سیدافقهی در گفت‌وگوبا پانا:

ممکن است نخست وزیر قطر حامل پیامی از سوی صهیونیست‌ها باشد

قطر و مصر بیشترین فعالیت را برای تشکیل هیات‌های مذاکره کننده رژیم صهیونیستی و نیروهای فلسطینی دارند

تهران(پانا) - یک تحلیلگر سیاست خارجی گفت ممکن است قطر پیامی از سوی صهیونیست‌ها داشته باشد چرا که قطری‌ها بارها حامل پیام از سوی آمریکا برای ما بودند.

کد مطلب: ۱۴۹۷۳۳۰
لینک کوتاه کپی شد
ممکن است نخست وزیر قطر حامل پیامی از سوی صهیونیست‌ها باشد

سیدهادی سیدافقهی در گفت‌وگو با پانا با اشاره به دیدار وزیر خارجه قطر با عباس عراقچی، اظهار کرد: «رابطه ما با کشور قطر از ویژگی‌های خاصی برخوردار است بنا به تحولات منطقه مناسباتی که ما با کشورهای برخط خلیج‌فارس داریم. دولت شهید رئیسی موفق شد شعار اولویت دادن به بهبود روابط کشورهای همسایه را عملیاتی کند. برای مثال با عربستان سعودی روابط را برگرداندیم اما با امارات به‌دلیل عادی‌سازی رژیم صهیونیستی مقداری مشکل داریم. هم‌چنان رابطه ما با بحرین قطع است.»

وی افزود: «نکته‌ای که نباید نادیده گرفت این است که قطری‌ها پایگاه‌های آمریکایی را در خود جای داده‌اند و بزرگترین پایگاه زمینی آمریکا در قطر قرار دارد. ما اطلاعاتی داشتیم که این پایگاه‌ها علیه ما اقدامات خصمانه انجام دادند. اما قطر وقتی توسط عربستان، بحرین، مصر و امارات محاصره زمینی، هوایی و دریایی شد، برای مقام معظم رهبری نامه نوشتند که ما را محاصره کرده‌اند و به کمک شما احتیاج داریم. ایران به کمک قطر شتافت. تجهیزاتی را در اختیار آنها قرار دادیم. قطری‌ها این را به عنوان یک کمک انسان‌دوستانه برای خود تلقی کردند.»

این کارشناس سیاست خارجی بیان کرد: «در ارتباط با مساله هسته‌ای و آزاد کردن برخی دارایی‌های بلوکه شده ما بانک‌های قطر واسطه شدند.»

وی ادامه داد: «اکنون درخصوص مساله غرب ما شاهد این هستیم که قطر و مصر بیشترین فعالیت را برای تشکیل هیات‌های مذاکره کننده رژیم صهیونیستی و نیروهای فلسطینی دارند.»

سیدافقهی اظهار کرد: «سفر نخست‌وزیر قطر به ایران می‌تواند چند وجه داشته باشد. وجه اول روابط بین دو کشور است چون با قطری‌ها روابط خوبی داریم و فراموش نکنیم که در بازی‌های جام‌جهانی فوتبال، یکی از کشورهای کمک‌کننده و مشورت‌کننده ایران بود. مسائل اقلیت ایرانی ساکن قطر مورد توجه دولت قطر است. در این سفر این مسائل به‌عنوان روابط دوگانه مورد بحث قرار می‌گیرد.»

این تحلیلگر مسائل بین‌الملل گفت: «مساله دوم مساله احتمال اینکه قطری‌ها حامل پیام از سوی آمریکایی‌ها هستند، است. انتقال پیام توسط قطر بعید نیست؛ به‌صورت شفاهی ممکن است پیامی از سوی صهیونیست‌ها نیز داشته باشند. قطری‌ها بارها حامل پیام از سوی آمریکا برای ما بودند.»

وی اضافه کرد: «مساله دیگر مساله احتمال منطقه‌ای شدن جنگ است که نفس‌ها در سینه حبس شده است. پس از تشکیل دولت آقای پزشکیان و بازگشت زوار اربعین عده‌ای تصور می‌کنند که تأخیر این موضوع به‌دلیل تشکیل نشدن دولت بود که اگر جنگ توسعه پیدا کرد، خلاء وزارتی نداشته باشیم. اکنون ۳ تا ۴ میلیون نفر زوار در بیابان‌ها هستند که باید بازگردند و به آرامش برسند تا ببینیم ایران چگونه می‌خواهد انتقام بگیرد. اینها موضوعاتی است که قطری‌ها می‌خواهند با ما درمیان بگذارند.»

سیدافقهی خاطرنشان کرد: «جناب آقای عراقچی در اولین مصاحبه تلفنی خود با فرانسوی‌ها و انگلیسی‌ها حرف آخر خود را زد و تاکید کرد که ما باید انتقام را بگیریم و این مساله به همین سادگی نیست. اما جزئیات و کیفیت این ضربه مشخص نیست.»

خبرنگار : پارمیدا یاوری

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار