روسیه از انهدام ۳ فروند جنگنده اوکراینی خبر داد

تهران (پانا) - وزارت دفاع روسیه با انتشار بیانیه‌ای، از انهدام ۳ فروند جنگنده اوکراینی در ۲۴ ساعت گذشته خبر داد.

کد مطلب: ۱۵۰۱۸۱۲
لینک کوتاه کپی شد
روسیه از انهدام ۳ فروند جنگنده اوکراینی خبر داد

در بیانیه روز یکشنبه وزارت دفاع روسیه آمده است: «یک فروند جنگنده سوخو-۲۷ توسط نیروی هوایی روسیه و ۲ فروند جنگنده میگ-۲۹ توسط پدافندهای هوایی ارتش روسیه منهدم شدند.»

این وزارتخانه همچنین از انهدام یک راکت «هیمارس» آمریکایی و ۴ بمب هدایت شونده همر فرانسوی و ۵۵ پهپاد اوکراینی خبر داد.

از طرفی، طبق گزارش شبکه روسی «راشاتودی»، در طول ۲۴ ساعت گذشته، ارتش اوکراین بیش از ۲ هزار و ۲۰۰ سرباز خود را در خطوط مقدم و ده‌ها واحد تجهیزات مختلف از جمله چندین هویتزر کشی M۷۷۷ ساخت آمریکا و هویتزرهای L-۱۱۹ انگلیسی را از دست داده است.

تولید جنگنده‌های سوخو-۲۷ و میگ-۲۹ در اوایل دهه ۱۹۸۰ در اتحاد جماهیر شوروی آغاز شد و ارتش اوکراین با وجود سرنگون شدن بسیاری از جنگنده‌های خود در طول جنگ با روسیه، همچنان چندین فروند از این جنگنده‌ها را در اختیار دارد.

در ماه ژوئیه، نشریه فوربس با استناد به داده‌های تجزیه و تحلیل دفاعی «اوریکس» گزارش داد که اوکراین در شروع جنگ خود در فوریه ۲۰۲۲، حدود ۱۲۵ جنگنده از جمله میگ-۲۹، سوخو-۲۵، سوخو-۲۷ و داشت اما تاکنون، بیش از ۹۰ فروند از این جنگنده‌ها نابود شده‌اند.

در همین راستا و در تلاشی برای افزایش توانمندی نیروی هوایی بسیار تضعیف شده اوکراین، یک «ائتلاف» از کشورهای اروپایی، از جمله هلند، دانمارک، نروژ و بلژیک، بیش از یک سال پیش قول داده بودند که حدود ۸۰ فروند جنگنده آمریکایی اف-۱۶ به اوکراین اهدا خواهند کرد.

با این وجود تا اواخر ماه اوت، اوکراین فقط کمتر از ۱۰ فروند از جنگنده‌های آمریکایی وعده داده شده خود را دریافت کرد و اولین مدل از این جنگنده‌ها را در همان ماه از دست داد. طبق گزارشات منتشر شده، این جنگنده، توسط روسیه در کی‌یف منهدم شده و یکی از با تجربه‌ترین خلبانان این کشور نیز کشته شد. بازرسان اوکراینی هنوز دلایل سقوط هواپیما را اعلام نکرده‌اند.

وزارت دفاع روسیه نیز سرنگونی جنگنده اف-۱۶ اوکراین را گزارش نکرده است. برخی از رسانه‌های روسی مدعی شدند که این جنگنده ممکن است در هنگام حمله به فرودگاهی در غرب اوکراین بر روی زمین توسط موشک اسکندر منهدم شده باشد.

در ماه مارس، «ولادیمیر پوتین»، رئیس‌جمهور روسیه گفت که استفاده از جنگنده‌های اف-۱۶ توسط اوکراین در درگیری‌ها، آنها را به یک هدف قانونی برای نیروهای روسیه تبدیل می‌کند و هشدار داد که اگر هواپیماها از آنجا عملیات کنند، حتی در فرودگاه‌های داخل کشورهای ناتو نیز مورد اصابت قرار خواهند گرفت.

تضعیف نیروی هوایی اوکراین درحالی صورت می‌گیرد که اخیرا شرکت‌ وابسته به صنایع هوافضا و دفاعی روسیه اعلام کرد که تعدادی جنگنده‌های سوخو-۵۷ و سوخو-۳۵-اس را به ارتش این کشور تحویل داده است. ارتش روسیه نیز در طول جنگ با اوکراین تعداد قابل توجهی از جنگنده های خود را از دست داده است که بسیاری از این جنگنده‌ها شکار پدافند و تسلیحات غربی شده‌اند که به شکل بی‌سابقه‌ای روانه اوکراین شده است.

شرکت «صنایع هوافضایی و صنایع دفاعی» روسیه (UAC) در بیانیه‌ای، پنجشنبه گذشته اعلام کرد: «یک دسته تازه از جنگنده‌های جدید سوخو-۵۷ و سوخو-۳۵-اس به نیروی هوایی روسیه تحویل داده شده است.»

به اذعان منابع غربی، برتری هوایی روسیه در میدان نبرد، اوکراینی‌ها را با وجود در اختیار داشتن تسلیحات مدرن غربی، در دفاع از تأسیسات حیاتی یا نیروهای خود ناکام گذاشته است و انهدام ۳ فروند جنگنده اوکراینی نیز به تضعیف هرچه بیشتر نیروی هوایی این کشور دامن خواهد زد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار