روسیه شکایت از آلمان درباره نورداستریم را به شورای امنیت می‌برد

تهران (پانا) - معاون نمایندگی دائم روسیه در سازمان ملل اعلام کرد مسکو شکایت خود علیه آلمان درباره تحقیقات انفجارهای خط لوله نورد استریم را در شورای امنیت مطرح خواهد کرد.

کد مطلب: ۱۴۹۵۷۵۷
لینک کوتاه کپی شد
روسیه شکایت از آلمان درباره نورداستریم را به شورای امنیت می‌برد

‌«دیمیتری پولیانسکی» معاون نمایندگی دائم روسیه در سازمان ملل، شامگاه سه‌شنبه به خبرنگاران گفت: «روسیه آخرین شکایات خود علیه آلمان درباره بمب‌گذاری در خط لوله گاز نورد استریم را در شورای امنیت سازمان ملل مطرح خواهد کرد.»

طبق گزارش خبرگزاری اسپوتنیک، وی افزود: «در آینده، ما، آن را در نشست علنی شورای امنیت سازمان ملل مطرح خواهیم کرد.»

اظهارات پولیانسکی درباره مطرح شدن مسئله شکایت مسکو از برلین درباره تحقیقات انفجارهای نورد استریم درحالی است که روز گذشته (دوشنبه)، وزارت امورخارجه روسیه اعلام کرد مسکو به‌طور رسمی علیه آلمان در رابطه با تحقیق درباره بمب‌گذاری در خط لوله گاز نورد استریم شکایت کرده است.

«اولگ تیاپکین» مدیر دپارتمان اروپای وزارت امور خارجه روسیه در گفت‌وگو با خبرگزاری اسپوتنیک، با اعلام این خبر گفت روسیه به دنبال بررسی نقش آلمان در اجرای تعهدات بین‌المللی خود در رابطه با مبارزه با تروریسم است.

انفجار در ۲ خط لوله گاز صادراتی روسیه به اروپا - نورد استریم و نورد استریم ۲ - در ۲۶ سپتامبر ۲۰۲۲ رخ داد. اپراتور نورد استریم گفت که تخریب این خطوط لوله گاز بی‌سابقه بوده و تخمین زمان تعمیر غیرممکن است. در همان زمان، آلمان، دانمارک و سوئد احتمال خرابکاری عمدی را رد نکردند.

پولیانسکی در ادامه گفت که آلمان باید اطلاعات خود را درباره تحقیقات صورت گرفته پیرامون حمله به خط لوله «نورد استریم ۲» در اختیار شورای امنیت سازمان ملل قرار دهد.

وی افزود: «این وظیفه آلمان است و ما انتظار داریم که در آینده نزدیک انجام شود.»

در هفته گذشته، رسانه‌های آلمانی  گزارش داده بودند که دادستانی آلمان حکم بازداشت «ولودیمیر ز.» شهروند اوکراینی را در رابطه با انفجار خط لوله نورد استریم صادر کرده است. یکی از نشریات نیز عکس او را منتشر کرد که گمان می‌رود او یک غواص به نام «ولودیمیر ژوراولف» از کی‌یف باشد. همچنین گفته می‌شود که همدستان او یک زوج به نام‌های «سوتلانا و یوگنی اوسپنسکی» بودند.

روزنامه وال استریت ژورنال سپس گزارش داد تحقیقات آلمان در مورد انفجارهای نورد استریم روی «والری زالوژنی» فرمانده سابق نیروهای مسلح اوکراین و دستیارانش متمرکز شده است. رسانه آمریکایی همچنین نوشت که ظاهراً سازمان سیا از «ولودیمیر زلنسکی» خواسته بود که دستور خرابکاری در خطوط لوله را لغو کند، اما زالوژنی از آن اطاعت نکرد.

به گزارش ایسنا، دادستانی کل روسیه پرونده‌ای را درباره انفجار نورداستریم تحت عنوان «یک اقدام تروریستی بین‌المللی» آغاز کرده است.

«دیمیتری پسکوف» سخنگوی کاخ کرملین گفت: «روسیه بارها خواستار دریافت اطلاعات درباره انفجارهای نورد استریم شده اما هرگز آن را دریافت نکرده است».

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار