هانی زاده در گفت‌وگو با پانا:

سفر رئیس جمهور به «اقلیم کردستان» و «بصره» در ایجاد همگرایی موثر خواهد بود

دولت چهاردهم در حوزه سیاست خارجی ادامه دهنده راه دولت سیزدهم است

تهران (پانا) - یک تحلیلگر سیاست خارجی گفت سفر رئیس جمهور به «اقلیم کردستان» و «بصره» برای نخستین بار، در ایجاد همگرایی در عراق و منطقه کاملا موثر خواهد بود.

کد مطلب: ۱۵۰۱۳۱۵
لینک کوتاه کپی شد
سفر رئیس جمهور به «اقلیم کردستان» و «بصره» در ایجاد همگرایی موثر خواهد بود

حسن هانی زاده در گفت‌وگو با پانا ضمن اشاره به سفر رئیس جمهوری به عراق، اظهار کرد: «سفر آقای دکتر پزشکیان به عراق که نخستین سفر خارجی ایشان تلقی می‌شود، اثر بسیار مثبتی بر روحیه مردم عراق باقی گذاشت به این دلیل که نخستین رئیس جمهوری بود که به اقلیم کردستان و بصره سفر کرد. حضور رئیس جمهور کشورمان در اقلیم کردستان یک فضای تعامل جدیدی بین ایران و اقلیم کردستان به لحاظ سیاسی، امنیتی و اجتماعی ایجاد خواهد کرد. استقبال بالای مردم کردستان از رئیس جمهور کشورمان و همچنین صحبت کردن ایشان با زبان کردی اثر روانی خوبی بر مردم اقلیم کردستان باقی گذاشت. حضور ایشان در بصره که دارای یک ساختار جمعیتی مشخصی است و به عنوان امتداد عقیدتی جنوب ایران با مردم عشایر جنوبی عراق، اثر روانی بسیار خوبی بر مردم جنوب عراق باقی گذاشت و این یک حرکت کاملا هوشمندانه و دقیق و مبتنی بر همگرایی منطقه‌ای بود.»

وی افزود: «نخستین بار است که رئیس جمهور به دو مکان عراق که دارای تضادهای مختلفی هستند، سفر کرد و این در ایجاد همگرایی در عراق و منطقه کاملا موثر خواهد بود. ضمن اینکه در جریان این سفر 15 تفاهم نامه مهم اقتصادی و امنیتی و سیاسی بین ایران و عراق امضا شد.»

این کارشناس سیاست خارجی بیان کرد: «یکسری پرونده نیز در جریان این سفر مطرح شد؛ از جمله مساله غزه و ضرورت پایان دادن بحران غزه و استفاده از ظرفیت ایران و عراق برای کمک به مردم غزه، موضوع اخراج نیروهای آمریکایی از خاک عراق و آمادگی ایران برای همکاری امنیتی و نظامی با عراق، مساله تبادل اقتصادی و لایروبی اروند رود از دیگر موضوعات مدنظر بوده است. حجم مبادلات اقتصادی قرار است در سال‌های آینده به 20 میلیارد دلار در سال برسد که نشان دهنده پذیرش بالای بازارهای عراقی از کالاهای ایرانی است که با کیفیت بالای کالاها به عراق صادر می‌شود.»

وی ادامه داد: «مساله دیگری که به عنوان یک دغدغه امنیتی برای مقامات ایران وجود دارد، مساله حضور گروهک‌های تروریستی تجزیه طلب در اقلیم کردستان است که با توجه به وجود یک توافق نامه امنیتی نظامی بین ایران و دولت مرکزی عراق طبیعتاً باید کنترل بیشتری روی مرزهای مشترک شمال غرب ایران و عراق ایجاد شود تا این گروهک‌ها نتوانند به خاک ایران نفوذ کنند.»

هانی زاده در پایان خاطرنشان کرد: «دولت سیزدهم گام های مثبتی برای ایجاد همگرایی و همکاری بین ایران و عراق برداشت. سفر و دیدارهای شهید رئیسی با مقامات عراق، راه را برای همکاری و تعامل بیشتر بین تهران و بغداد ایجاد کرد که نشان دهنده این است که دولت چهاردهم در حوزه سیاست خارجی ادامه دهنده راه دولت سیزدهم است.»

 

خبرنگار : پارمیدا یاوری

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار