کنعانی در پاسخ به پانا:

موضوع حقابه ایران در افغانستان مطالبه‌ای جدی است

رژیم صهیونیستی هسته کانونی محور خباثت در منطقه به شمار می‌رود

تهران (پانا) - سخنگوی وزارت امور خارجه گفت سیاست همسایگی جمهوری اسلامی ایران با جدیت و اولویت در دستور کار دولت چهاردهم است. نگاه به شرق یک انتخاب راهبردی است بر این اساس تعامل با شرق مدنظر دولت خواهد بود.

کد مطلب: ۱۵۰۰۲۲۱
لینک کوتاه کپی شد
موضوع حقابه ایران در افغانستان مطالبه‌ای جدی است

ناصر کنعانی در نشست خبری با اصحاب رسانه ضمن تبریک فرارسیدن ماه ربیع‌الاول، اظهار کرد: لازم می‌دانم پیروزی‌‌های غرورآفرین جوانان عزیز ایرانی در میادین بزرگ ورزشی در مسابقات المپیک و پارالمپیک را تبریک عرض می‌کنم. 

وی در خصوص عملیات شب گذشته مقاومت در مرز اردن و فلسطین، گفت: عملیات شهادت طلبانه شهروند اردنی علیه رژیم صهیونیستی باید تاکید کنم که این رژیم غده‌ای سرطانی در منطقه است. شر مطلق و هسته کانونی محور خباثت در منطقه به شمار می‌رود. این رژیم به دلیب جنایات جنگی هولناک در نوار غزه و کرانه غربی فلسطین، خود را در مقابل خشم ملت‌های جهان قرار داده است و امروز شاهد یک بیداری انسانی به حمایت از مردم مظلوم فلسطین هستیم. حمایت از فلسطین را یک مسئولیت قانونی، اخلاقی و انسانی تلقی می‌کنیم.

وی اضافه کرد: همانگونه که اخیرا یکی از مقامات ارشد رژیم صهیونیستی اشاره کرده، این رژیم به شکست نزدیکتر از دستیابی به پیروزی است.

سخنگوی وزارت امور خارجه بیان کرد: سازمان ملل متحد و دیگر نهادهای بین‌المللی باید به صورت جدی اقدامات تجاوزگرانه رژیم صهیونیستی را محکوم کنند و در مقابل این میزان از جنایت، اقدامات بازدارنده انجام دهند.

کنعانی با اشاره به ادعاهای مطرح شده از سوی برخی رسانه‌های رژیم صهیونیستی مبنی بر اینکه این رژیم در حمله بامداد امروز برخی از مراکز مرتبط با ایران در سوریه را مورد حمله قرار داده است، گفت:  چنین چیزی را تایید نمی‌کنیم و بر اساس آنچه که منابع سوریه اعلام کرده‌اند رژیم صهیونیستی به مراکز سوری از جمله به یک مرکز تحقیقاتی که مربوط به ارتش سوریه بوده حمله کرده است. 

وی درباره مدیریت روابط ایران با اروپا و غرب، گفت: همانطور که رئیس جمهور محترم و وزیر خارجه کشورمان تاکید کردند، سیاست همسایگی جمهوری اسلامی ایران با جدیت و اولویت در دستور کار دولت چهاردهم است. نگاه به شرق یک انتخاب راهبردی است بر این اساس تعامل با شرق مدنظر دولت خواهد بود.

صلح در قفقاز به نفع تمامی کشورهای منطقه است

کنعانی در خصوص اظهارات اخیر مقامات روسیه درباره کریدور زنگزور، گفت: موضوع کریدور امروز بیش از هر زمان دیگری محل توجه است. مبنای اخبار و تحلیل‌های منتشره درباره تحولات قفقاز در پی سفر اخیر آقای پوتین به باکو و مصاحبه آقای لاوروف بود که زمینه‌ساز طرح دیدگاه‌ها و نظرات مختلفی است. بنابراین ضروری است تاکید کنم که به متن دقیق این اظهارات مراجعه کنید. ایران به حمایت از رفع انسداد از ارتباطات اقتصادی و مسیرهای مواصلاتی در منطقه ادامه خواهد داد. صلح در قفقاز به نفع تمامی کشورهای منطقه است. برخی از قدرت‌ها که خارج از منطقه هستند، قصد دارند به هزینه ملت‌های منطقه قفقاز را بی‌ثبات کنند. ما از تقویت سازوکار همکاری منطقه‌ای مبتنی بر الگوی موجود ۳+۳ به عنوان یک الگوی یکپارچه با جدیت حمایت می‌کنیم. نشست‌هایی تاکنون برگزار شده و نشست‌های دیگری نیز در پیش خواهد بود. 

وی درباره مذاکرات آتش بس غزه، گفت: رژیم صهیونیستی هرروز خواسته‌های زیاده‌خواهانه جدیدی مطرح می‌کند و تاکنون مانع آتش بس شده است. آمریکا به عنوان حامی اصلی رژیم صهیونیستی نیز اراده‌ای برای آتش بس ندارد. دولت آمریکا تاکنون با کلمات بازی کرده است و در عمل از ظرفیت و قدرت تاثیرگذاری خود به میزان لازم استفاده نکرده است. 

کنعانی در پاسخ به سوال خبرنگار پانا مبنی بر اینکه آخرین وضعیت حقابه هیرمند رو بفرمایید؛ با توجه به اینکه طالبان تاکنون نشان داده که تعهدی در قبال حفظ حقوق قانونی ایران ندارد؛ سازوکار و برنامه دولت چهاردهم در این زمینه چیست؟ گفت: این موضوع در طول چند سال گذشته مورد مطالبه و درخواست جمهوری اسلامی ایران بوده است. در ماه‌های گذشته بخشی از آب را از افغانستان دریافت کرده‌ایم. ما این را به عنوان یک مطالبه جدی قرار خواهیم داد. طرف مقابل نیز به این حق ما اعتراف دارد؛ انتظار داریم بر اساس معاهده موجود دو طرف، این مسأله به زودی حل و فصل شود.

وی در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار پانا درباره ساخت دیوار مرزی ایران و افغانستان نیز گفت: درباره دیوار مرزی مراجع ذیربط جمهوری اسلامی ایران گزارش مفصلی را ارائه کرده‌اند. 

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره آخرین درباره زندانی ایرانی در عربستان نیز گفت: همانطور که پیگیری‌های انجام شده منجر به آزادی شهروندان زندانی در عربستان شد، در ارتباط با زندانی باقیمانده این موضوع در فهرست پیگیری‌های دستگاه دیپلماسی و سفارت ایران در عربستان قرار دارد و امیدواریم در آینده نزدیک شاهد آزادی این شهروند ایرانی هم باشیم.

وی درباره توافق جامع ایران و روسیه، تصریح کرد: تدوین سندی به‌عنوان راهنمای توسعه روابط دو کشور ایران و روسیه در دستور کار دو کشور قرار داشته است؛ این سند تحت عنوان معاهده جامعه مشارکت راهبردی ایران و روسیه انجام شده و امضای آن در دستور کار رؤسای جمهور دو کشور قرار دارد؛ امضای این سند می‌تواند مبانی حقوقی لازم برای توسعه روابط دو کشور در همه زمینه‌ها به ویژه تجاری و اقتصادی فراهم کند.

سخنگوی وزارت امور خارجه در خصوص مذاکرات احیای برجام نیز بیان کرد: مواضع جمهوری اسلامی ایران در ارتباط با برجام روشن است. برجام یک توافق جمعی است و کشورهای عضو این توافق همه تعهداتی بر عهده داشتند و ایران تنها عضوی بود که به تعهدات خود عمل کرد. احیای این توافق مبتنی بر بازگشت طرف‌های مقابل به تعهدات خود در چهارچوب برجام است و این توافق زمانی می‌تواند احیا شود که همه طرف‌ها به تعهدات خود بازگردند.

کنعانی ادامه داد: ایران از میز مذاکره فاصله نگرفته است و مذاکرات را به عنوان راهکار دیپلماتیک برای تحقق منافع خود محل توجه قرار می‌دهد. توافق برجام یک نمونه از موفقیت چند جانبه‌گرایی در حل موضوعات پیچیده بود و جای تاسف است که برخی از طرف‌های مقابل به تعهدات خود در این زمینه عمل نکردند. مسیر توافق می‌تواند باز باشد و فرصت برای احیای برجام وجود دارد، مشروط به اینکه طرف‌های مقابل به تعهدات خود در برجام باز گردند و به آن پایبند باشند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار