هشدار نهادهای امنیتی اروپا درباره تهدید روسیه علیه زیرساخت‌های انرژی نروژ

تهران (پانا) - سرویس‌های امنیتی ۶ کشور اروپایی دوشنبه در دیدار با مقام‌ها و مدیران بخش انرژی نروژ مدعی شد که روسیه تهدیدی علیه زیرساخت‌های حیاتی صنعت انرژی در کشور اسکاندیناوی است.

کد مطلب: ۱۴۹۷۳۵۸
لینک کوتاه کپی شد
هشدار نهادهای امنیتی اروپا درباره تهدید روسیه علیه زیرساخت‌های انرژی نروژ

به گزارش رویترز، این نشست پشت درهای بسته و با حضور سرویس‌های امنیت ملی نروژ، آلمان، بلژیک، هلند، فنلاند، سوئد و ایسلند برگزار شد و نشان‌دهنده اهمیت اسلو در تامین انرژی اروپا بود.

«زینان زلن» معاون اداره فدرال حفاظت از قانون اساسی درباره این نشست به رویترز گفت: ما شاهد وقوع تحولی هستیم که نه تنها فقط آلمان یا نروژ بلکه همه ما را درگیر می‌کند.

وی بدون اشاره به جزئیات افزود: تهدیدی که از سوی کشورهایی همچون روسیه ایجاد می‌شود نه تنها شامل عملیات جاسوسی بلکه دربرگیرنده احتمال خرابکاری در برخی حوزه‌هاست.

«بئاته گانگاس» رئیس آژانس ضداطلاعات نروژ PST درباره جلسه روز دوشنبه گفت: ما درباره فعالیت‌های خرابکارانه صحبت کردیم. درباره روسیه حرف زدیم.

«نیلس آندریاس استنسونس» رئیس سرویس اطلاعات نروژ نیز اظهار کرد: روسیه در آخرین تقابل با غرب قرار دارد و رژیم آن مایل است که ریسک‌های بیشتری بکند.

وی افزود: هر چند ما شواهد متقنی درباره طرح‌هایی برای اقدام علیه نروژ ندیده‌ایم اما عاقلانه آن است که محتاط بوده و سطح امنیتی را افزایش دهیم.

در ماه آوریل، دو تبعه روسی-آلمانی در آلمان به ظن برنامه‌ریزی برای انجام حملات خرابکارانه از جمله حمله به تاسیسات نظامی آمریکا بازداشت شدند. به گفته مقام‌های آلمانی، هدف از این اقدامات تضعیف حمایت نظامی از اوکراین بود.

روسیه اتهامات درباره دست داشتن مسکو در برنامه‌ریزی بری انجام این اقدامات را رد کرد. این در حالی است که نهادهای اطلاعاتی نروژ بر آنچه که تهدید احتمالی روسیه برای انجام حملات خرابکارانه خوانده‌اند، تاکید کرده‌اند.

نهادهای اطلاعاتی نروژ اوایل سال ۲۰۲۴ اعلام کردند، شاید روسیه برای انجام حملات خرابکارانه فیزیکی یا دیجیتال علیه نروژ خصوصا بخش نفت این کشور «محتاط» باشد.

پس از حمله روسیه به اوکراین، نروژ که با روسیه هم‌مرز است به بزرگ‌ترین تامین‌کننده گاز طبیعی اروپا تبدیل شده است.

 

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار