای وزیر امور خارجه به معنای توقف نسل‌کشی در غزه و لبنان است.

کد مطلب: ۱۵۱۱۴۳۸
لینک کوتاه کپی شد
وزیر امور خارجه امروز به بحرین و کویت می‌رود

اسماعیل بقایی در نخستین نشست خبری با اصحاب رسانه اظهار کرد: دستگاه دیپلماسی به موازات تشدید تنش‌ها در منطقه، تلاش‌های خود را برای مقابله با جنایت‌های رژیم صهیونیستی تشدید کرد که با سفر وزیر امور خارجه به قلب تحولات یعنی لبنان آغاز شد و با سفر‌های منطقه‌ای ادامه یافت. پیام سفر‌های منطقه‌ای وزیر امور خارجه یعنی توقف نسل‌کشی در غزه و لبنان و تقویت صلح و ثبات در منطقه کاملا روشن است.

وی در خصوص موضع چین و روسیه برای حمایت از غزه، گفت: موضع روسیه و چین صریح بوده و ادامه تجاوزات در غزه و لبنان را محکوم کرده‌اند.

سخنگوی وزارت امور خارجه تصریح کرد: دغدغه جمهوری اسلامی ایران برای توقف نسل‌کشی به جنایات در غزه و لبنان به عنوان یک وظیفه اخلاقی، اسلامی و قانونی طبق قواعد حقوق بین‌الملل است بر همین اساس وزیر امور خارجه امروز سفری را به دو کشور مهم منطقه از جمله کویت و بحرین خواهد داشت.

وی درباره تحولات قفقاز نیز بیان کرد: کشورهای منطقه تصمیم گرفته‌اند یک چالش و جنگ را به یک نقطه و مبنایی برای تفاهم تبدیل کنند. اجلاس اخیر ۳+۳ این رویکرد را به خوبی نشان داد. موضع ایران همواره روشن بوده است؛ ما معتقدیم که در این مسیرها باید تمامیت ملی و ارضی در نظر گرفته شود. 

سیاست اتحادیه اروپا، آزار دادن مردم ایران است

وی درباره اعمال تحریم‌های جدید اتحادیه اروپا علیه ۱۴ شخص حقیقی و حقوقی ایرانی، اظهار کرد: سیاست اتحادیه اروپا، آزار دادن مردم ایران است. تحریم هواپیمایی غیر نظامی هیچ توضیحی ندارد جز اینکه آنها می‌خواهند مردم را از حقوق بنیادین شأن محروم کنند.

بقایی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چقدر احتمال می‌دهید جنگ منطقه گسترده شود؟ گفت: گسترده شدن جنگ به تحلیل نیاز ندارد. رژیم صهیونیستی از روز نخست مشغول توسعه طلبی با استفاده از جنگ افروزی بوده است. تجاوز به همه کشورهای همسایه نشان دهنده این سیاست است.  

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه سیاست دولت چهاردهم در قبال افغانستان چیست؟ گفت: سیاست ایران در قبال افغانستان خیلی روشن است ما درباره سیاست خارجی کشور صحبت می‌کنیم که با تغییر افراد عوض نمی‌شود در طول سه سال گذشته همه تلاش ما این بوده که با توجه به نگرانی‌ها بین دو کشور از جمله مرز مشترک،‌ نگرانی از تروریسم و مواد مخدر و حضور میلیون‌ها تبعه افغانستانی در ایران، تلاش کردیم در سطوح فنی و سیاسی به تثبیت امنیت و ثبات در افغانستان کمک کنیم. اگر ثبات و امنیت در افغانستان برقرار شود بحث تروریسم و آوارگان افغانستانی هم حل خواهد شد و امیدواریم در این مسیر گام‌های بهتری برداشته شود.

ایران درباره تمامیت ارضی بر جزایر سه‌گانه هیچ اغماضی نخواهد کرد

وی در خصوص مداخله‌گری اتحادیه اروپا درباره جزایر سه‌گانه ایرانی، بیان کرد: در این زمینه پیگیری‌ها توسط وزارت امور خارجه انجام شده است. جمهوری اسلامی ایران درباره تمامیت ارضی و سرزمینی بر جزایر سه‌گانه هیچ تردیدی ندارد و هیچ اغماضی نخواهد کرد. این مبتنی بر حقوق بین‌الملل و همه موازین بین‌المللی در احترام به تمامیت ارضی کشورهاست و این ادعا هیچ تغییری در این موضع نخواهد کرد. متاسفانه کشورهای اروپایی در این برهه زمانی تصمیم گرفته‌اند به این موضوع بپردازند. یادداشت‌های اعتراض به طرف‌های مربوطه منتشر شده و به پیگیری این امور ادامه خواهیم داد.

سخنگوی وزارت امور خارجه در خصوص توقف تبادل پیام توسط مسقط نیز گفت: روند و چارچوب مسقط که از مدت‌ها قبل در دستور کار بود، به دستور وزیر امور خارجه کشورمان فعلا متوقف شده است. مجاری دیپلماتیک متعدد است اما مهمترین مجاری دیپلماتیک ما با سوییس است که از آن طریق پیام‌ها رد و بدل می‌شود. 

وی ضمن اشاره به امضای سند جامع همکاری ایران و روسیه، تصریح کرد: این معاهده مهمی است و این موضوع اهمیتش آنقدر زیاد است که لازم است در جریان یک نشست دوجانبه انجام شود. زمان مشخصی هنوز تعیین نشده است.

وی درباره گفت‌و‌گوی تلفنی عباس عراقچی با خانواده حمید نوری، گفت: رسیدگی به وضعیت آقای نوری یکی از دغدغه‌های جدی دکتر عراقچی بوده است. وزیر امور خارجه کشورمان پیش از سفر خود به عراق با خانواده آقای نوری گفت‌و‌گو کرده و اطمینان داده‌اند که وزارت خارجه تمامی تلاش‌های لازم را برای پیگیری این موضوع به کار خواهد بست. در جریان سفر به عراق، این مساله به‌ صورت جدی با مقامات عراقی مطرح شده و امیدواریم در روزهای آینده خبرهای خوبی بشنویم.

بقایی در خصوص پاسخ ایران به تهدیدات رژیم صهیونیستی نیز تاکید کرد: پیام جمهوری اسلامی ایران به صورت واضح و روشن اعلام شده و بارها تاکید کرده ایم که هرگونه شرارت رژیم صهیونیستی با پاسخ قطعی ایران مواجه خواهد شد. تصمیم در خصوص نحوه پاسخگویی آن نیز برعهده ما است. استقرار سامانه دفاع موشکی از سوی آمریکا در استمرار حمایت‌های آمریکا از رژیم صهیونیستی و به نوعی تهدید علیه رژیم صهیونیستی بوده است. حراست از صلح و امنیت منطقه بر عهده همه کشورهای منطقه است و تبعات هرگونه ناامنی متوجه همه کشورهای منطقه خواهد شد. 

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار