گاردین: خشونت و عدم ثبات در سیاست آمریکا موج می‌زند

تهران (پانا) - تلاشی دوباره برای ترور «دونالد ترامپ» نشان‌دهنده میزان فزاینده افراطی‌گری و خشونت‌طلبی در فضای سیاسی ایالات متحده است، خشونتی که با نزدیک‌شدن تاریخ انتخابات بیشتر خواهد شد.

کد مطلب: ۱۵۰۲۱۵۴
لینک کوتاه کپی شد
گاردین: خشونت و عدم ثبات در سیاست آمریکا موج می‌زند

به گزارش ایسنا، رسانه انگلیسی در مقاله‌ای با اشاره به یک تلاش نافرجام دیگر برای ترور «دونالد ترامپ» نامزد جمهوری‌خواه انتخابات ۲۰۲۴ آمریکا، نسبت به گسترش خشونت و رفتارهای افراطی در صحنه سیاسی ایالات متحده ابراز نگرانی کرد و ترامپ را یکی از مسببان اصلی این روند خشونت‌آمیز دانست.

به گزارش گاردین، ترامپ بعدازظهر یکشنبه در حال بازی گلف در باشگاه گلف بین‌المللی خود در «وست پالم بیچ» فلوریدا بود که یکی از مأموران سرویس مخفی لوله تفنگی را در میان بوته‌ها مشاهده و به سوی آن شلیک کرد. سپس مظنون که «رایان وسلی روث» نام دارد، سلاح و کوله‌پشتی خود را رها کرد و پا به فرار گذاشت، اما کمی بعد دستگیر شد.

گاردین با اشاره به وقایعی مانند مرگ یک فعال حقوق مدنی در راهپیمایی حامیان برتری نژادی سفیدپوستان در «شارلوتزویل»، حمله حامیان ترامپ به ساختمان کنگره آمریکا در ۲۰۲۱ و حمله به همسر «نانسی پلوسی» رئیس سابق مجلس نمایندگان آمریکا، گزارش داد خطر و بی‌ثباتی دیگر به بخشی روزمره از زندگی سیاسی در آمریکا بدل شده‌اند.

روزنامه انگلیسی همچنین با اشاره به طرح ادعاهای دروغین مانند این شایعه که مهاجران اهل کشور «هائیتی» در آمریکا سگ و گربه‌های محله را می‌خورند، گزارش داد با نزدیک شدن روز انتخابات ریاست‌جمهوری ایالات متحده، این تهدیدات تشدید شده است، از جمله تهدید به بمب‌گذاری و تعطیلی مدارس. در این گزارش با اشاره به مرگ یکی از هواداران ترامپ در ترور نافرجام وی در سخنرانی انتخاباتی آمده است: «درست مانند گردهمایی ۹ هفته پیش حامیان ترامپ، باز هم مردم بی‌گناه از این پروپاگانداهای فکرنشده آسیب خواهند دید.»

روند عادی‌سازی خشونت در صحنه سیاسی آمریکا به هواداران احزاب برجسته محدود نمی‌شود. در سال ۲۰۱۷ یک ضارب که دیدگاه‌هایی ضد جمهوریت داشت، در جلسه تمرینی بازی بیسبال سالانه کنگره آمریکا تیراندازی کرد که به مجروح شدن پنج نفر از جمله ناظم وقت اکثریت مجلس نمایندگان آمریکا منجر شد. به گزارش گاردین، نتایج نظرسنجی دانشگاه شیکاگو در اواخر ماه ژوئن نشان می‌دهد ۱۰ درصد از بزرگسالان آمریکا با خشونت علیه ترامپ موافق هستند و در مقابل، ۶.۹ درصد از آمریکایی‌ها با اعمال خشونت در حمایت از وی موافق هستند.

بااین‌حال، گاردین تاکید کرد این ترامپ است که فعالانه در آتش تنش‌ها و افراط‌گرایی‌ها می‌دمد. او حمله به همسر نانسی پلوسی را مورد تمسخر قرار داد، خواستار اعدام سارقان و ژنرال‌هایی شد که وفادار نیستند و تهدید کرد که اگر در انتخابات پیروز نشود حمام خود به پا خواهد شد!

ترامپ از همین حالا فضا را برای افراطی‌گری آماده کرده است. او با چندین اتهام جنایی مواجه است، با جدیت فراوان سعی دارد از مجازات زندان در امان بماند. ترامپ هرگز شکست خود در انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۰ آمریکا را نپذیرفته و از حالا گفته است که به نتیجه انتخابات ۲۰۲۴ پایبند نخواهد بود.

به گزارش گاردین، سال‌هاست که یک طوفان تمام‌عیار در حال شکل‌گیری است و از دوقطبی‌سازی افراطی، تضعیف نهاد انتخابات، خشونت سیاسی و تحریف اطلاعات تغذیه می‌شود، طوفانی که در ماه نوامبر سرتاسر آمریکا را درگیر خواهد کرد.

نتایج نظرسنجی مشترک خبرگزاری رویترز و مؤسسه «ایپسوس» در ماه مه نشان داد از هر سه آمریکایی، بیش از ۲ نفر می‌گویند که نگران خشونت‌های احتمالی افراط‌گرایان پس از انتخابات ماه نوامبر هستند. در ماه میلادی گذشته، «پاتریک گاسپارد» یکی از مقامات سابق کاخ سفید گفت اگر «کامالا هریس» نامزد حزب دموکرات با اختلاف اندکی پیروز شود، آمریکا باید منتظر چندین حمله مانند حملات ششم ژانویه به کنگره ایالات متحده باشد.

«جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا و هریس تلاش‌های نافرجام برای ترور ترامپ را محکوم کرده و گفتند که از سلامت وی خوشحال هستند. به گزارش گاردین، گرچه حتی تندترین منتقدان ترامپ نیز نباید از اقدام به ترور وی خشنود باشند، اما این ترامپ بوده که با اقدامات خود فضای سیاسی آمریکا را آلوده کرده و رفتاری‌های خشونت‌آمیز را عادی‌سازی کرده است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار