نیویورک تایمز: اوکراین همچنان برای استفاده از جت‌های اف-۱۶ با چالش روبرو است

تهران (پانا) - رسانه آمریکایی در گزارشی درباره تاثیر جنگنده‌های اف-۱۶ در میدان نبرد نوشت: اگرچه اوکراین برای کسب و استفاده از این جت‌ها در تابستان جاری تلاش می‌کند، حملات روسیه به پایگاه‌های هوایی اوکراین این تلاش‌ها را پیچیده کرده و کی‌یف به دلیل محدودیت‌هایش در استفاده از آنها همچنان در نبرد خود در آسمان با چالش روبرو است.

کد مطلب: ۱۴۹۰۸۸۲
لینک کوتاه کپی شد
نیویورک تایمز: اوکراین همچنان برای استفاده از جت‌های اف-۱۶ با چالش روبرو است

روزنامه نیویورک‌تایمز در گزارش خود با بیان اینکه «روسیه آسمان اوکراین را با پهپادهای نظارتی پر کرده است و از شکاف‌های موجود در سیستم‌های پدافند هوایی برای انجام حملات پیچیده‌تر به مواضع اوکراینی استفاده می‌کند» تاکید کرد، مسکو به دلیل تسلط در هوا در امتداد بخش‌هایی از جبهه قادر بوده است مواضع اوکراین را با بمب‌های هدایت‌شونده قدرتمند هدف قرار دهد.

نیویورک تایمز ادامه داد: استراتژی اوکراین برای مقابله با روسیه در نبرد هوایی کمک گرفتن از جت‌های جنگنده اف-۱۶ غرب بود که کی‌یف می‌گوید تابستان امسال مستقر خواهند شد اما حملات به پایگاه‌های هوایی اوکراین بر عزم روسیه برای محدود کردن تأثیر این هواپیماها، حتی پیش از ورود آنها به نبرد تأکید می‌کند.

این حملات همچنین چالش‌های پیش روی اوکراین را که قرار است برای اولین بار جت‌های پیشرفته را مستقر کند، برجسته می‌سازد.

اوکراین امیدوار است که اف-۱۶ها که با سیستم‌های جنگ الکترونیک قدرتمند و مجموعه‌ای از تسلیحات دیگر عرضه می‌شوند، بتوانند در هماهنگی با سایر تسلیحات غربی، مانند سامانه‌های پدافند هوایی پاتریوت برای گسترش منطقه‌ای که برای خلبانان روسی بسیار خطرناک تلقی می‌شود، مورد استفاده قرار گیرند. آنها همچنین امیدوارند که این جت‌ها لایه دیگری از حفاظت را برای شهرهای اوکراین و زیرساخت‌های حیاتی کشور فراهم کنند.

اما کارشناسان می‌گویند کمبود خلبانان آموزش دیده و تعداد محدودی جت، تاثیر فوری آنها را محدود می‌کند.

هانتر استول، تحلیلگر دفاعی در موسسه تحقیقاتی رند می‌گوید: روسیه زمان زیادی برای تقویت دفاع خود، به‌ویژه در امتداد مناطق خط مقدم داشته است. بنابراین، اف-۱۶ها و خلبانان آنها با مقاومت شدید پدافند هوایی روسیه چه در زمین و چه در آسمان روبرو خواهند شد.

به نوشته رسانه آمریکایی، اوکراین حدود دو سال و نیم پس از اولین درخواست برای این هواپیما اعلام کرده در حال انتقال اولین اف-۱۶ به کشور است اما ورود هواپیماها که تعداد دقیق آن نیز به‌طور علنی فاش نشده است، در لحظه‌ای از عدم اطمینان کامل در جنگ صورت می‌گیرد. نیروهای روسی در سراسر جبهه ۶۰۰ مایلی درگیر حملات سختی هستند و شبکه انرژی اوکراین به دلیل بمباران بی امان و انتخابات ریاست جمهوری در ایالات متحده که می‌تواند کمک‌های نظامی آینده را به کی‌یف تغییر دهد، فلج شده است.

به گفته مقامات نظامی اوکراین و ایالات متحده، علاوه بر حملات روسیه به فرودگاه‌ها و پایگاه‌های هوایی اوکراین، توانایی کی‌یف به دلیل تعداد کمی از خلبانان آموزش دیده محدود خواهد شد. به گفته مقامات آمریکایی، انتظار می‌رود که حدود ۲۰ نیروی هوایی در خطوط آموزشی مختلف ایالات متحده، هلند و دانمارک در سال جاری آماده باشند.

فرماندهان هوایی می‌گویند که معمولاً حداقل دو خلبان را برای هر هواپیما اختصاص می‌دهند، از جمله برای استراحت خدمه، آموزش و سایر موارد. بنابراین، اوکراین این امکان را دارد که در سال جاری (میلادی)  تنها حدود ۱۰ اف-۱۶ را در ماموریت‌های جنگی پرواز دهد.

به گفته این مقامات، یکی دیگر از عوامل محدود کننده اصلی، تعداد پرسنل تعمیر و نگهداری و پشتیبانی آموزش دیده برای حفظ پرواز اف-۱۶ است.

ژنرال چارلز براون جونیور، رئیس ستاد مشترک نیروهای مسلح آمریکا و خلبان باسابقه F-۱۶، ماه گذشته گفت: موضوع فقط خلبانانی نیست که باید داشته باشید. تعمیر و نگهداری و آموزش نگهبانان نیز بخش مهمی از آن است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار