ابوالفتح در گفت‌وگو با پانا:

دولت چهاردهم تلاش کند با اروپا به فهم و درک مشترکی برسد

ممکن است اروپایی‌ها تا یک سال در مسیر تقابل و دشمنی و بهانه‌جویی حرکت کنند

تهران (پانا) - یک کارشناس سیاست خارجی با بیان اینکه دولت چهاردهم باید تلاش کند که با اروپا به یک فهم و درک مشترک برسد، گفت نگاه منفی اروپا متاثر از نگاه آمریکاست بر همین اساس احتمال دارد اروپایی‌ها تا یک سال در مسیر تقابل و دشمنی و بهانه‌جویی حرکت کنند.

کد مطلب: ۱۵۰۲۵۹۲
لینک کوتاه کپی شد
دولت چهاردهم تلاش کند با اروپا به فهم و درک مشترکی برسد

امیرعلی ابوالفتح در گفت‌وگو با پانا در خصوص سفر رئیس جمهور به نیویورک، اظهار کرد: «رئیس جمهور جدید ایران در مجمع عمومی سازمان ملل سخنرانی خواهد کرد و با کشورهای همراه و همسو دیدارهای دوجانبه‌ای خواهد داشت. به نظر می‌رسد که با کشورهای غربی دیدارهای چشمگیری صورت نگیرد چرا که روابط ایران مشخص است. به دلیل جنگ اوکراین مواضع کشورهای اروپایی نسبت به ایران مثبت نیست بنابراین انتظار نمی‌رود که با کشورهای اروپایی دیدارهای دوجانبه برگزار شود. »

وی افزود: «سفر به نیویورک فرصتی است که فضای سیاسی ایران را تشریح کند و کشورهای مختلف با دیدگاه رئیس جمهور جدید آشنا شوند. همچنین فرصت مناسبی برای دیدار با ایرانیان مقیم آمریکا و کانادا است. اگر این سفر پررونق‌تر از سفرهای گذشته نباشد، کمتر از آن نیز نخواهد بود.»

این کارشناس سیاست خارجی در خصوص اکتبر 2025 و پایان برجام ، بیان کرد: «اکتبر 2025 زمان پایان عمر ده ساله برجام است. دو احتمال وجود دارد؛ احتمال اول اینکه عمر برجام به پایان می رسد و موضوع هسته‌ای ایران که بخشی از در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و بخشی نیز در شورای امنیت سازمان ملل مطرح است، برای هر مصوبه‌ای نیاز به قطعنامه جدید دارند. احتمال دوم نیز این است که کشورهای اروپایی که در برجام هستند، اسنپ بک کنند. البته ایران در زمان آقای روحانی این هشدار را داد که اگر اسنپ بک زده شود، ممکن است ایران از NPT خارج شود.»

ابوالفتح ادامه داد: «بستگی دارد که طی یک سال آینده چه اتفاقی بیافتد. باید دید که آیا روابط ایران و غرب به سمت بهبود مناسبات و مدیریت تنش حرکت می‌کند یا خیر. دولت چهاردهم باید تلاش کند که با اروپا به یک فهم و درک مشترک برسد و بخشی از نگرانی‌های اروپایی‌ها را مترفع کند که کار بسیار سختی است. چرا که نگاه منفی اروپا متاثر از نگاه آمریکاست یعنی اگر نگاه آمریکا به ایران مثبت شود، اروپاییان نیز متاثر از آمریکا نگاهشان را تغییر می‌دهند.»

وی در پایان اضافه کرد: «نمی‌توان به پذیرش آمریکایی‌ها و مدیریت تنش‌ها توسط آنها خوشبین بود بر همین اساس احتمال دارد اروپایی‌ها تا یک سال در مسیر تقابل و دشمنی و بهانه‌جویی حرکت کنند.» 

لازم به ذکر است؛ مسعود پزشکیان یکشنبه، یکم مهر ۱۴۰۳ برای شرکت در مجمع عمومی سازمان ملل به نیویورک سفر خواهد می‌کند و سه‌شنبه ۳ مهر در این مجمع سخنرانی خواهد کرد.

این سفر هرساله در اواخر شهریور و یا اوایل مهرماه صورت می‌گیرد و روسای جمهور کشورمان در ادوار مختلف با حضور در مجمع عمومی سازمان ملل به نیویورک به بیان نظرات و مسائل مورد نظر پرداخته‌اند.

سخنرانی در اجلاس جانبی مجمع عمومی به‌نام «سران برای آینده»، دیدار با ایرانیان مقیم آمریکا، گفت‌وگو با رهبران ادیان الهی، نشست با مدیران رسانه‌ها، اندیشکده‌ها و دیگر دیدارهای دوجانبه با برخی سران کشورهای اروپایی، آسیایی و جهان اسلام از جمله برنامه‌های احتمالی رئیس‌جمهور ایران در سفر به نیویورک است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار