فایننشال تایمز: دولت برلین از دولت دوم «دونالد ترامپ» هراس دارد

تهران (پانا) - روزنامه فایننشال تایمز در مطلبی، آلمان را به دلیل وضعیت ژئوپلتیک و سیاست خارجی که در پیش گرفته، کشوری منزوی در عرصه بین‌الملل معرفی کرد و نوشت: دولت برلین از دولت دوم «دونالد ترامپ» هراس دارد.

کد مطلب: ۱۴۸۹۵۵۰
لینک کوتاه کپی شد
فایننشال تایمز: دولت برلین از دولت دوم «دونالد ترامپ» هراس دارد

به گزارش روزنامه فایننشال تایمز، احتمال اینکه دولت جدید در آمریکا تضمین‌های امنیتی را با متحدان اروپایی تضعیف کند و تعرفه های گمرکی را افزایش دهد، سبب خشم دولت برلین شده است.

براساس مطلب درج شده در این روزنامه تحت عنوان «آلمان منزوی از دور دوم ریاست جمهوری ترامپ هراس دارد»، دیپلمات‌های وزارت خارجه آلمان خود را برای سناریویی آماده می کنند که بسیاری آن را مدت‌ها غیرقابل قبول می‌دانستند؛ بازگشت دوباره دونالد ترامپ به کاخ سفید. رویدادی که به عقیده نویسنده این مطلب، می‌تواند پیامدهای غیرقابل تخمینی برای آلمان و جایگاه آن در جهان داشته باشد.

فایننشال تایمز در این مطلب آورده است: دولت برلین در واکنش به پیروزی احتمالی ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در ماه نوامبر (آبان)، با همکاری میز آمریکای شمالی وزارت امورخارجه آلمان، ستاد برنامه ریزی سیاست، دفتر هماهنگ کننده همکاری های فراآتلانتیک و سفارت آلمان در واشنگتن نوعی گروه بحران غیررسمی تشکیل داده اند تا در مورد پیامدهای این انتخابات رایزنی کنند.

گفته می شود آخرین تحول در دستورکار این گروه، تصمیم دیروز یکشنبه جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا برای کناره گیری از رقابت های انتخاباتی پس از هفته ها فشار هم حزبی هایش و حمایت وی از کاملا هریس بوده است.

مایکل لینک از اعضای این گروه بحران کنار رفتن بایدن را یک تغییر بالقوه در بازی دانست و افزود: این امر رقابت برای ریاست جمهوری را بازگشایی کرده و پویایی بسیاری به مبارزات انتخاباتی تزریق می کند.

با این حال، بسیاری در آلمان نمی دانند که با توجه به تغییر در نتایج نظرسنجی‌ها به نفع ترامپ به ویژه پس از عملکرد ضعیف بایدن در مناظره ۲۷ ژوئن (۷ تیر)، نتایج این انتخابات به کجا ختم می شود و از همین رو خود را برای پیروزی ترامپ آماده می کنند؛ چشم اندازی که از نقطه نظر نویسنده این مطلب سبب ناراحتی بسیاری در برلین شده است.

این روزنامه اضافه می کند که آلمان خود را در حالی برای بازگشت ترامپ آماده می‌کند که وی با سیاست اقتصادی حمایت‌گرایانه‌تر و شعار «اول آمریکا» و تهدید به اعمال تعرفه ۱۰ درصدی بر همه کالاها، قرار است صدمات بسیاری به اقتصاد صادرات محور آلمان وارد کند.

نویسنده سپس به وضعیت آلمان در عرصه بین الملل اشاره کرده و می نویسد: آلمان در حال حاضر به طور فزاینده ای در جهان تنها شده است. چراکه در شرق با روسیه ای روبرو است که به گفته بسیاری از مقامات برلین امکان دارد در عرض یک دهه آینده به یک کشور عضو ناتو حمله کند. از غرب به فرانسه ای روبرو است که پس از انتخابات زودهنگام پارلمانی، شاهد شکست حزب میانه روی امانوئل مکرون رئیس جمهوری این کشور بود. و اکنون نیز با چشم‌انداز ورود دوباره ترامپ به کاخ سفید که ممکن است تمامی تضمین‌های امنیتی ناتو را از زمان تشکیل در سال ۱۹۴۹ کنار بگذارد.

کریستوف هویزگن مشاور سیاست خارجی آنگلا مرکل صدراعظم پیشین آلمان، در همین زمینه با فایننشال تایمز گفت: «آلمان در خطر گیر افتادن در فلجی مهلک است که باید به سرعت از آن خارج شود».

این رئیس کنونی کنفرانس امنیتی مونیخ است سپس ادامه داد: «ما نمی‌توانیم فقط از بیم و هراس شگفت زده بمانیم و منتظر بمانیم تا ببنیم چه می شود، ما باید وظایف خود را انجام دهیم».

آلمان پذیرش احتمال بازگشت ترامپ را انکار می کرد

کاترین کلاور اشبروک از اعضای اندیشکده آلمانی Bertelsmann Stiftung، در این زمینه تشریح کرد: «برلین برای یک مدت طولانی این واقعیت را انکار می کرد. اما وضعیت در چند هفته گذشته بسیار جدی‌تر شده است. آنها حتی شروع به ترسیم یک طرح برای سناریویی کرده اند که در آن ترامپ دموکراسی آمریکایی را از بین برده و تفکیک قوا می کند».

در این میان اگرچه برخی چهره های عرصه سیاست برلین، فکر می کنند که دولت ترامپ و جی. دی ونس معاون وی، گسست شدیدی در سیاست خارجی بایدن ایجاد نخواهند کرد و به اتحادهای سنتی آمریکا متعهد خواهد ماند. اما اکثریت بر این باور هستند که در صورت روی کار آمدن ترامپ، توجه واشنگتن به جای اروپا به سمت آسیا معطوف می شود و آلمان نقش رهبری بیشتری را در همسایگی خود به عهده می گیرد.

اشبروک همچنی با ضعیف خواندن عملکرد اولاف شولتس به عنوان صدراعظم آلمان که ائتلافی پرهیاهو با سوسیال دموکرات ها، سبزها و لیبرال ها ایجاد کرده، افزود: «علیرغم چالش‌های ژئوپلیتیک عظیمی که اروپا با آن مواجه است، دولت فعلی آلمان بیشتر بر حل مشکلات خود و تلاش برای حفظ این ائتلاف متمرکز است».

آلمان هدف اصلی انتقادات دولت قبلی ترامپ

این روزنامه با اشاره به دوره نخست دولت ترامپ، یادآوری می کند که ریک گرنل که در آن زمان سفیر واشنگتن در برلین بود و اکنون یکی از نامزدهای احتمالی پست وزارت امورخارجه دولت احتمالی ترامپ بشمار می رود، همواره برلین را به دلیل وابستگی به منابع انرژی روسیه و عدم تخصیص ۲ درصد از تولید ناخالص داخلی خود برای هزینه های دفاعی هدف حمله قرار می داد.

ترامپ نیز در دوره ریاست جمهوری خود تعرفه های مجازات گرایانه سنگینی بر واردات فولاد و آلومینیوم اتحادیه اروپا وضع کرد و تهدید نمود که بر واردات خودرو نیز تعرفه های بیشتری اعمال خواهد کرد؛ اقدامی که به اذعان ناظران، برای صنعت خودروسازی آلمان فاجعه خواهد بود.

آلمان و آمریکای ترامپ؛ چه کسی نقش رهبری حمایت از اوکراین را برعهده می گیرد؟

با توجه به اظهارات مکرر ترامپ در مورد توقف کمک ها به اوکراین در صورت پیروزی در انتخابات، بسیاری از منتقدان شولتس تردید دارند که در صورت ورود دوباره این رئیس جمهوری پیشین به کاخ سفید، آلمان بتواند نقش رهبری را در حمایت از اوکراین بر عهده گیرد.

هویزگن در همین زمینه به فایننشال تایمز گفت: من فکر می‌کنم آلمان کوتاهی کرده است و نتوانسته از ظرفیت خود استفاده کند. وی افزود: اگرچه این کشور آرام آرام، به دومین تامین کننده بزرگ کمک نظامی به اوکراین تبدیل شده، اما رویکرد آن اغلب واکنشی بوده است. شما شاهد هستید که دولت برلین همواره در مورد ارسال تجهیزات و تسلیحات به اوکراین نظر منفی می داد، اما بعد نظرش را تغییر می‌داد.

تلاش برلین برای جلب نظر جمهوری خواهان

گزارش ها حاکی است که دولت آلمان پس از پایان دوره نخست ترامپ، تلاش بسیاری برای رفع انتقادها و افزایش هزینه های دفاعی خود کرده است. گفته می شود علاوه بر رویکرد جدید در قبال چین، وزرای آن نیز تلاش بسیاری برای تقویت روابط با جمهوری خواهان پیشرو کرده اند که به گفته ناظران می‌توانند بر ترامپ اثرگذار باشند. هدف این وزار سعی در پیدا کردن منافع مشترک اعلام شده است.

از جمله این چهره ها، مایکل لینک به عنوان یکی از اعضای کارگروه بحران وزارت امور خارجه آلمان که مسئول ایجاد روابط بین اقیانوس اطلس است، عنوان شده که گفته می شود دو سال گذشته را صرف سفر به ایالت های تحت رهبری جمهوری خواهان، ملاقات فرمانداران و سناتورهای این حزب کرده است.

هویزگن در این خصوص تشریح کرد: تمرکز وی بر ایالت هایی مانند تگزاس و جورجیا بوده که فرمانداران آنها جمهوری خواهان حامی ترامپ هستند و شرکت های آلمانی سرمایه گذاری های بزرگی در این دو ایالت انجام داده اند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار