اتحادیه اروپا به مقابله با تعرفه‌های احتمالی ترامپ می‌رود

تهران (پانا) - «فایننشال تایمز» نوشت: اتحادیه اروپا در حال پیشبرد یک استراتژی تجاری برای مقابله با تعرفه‌های دونالد ترامپ بر کالاهای اروپایی است که در صورت راه‌یابی وی به کاخ سفید و اتخاذ تعرفه‌های تنبیهی علیه اروپا، اقدامات تلافی‌جویانه هدفمندی از سوی این اتحادیه علیه واشنگتن صورت می‌گیرد.

کد مطلب: ۱۴۹۰۸۱۶
لینک کوتاه کپی شد
اتحادیه اروپا به مقابله با تعرفه‌های احتمالی ترامپ می‌رود

به گزارش فایننشال تایمز، مقامات اتحادیه اروپا رویکرد هویج و چماق را بهترین پاسخ به تهدید دونالد ترامپ، ‌نامزد جمهوری‌خواهان در انتخابات پیش روی آمریکا، برای اعمال تعرفه ۱۰ درصدی علیه کالاهای صادراتی اروپا می دانند. طبق بررسی‌های انجام شده این تعرفه‌ها، صادرات اتحادیه اروپا را سالانه حدود ۱۵۰ میلیارد یورو کاهش می دهد.

این گزارش افزود: مذاکره کنندگان اروپایی در تلاش هستند تا در صورت پیروزی ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در نوامبر(آبان) و پیش از روی کار آمدن عملی او به حلقه یاران و متحدان وی نزدیک شده و پیشنهاد خرید بیشتر محصولات آمریکایی از سوی اتحادیه اروپا را ارائه کنند. در مرحله دوم این طرح و چنان‌چه مذاکرات بر سر بهبود تجارت با شکست مواجه شده و ترامپ تعرفه‌های بیشتری را علیه محصولات اروپایی اعمال کرد، دپارتمان بازرگانی کمیسیون اروپا نیز می تواند در اقدامی مشابه فهرستی از محصولات صادراتی آمریکایی را با احتمال اعمال تعرفه‌های ۵۰ درصدی یا بیشتر تهیه و اقدامات لازم در این زمینه را به کار گیرد.

طبق این گزارش اولین دوره ریاست جمهوری ترامپ بین سال های ۲۰۱۷ تا ۲۰۲۱ (۱۳۹۵-۱۳۹۹) برای اتحادیه اروپا که مراودات تجاری قابل توجهی با ایالات متحده دارد، دردناک بود. پس از آن‌که ترامپ در سال ۲۰۱۸ (۱۳۹۶) به دلایل امنیت ملی بر شش میلیارد و ۴۰۰ میلیون یورو واردات فولاد و آلومینیوم از اتحادیه اروپا تعرفه وضع کرد، اتحادیه اروپا نیز با اعمال تعرفه‌های جدید به ارزش دو میلیارد و ۸۰۰ میلیون یورو به مقابله با آن پرداخت.

فایننشال تایمز در تشریح این طرح اروپایی نوشت: بروکسل تصمیم گرفته است برخی توافقات که به عنوان بخشی از توافق موقت با دولت جو بایدن، ‌رییس جمهوری آمریکا، در مورد توقف تعرفه‌های فلزات در ماه مارس(اسفند) به حالت تعلیق درآمده را دوباره اعمال کند.

این مقاله با اشاره به افزایش کسری تجاری سالانه ایالات متحده که در سال ۲۰۱۶ (۱۳۹۵) _زمانی که ترامپ در انتخابات پیروز شد- از ۱۱۴ میلیارد یورو به ۱۵۲ میلیارد یورو در سال ۲۰۲۰ (۱۳۹۸) رسید، نوشت: از زمان آغاز درگیری میان روسیه و اوکراین در سال ۲۰۲۲ (۱۴۰۰)، اتحادیه اروپا مقادیر زیادی گاز طبیعی مایع را برای جایگزینی عرضه از مسکو وارد کرده است. کسری بودجه آمریکا در دوران ریاست جمهوری جو بایدن ثابت ماند و در سال ۲۰۲۳(۱۴۰۱) به ۱۵۶ میلیارد یورو رسید. با این حال، مقامات اتحادیه اروپا هشدار می‌دهند که افزایش قابل توجه صادرات ایالات متحده دشوار است، زیرا ارزش آنها از صادرات اتحادیه اروپا کمتر است. از طرفی کالاهای صادراتی از اتحادیه اروپا مانند داروها، خودروها و مواد غذایی و نوشیدنی های گران‌قیمت، ‌کالاهای اصلی هستند. همچنین نرخ رشد اقتصاد اتحادیه اروپا کمتر از نصف نرخ رشد اقتصاد ایالات متحده است و این تقاضا برای خرید کالاهای آمریکایی را کاهش می دهد.

در بخش پایانی این مقاله با اشاره به پیش‌بینی برخی متخصصان حوزه اقتصادی مبنی بر این که جنگ تعرفه‌ها بیشتر از ایالات متحده به اتحادیه اروپا آسیب می رساند، آمده است: میزان صدمات این تعرفه ها به اندازه ۱ درصد از تولید ناخالص داخلی اتحادیه اروپا در برابر ۰.۵ درصد از این شاخص در ایالات متحده است. با این حال، در اثر اعمال تعرفه‌ها علیه کالاهای صادراتی از اروپا، ۱.۱ درصد به نرخ تورم در ایالات متحده اضافه می شود، در حالی که این نرخ برای اتحادیه اروپا تنها ۰.۱ درصد است. سیاستگذاران بروکسل امیدوارند که ترامپ در صدد تحریک و افزایش تورم -آن‌هم در زمانی که رای دهندگان نگران هزینه زندگی خود هستند- نباشد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار