واکنش سخنگوی وزارت خارجه روسیه به موضوع کریدور زنگزور

زاخارووا: به حاکمیت کشورها احترام می‌گذاریم

تهران (پانا) - سخنگوی وزارت خارجه روسیه با بیان اینکه «روسیه توضیحات خود را درباره زنگزور به ایران ارائه کرده است» در نشست خبری امروز خود گفت: «احترام به حق حاکمیت کشورها، اصل اساسی روسیه است.»

کد مطلب: ۱۵۰۰۹۳۹
لینک کوتاه کپی شد
واکنش سخنگوی وزارت خارجه روسیه به موضوع کریدور زنگزور

ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت خارجه روسیه در بخش دیگری از نشست خبری امروز خود به مسئله کریدور زنگزور پرداخت و گفت: «طرف روس بر این باور است که ایران توضیحات و استدلال‌های مسکو را درباره کریدور زنگزور شنیده است.»

او افزود: «من اظهاراتی درباره دعوت از سفیر روسیه در ایران را دیدم که به وزارت امور خارجه ایران نسبت داده می‌شد. همچنین دیدم که رسانه‌ها تفسیر دیگری از این موضوع داشتند.»

زاخارووا خاطرنشان کرد: «ما با شرکای خود در تماس هستیم. این تماس دائمی است. ما تمام شفاف‌سازی‌های لازم را در این خصوص به ایران ارائه کرده‌ایم و ما معتقد هستیم این توضیحات در تهران شنیده و مورد قبول واقع شده است.»

طبق گزارش خبرگزاری «آپا» جمهوری آذربایجان، این دیپلمات ارشد روسیه گفت: «در موضع روسیه در خصوص احترام به حاکمیت کشورهای منطقه هیچ تناقضی وجود ندارد و نمی‌تواند وجود داشته باشد. نه تنها احترام به حق حاکمیت کشورهای منطقه، بلکه به طور کلی به حق حاکمیت کشورها، اصل اساسی ماست».

به گفته وی، «کارزار اطلاعاتی ضد روسی از محافل خاصی الهام گرفته شده که از هر فرصت، حتی پوچ‌ترین فرصت، برای ایجاد اختلاف در روابط و همکاری راهبردی در حال گسترش بین مسکو و تهران استفاده می‌کنند.»

او افزود: «کسانی که پشت چنین اقدامات تحریک‌آمیزی هستند، بدیهی است که این کار را به نفع غرب انجام می‌دهند. زیرا تنها غربی‌ها از چنین تحولاتی سود می‌برند».

درباره مسئله زنگزور، پیشتر «سرگئی شویگو» دبیر شورای امنیت ملی روسیه در دیدار «علی اکبر احمدیان»، دبیر شورای عالی امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران بر سیاست قطعی و ثابت کشورش در مورد زنگزور تاکید کرده بود.

شویگو در دیدار روز گذشته خود با احمدیان گفت: «روسیه بر توافقات پیشین با تهران درخصوص زنگزور پایبند است و سیاست مسکو در زمینه هیچ‌گونه تغییری نکرده است.»

مقام ارشد روسیه افزود: «روسیه در مورد جزایر سه‌گانه ایرانی، از حق حاکمیت و تمامیت ارضی جمهوری اسلامی ایران حمایت می‌کند».

احمدیان، دبیر شورای عالی امنیت ملی نیز در این دیدار بر آمادگی ایران در زمینه افزایش همکاری‌ها در همه عرصه‌ها به‌ویژه در زمینه اقتصادی تاکید کرد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار