وعده عربستان برای پیوستن به توافق جامع پادمان هسته‌ای

تهران (پانا) - عربستان سعودی وعده داد که به پروتکل جامع پادمانی آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای برای نظارت گسترده‌تر این آژانس بر فعالیت‌های خود بپیوندند.

کد مطلب: ۱۵۰۲۱۶۵
لینک کوتاه کپی شد
 وعده عربستان برای پیوستن به توافق جامع پادمان هسته‌ای

عربستان سعودی اعلام کرد که "عبدالعزیز بن سلمان" وزیر انرژی در کنفرانس عمومی سالانه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفت: عربستان در ژوئیه سال 2024 میلادی درخواست توقف اجرای پروتکل مقادیر کم (SQP) و حرکت به سمت اجرای پروتکل جامع پادمانی را به آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای ارایه کرد.

آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای از مدت‌ها پیش خواهان برداشته شدن چنین گامی از سوی کشورهایی است که پروتکل مقادیر کم را اجرا می‌کنند تا با پیوستن آنها به پروتکل جامع پادمانی، نظارت بر فعالیت‌های هسته‌ای این کشورها گسترده تر شود.

پروتکل‌ مقادیر کم یک توافق با آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای است که آن دسته از کشورهایی را که در زمینه هسته‌ای از پیشرفت کمتری برخوردار هستند، از بسیاری تعهدات درخصوص ارایه گزارش و بازرسی معاف می‌کند.

عبدالعزیز بن سلمان گفت: ما هم اکنون با آژانس برای پایان دادن به اقدامات فرعی به منظور توقف عملی اجرای پروتکل مقادیر کم در اواخر ماه دسامبر سال 2024 کار می کنیم.

"رافائل گروسی" مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در صفحه خود در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: تصمیم عربستان برای لغو پروتکل مقادیر کم بر توان آژانس برای اطمینان از استفاده صلح‌آمیز از مواد هسته‌ای در این کشور خواهد افزود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار