بازتاب نشست خبری پزشکیان در رسانه‌های خارجی​

تهران (پانا) - رسانه‌های خارجی در سراسر دنیا به پوشش اظهارات نهمین رئیس‌جمهور ایران در نخستین نشست خبری خود پرداختند.

کد مطلب: ۱۵۰۲۲۸۴
لینک کوتاه کپی شد
بازتاب نشست خبری پزشکیان در رسانه‌های خارجی​

ان‌اچ‌کی بازتاب خبر نشست خبری رئیس جمهور کشورمان تیتر زد: رئیس جمهوری ایران از آمریکا خواست تا پیش از هرگونه مذاکرات مستقیم با تهران به خصومت (با ایران) پایان دهد.

تارنمای این شبکه خبری ملی ژاپن در ادامه نوشت: پزشکیان روز دوشنبه (روز گذشته) نخستین کنفرانس خبری خود را پس از عهده دار شدن سمت ریاست جمهوری ایران، برگزار کرد.

تارنمای ان‌اچ‌کی در ادامه نوشت: پزشکیان در پاسخ به پرسشی در باره احتمال گفت و گوی مستقیم با رئیس جمهوری ایالات متحده گفت که آمریکایی های باید نخست نشان دهند که هیچگونه خصومتی با ایران ندارند. ایران هیچگونه خصومتی با آمریکا نداشته اما این ایالات متحده است که تمامی راه ها را بسته است.

تارنمای این رسانه ملی ژاپن که قدمت آن نزدیک به قرن می رسد در ادامه بازتاب سخنان رئیس جمهوری ایران نوشت: پزشکیان بر آمادگی برای بهبود روابط با کشورهای غربی تاکید کرد.

ان اچ کی در ادامه نوشت: پزشکیان گفت که وی به قطعیت می تواند بگوید از زمانی که وی عهده دار این سمت شده است، ایران چیزی (تسلیحات) به روسیه ارائه نکرده است که دلیلی برای تحریم کشورهای غربی علیه کشورش باشد؛ اما این درحالی است که آمریکا و کشورهای اروپایی اوایل ماه جاری میلادی با متهم کردن ایران به تامین موشک های بالستیک به روسیه، تحریم های جدیدی علیه تهران اعمال کردند.

1

رسانه ژاپنی «ژاپن تودی» مستقر در توکیو نیز به بازتاب کنفرانس خبری روز گذشته دکتر مسعود پزشکیان پرداخت و در تیتری نوشت: رئیس جمهوری ایران تاکید کرد که تهران خواهان مذاکره در مورد برنامه اتمی خود است.

نشریه هندی فرست‌پست پاسخ رئیس‌جمهور به ادعای ارسال موشک مافوق صوت به یمن را منتشر کرد. پزشکیان در نخستین نشست خبری خود در این باره گفت: «سفر به یمن (از ایران) یک هفته طول می‌کشد، چگونه این موشک می‌توانسته به آنجا رسیده باشد؟ ما چنین موشک‌هایی نداریم که به یمن بدهیم.»

انصارالله یمن در روز یکشنبه به یک موشک مافوق صوت به مواضع رژیم صهیونیستی در اراضی اشغالی حمله کرد، حمله‌ای که به گفته ارتش یمن با یک موشک مافوق صوت صورت پذیرفت.

از زمان آغاز جنگ غزه، ارتش یمن در پاسخ به جنایات رژیم صهیونیستی در این باریکه، حملات مکرری علیه کشتی‌های رژیم صهیونیستی در دریای سرخ و مواضع این رژیم در اراضی اشغالی ترتیب داده و یک مقام انصارالله حمله شب گذشته را تنها آغاز راه دانست.

خبرگزاری رویترز نیز به اظهارات مسعود پزشکیان درباره همکاری نظامی ایران و روسیه پرداخت. پزشکیان در این نشست خبری گفت از زمانی که دولت را تحویل گرفته، ایران هیچ سلاحی به روسیه نفرستاده است.

این اظهارات پزشکیان پس از آن مطرح شد که کشورهای غربی تهران را به ارسال موشک‌های بالستیک به روسیه متهم کرده و تحریم‌های جدیدی را علیه مسکو و تهران اعمال کردند.

پزشکیان در این نشست خبری در پاسخ به پرسشی در این باره گفت: «ممکن است در گذشته انتقالی صورت گرفته باشد... اما می‌توانم اطمینان دهم که از وقتی من به قدرت رسیدم، هیچ‌گونه انتقالی به روسیه انجام نشده است.»

این خبرگزاری همچنین به پوشش اظهارات پزشکیان درباره احتمال توافق میان ایران و آمریکا و احیای برجام پرداخت. او در این نشست خبری گفت اگر ایالات متحده در عمل نشان دهد که با جمهوری اسلامی خصومتی ندارد، ایران می‌تواند مذاکرات مستقیم با آمریکا را از سر گیرد.

به گزارش رویترز، «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور پیشین ایالات متحده در سال ۲۰۱۸ از توافق برجام خارج شد و گفت که این معاهده بیش از حد به نفع تهران بوده است. او تحریم‌های سخت‌گیرانه ایالات متحده علیه ایران را از سر گرفت، رفتاری که موجب شد ایران به‌مرور محدودیت‌های هسته‌ای خود تحت این توافق را رعایت نکند.

خبرگزاری «ایلکه» ترکیه در همین راستا به اظهارات پزشکیان درباره لزوم ارائه حسن نیت از سوی آمریکا پرداخت و گزارش داد که رئیس‌جمهور ایران تاکید کرده است که زورگویی را تحمل نخواهد کرد.

این رسانه ترکیه‌ای همچنین در گزارش خود از این نشست خبری نوشت: «پزشکیان گفت همه کشورهای مسلمان باید به راحتی با یکدیگر تعامل کنند و بر لزوم همکاری و سرمایه‌گذاری کشورهای مسلمان در یکدیگر تأکید کرد.»

این رسانه ترکیه‌ای همچنین به قدردانی رئیس‌جمهور از نقش چین در آشتی بین ایران و عربستان پرداخت و اظهارات وی درباره همکاری راهبردی میان ایران و چین را بازنشر داد.

در این گزارش همچنین به محکومیت جنایات رژیم صهیونیستی در غزه از سوی پزشکیان اشاره شده و آمده است که او بر تعهد ایران به تقویت روابط با کشورهای عربی و مسلمان، از جمله ترکیه، تأکید کرده است.

اظهارات پزشکیان درباره تقویت محافل آزاداندیشی در دانشگاه‌ها نیز نظر رسانه ترکیه‌ای را جلب کرد. در این گزارش آمده است: «پزشکیان بر لزوم دسترسی برابر به آموزش عالی برای مردم مناطق کمتر توسعه‌یافته تأکید کرد... و حق دفاع ایران از خود در برابر اسرائیل را محفوظ دانست.»

ایلکه همچنین بر اظهارات پزشکیان مبنی بر اینکه ایران قصدی برای دستیابی به سلاح‌های هسته‌ای ندارد تاکید کرد و گزارش داد که او خواستار احترام به حقوق ایران در مذاکرات بین‌المللی شده است.

 

2

ژاپن تایمز روزنامه ژاپنی که در سال ۱۸۹۷ در توکیو تاسیس شده است، از دیگر رسانه‌های معتبر ژاپنی است که به بازتاب نخستین کنفرانس خبری رئیس جمهوری ایران اقدام کرد و تیتر زد: اسرائیل (رژیم صهیونیستی) را خلع سلاح کنید.

تارنمای این نشریه پرقدمت ژاپنی در بازتاب این کنفرانس خبری نوشت: پزشکیان بر حق ایران برای ادامه برنامه موشکی خود که انتقاد غرب را موجب شده است، به عنوان یک عامل بازدارنده در برابر دشمن سرسخت خود اسرائیل (رژیم صهیونیستی)، تاکید کرد.

ژاپن تایمز به نقل از رئیس جمهوری ایران در این نشست خبری نوشت: آنها (غرب) می‌گویند ما نباید موشک داشته باشیم، بسیار خب، اما شما باید نخست اسرائیل را خلع سلاح کنید، آنها (رژیم صهیونیستی) می توانند بر روی ما و یا مکان دیگری که خواستند مانند غزه بمب بیاندازند.

خبرگزاری «ترند» جمهوری آذربایجان در گزارشی درباره این نشست خبری، به ابراز تمایل رئیس‌جمهور ایران برای سفر به ترکیه پرداخت و نوشت: «مسعود پزشکیان، رئیس‌جمهور ایران در نشست خبری امروز خود گفت که حتماً به‌زودی به‌عنوان رئیس‌جمهور ایران به ترکیه سفر خواهد کرد.»

ترند با اشاره به اینکه پزشکیان ترکیه را یک کشور دوست و برادر توصیف کرده و بر مبادلات تجاری بین ۲ کشور تاکید کرد، گزارش داد رئیس‌جمهور ایران خواستار اتخاذ گام‌هایی برای سرمایه‌گذاری مشترک میان تهران و آنکارا شده است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار