چین: از هر تلاشی برای دستیابی به آتش‌بس در غزه حمایت می‌کنیم

تهران (پانا) - سخنگوی وزارت امور خارجه چین امروز (چهارشنبه) تاکید کرد: پکن از هر تلاشی برای دستیابی به آتش‌بس دائمی و کامل در غزه حمایت می‌کند.

کد مطلب: ۱۴۹۴۵۶۲
لینک کوتاه کپی شد
چین: از هر تلاشی برای دستیابی به آتش‌بس در غزه حمایت می‌کنیم

به گزارش وزارت امورخارجه چین، لین جیان سخنگوی وزارت امور خارجه چین امروز (چهارشنبه۲۴ مرداد) اظهار داشت: پکن بارها از جامعه جهانی خواسته تا برای پایان جنگ در غزه و جلوگیری از گسترش سایه جنگ به مناطق دیگر خاورمیانه، با یکدیگر همکاری کنند.

وی با اشاره تلاش‌های چین برای کاهش تنش‌های منطقه‌ای، افزود: پکن از هر تلاشی برای دستیابی به آتش‌بس دائمی و کامل در غزه حمایت می‌کند.

لین ادامه داد: ما همچنین مایل به همکاری با جامعه جهانی برای کاهش تنش‌ها در منطقه و جلوگیری از تشدید درگیری‌ها هستیم.

چین مشارکت امنیتی استرالیا، آمریکا و انگلیس به حفظ صلح و امنیت منطقه آسیب می‌زند

لین جیان همچنین در واکنش به امضای توافق‌نامه همکاری در زمینه فناوری ساخت زیردریایی‌های هسته‌ای بین استرالیا، آمریکا و انگلیس، اظهار داشت: این مشارکت سه‌جانبه در زمینه انتقال «فناوری ساخت زیردریایی‌های هسته‌ای» و «سایر فناوری‌های نوین نظامی» بر رقابت تسلیحاتی در منطقه تاثیر می‌گذارد.

وی افزود: این اقدام همچنین بر پیمان منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای، آسیب و تنش‌های سیاسی و نظامی گروهی را در منطقه برمی‌انگیزند.

لین با اشاره به اینکه همکاری بین استرالیا، آمریکا و انگلیس به حفظ صلح و امنیت در منطقه آسیب می‌زند، تاکید کرد: چین و کشورهای منطقه چندین بار نگرانی شدید و مخالفت قاطع خود را در این رابطه ابراز کرده‌اند.

این دیپلمات چینی همچنین تصریح کرد: این مشارکت امنیتی سه‌جانبه، اهداف و مقاصد پیمان منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای (NPT) را نقض می‌کند و این اقدام به معنی انتقال نیروگاه هسته‌ای زیردریایی و مقدار زیادی اورانیوم غنی‌شده به کشورهای غیرهسته‌ای توسط کشورهای هسته‌ای است که خطر اشاعه هسته‌ای جدی را ایجاد می‌کند. سیستم نظارت آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نمی‌تواند نظارت موثری را در این زمینه داشته باشد.

لین با بیان اینکه جامعه جهانی در تفسیر و استفاده از مقررات نظارتی مربوطه اختلافات بزرگی دارد، تصریح کرد: بسیاری از کشورها در دومین نشست مقدماتی یازدهمین کنفرانس بازنگری پیمان منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای که به تازگی برگزار شد، نگرانی‌های خود را ابراز کردند.

وی افزود: چین از جامعه بین‌المللی می‌خواهد که با جدیت به تاثیرات همکاری زیردریایی‌های هسته‌ای استرالیا، آمریکا و انگلیس بر اعتبار و اثربخشی پیمان منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای و تاثیر منفی آن بر مکانیزم نظارتی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی توجه و بحث‌های بین‌دولتی را برای حل نگرانی‌های قانونی و فنی جامعه بین‌المللی در مورد همکاری‌های این سه کشور در چارچوب‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و فرایند بازنگری پیمان منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای‌پیش ببرند.

سخنگوی وزارت امور خارجه چین تصریح کرد تا زمانی که جامعه جهانی به توافقی در مورد مسائل نظارتی نرسیده‌اند، استرالیا، آمریکا و انگلیس نباید همکاری خود درباره زیردریایی‌های هسته‌ای را پیش ببرند.

چین: بر سیاست عدم استفاده اول از سلاح اتمی پایبند هستیم

لین جیان در همچنین در واکنش به اظهارات دونالد ترامپ رئیس‌جمهور پیشین و نامزد ریاست جمهوری آمریکا درباره احتمال اینکه «چین در زمینه سلاح‌های هسته‌ای به سطح ایالت متحده برسد یا حتی از آن‌هم فراتر رود»، اظهار داشت: ذخایر هسته‌ای چین و آمریکا از نظر مقیاس کاملاً متفاوت هستند.

وی اظهارات ترامپ را رد نکرد.

ترامپ در مصاحبه با ایلان ماسک مالک شرکت تسلا که در شبکه اجتماعی ایکس به طور زنده پخش می‌شد، گفت: «روسیه و آمریکا در صدر دارندگان سلاح‌های هسته‌ای قرار دارند ولی چین بسیار عقب‌تر از این دوکشور هست، اما چینی‌ها به‌سرعت در حال پیشرفت هستند و در نهایت پکن ممکن است به ما برسد یا حتی از ما پیشی بگیرد.»

لین با اشاره به اینکه چین سیاست «عدم استفاده اول از سلاح اتمی» را دنبال می‌کند، افزود: ما به راهبرد دفاعی خود پایبند هستیم و همواره ذخایر هسته‌ای خود را در سطح حداقلی که برای تامین امنیت ملی ضروری است، نگه می‌داریم و با هیچ‌ کشوری در زمینه مسابقه تسلیحاتی، مشارکت نمی‌کنیم.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار