اختلافات در دولت بایدن بر سر استفاده از سلاح‌های آمریکایی در خاک روسیه

تهران(پانا) - روزنامه فایننشال تایمز نوشت: دولت جو بایدن درباره اجازه استفاده از سلاح‌های آمریکایی در خاک روسیه توسط اوکراین دچار اختلاف شده است.

کد مطلب: ۱۵۰۰۷۷۵
لینک کوتاه کپی شد
اختلافات در دولت بایدن بر سر استفاده از سلاح‌های آمریکایی در خاک روسیه

این روزنامه اعلام کرد: رئیس جمهوری آمریکا گفت که در حال بررسی درخواست اوکراین برای استفاده از سلاح های ارائه شده از سوی این کشور برای حمله به عمق خاک روسیه است.

این درحالیست که دولت بایدن درباره اجازه استفاده از این سلاح ها دچار اختلاف شده و وزارت خارجه آمریکا در مقابل وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) و جامعه اطلاعاتی آمریکا، استقبال بیشتری از درخواست اوکراین کرده است.

بایدن در پاسخ به این سوال خبرنگاران که آیا دولت او اجازه می دهد از سامانه های موشکی تاکتیکی دور برد یا ATACMS برای هدف قرار دادن اهداف خود در خاک روسیه استفاده کند گفت: ما در حال حاضر در حال بررسی آن هستیم.

ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهوری اوکراین بارها خواستار لغو محدودیت استفاده از سلاح های دوربرد غربی برای حمله به فرودگاه ها، پرتابگرهای موشکی و مخازن مهمات، انبار سوخت و مراکز فرماندهی و کنترل مهم روسیه شده است.

واشنگتن در ماه های اخیر از ممنوعیت کامل اجازه به کی یف برای استفاده از سلاح های غربی به بهانه امکان دفاع این کشور از خود عقب نشینی کرده است.

با این حال زلنسکی فشار بر دولت های غربی را برای اجازه به استفاده از سلاح های دوربرد آنها برای حمله به عمق خاک روسیه به عنوان بخشی از راهبرد افزایش هزینه جنگ برای روسیه افزایش داده است.

آنتونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا این هفته به همراه دیوید لامی همتای انگلیسی خود با زلنسکی دیدار و با او درباره درخواست کی یف و حمایت از متحد خود گفت وگو می کنند. انگلیس از واشنگتن خواسته است به اوکراین اجازه دهد از تسلیحات دوربرد ارائه شده توسط متحدان غربی اش در عمق روسیه استفاده کند و مدعیست که کی یف باید بتواند سایت ها و دارایی های روسیه را هدف قرار دهد.

استفاده اوکراین از موشک های انگلیس موسوم به سایه طوفان برای حملات دوربرد در داخل روسیه، به امضای آمریکا نیاز است.

با وجودی که وزارت خارجه آمریکا از استدلال های اوکراین و بسیاری از متحدان غربی آن درباره استفاده از سلاح های دوربرد در عمق خاک روسیه استقبال می کند، پنتاگون و جامعه اطلاعاتی آمریکا نسبت به آن هشدار داده اند.

لوید آستین وزیر دفاع آمریکا هفته گذشته در نشست گروه تماس اوکراین در پایگاه هوایی رامشتاین آلمان گفت: ما می دانیم که روس ها در واقع هواپیماهای خود را که از بمب افکن های گلاید استفاده می کنند از تیررس موشک های دوبرد ATACMS خارج کرده اند.

وی مدعی شد: اوکراین می تواند اهداف راهبردی داخل خاک روسیه را با هواپیماهای بدون سرنشین و دیگر تولیدات داخلی هدف قرار دهد.

فشار جمهوریخواهان بر بایدن برای لغو محدودیت حمله به خاک روسیه

شبکه خبری سی ان ان نیز نوشت: گروهی از جمهوریخواهان ارشد مجلس نمایندگان آمریکا در نامه ای به بایدن از او خواستند محدودیت های استفاده از سلاح های دوربرد آمریکایی را لغو کند تا کی یف بتواند اهدافی را در خاک روسیه هدف قرار دهد.

این نامه که مورخ دوشنبه این هفته است، درخواست های دولت کی یف را تکرار می کند و در آستانه سفر بلینکن به کی یف در روز چهارشنبه (امروز) و در حالی که دولت بایدن در حال بررسی این درخواست اوکراین است، تهیه شده است.

بلینکن گفت که انتظار دارد این موضوع روز جمعه در دیدار بایدن و کی یر استارمر نخست وزیر انگلیس در واشنگتن مورد بحث قرار گیرد.

این نامه توسط مایکل مک کال رئیس کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان، مایکل ترنر رئیس کمیته اطلاعات مجلس نمایندگان، مایک راجرز رئیس کمیته نیروهای مسلح مجلس، کن کالورت رئیس کمیته فرعی تخصیص بودجه مجلس، توماس کین رئیس کمیته امور خارجی مجلس نمایندگان و ریچارد هادسون، کمیسر هلسینکی امضا شده است.

 

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار