قهرمان‌پور در گفت‌و‌گوبا پانا:

عادی‌سازی روابط ایران با عربستان و امارات موجب تغییر مواضع ترامپ خواهد شد

آمریکایی‌ها معتقدند ایران به دنبال ساخت سلاح هسته‌ای نیست/ سیاست متوازن دولت چهاردهم می‌تواند فشارها را کاهش دهد

تهران(پانا) - یک تحلیلگر مسائل بین‌الملل گفت با توجه به عادی‌سازی روابط ایران و عربستان و همچنین ایران و امارات، در این دوره تصمیم‌ها و سیاست‌ها می‌تواند به نفع ما باشد یعنی از فشار ترامپ کم کند. اگر ترامپ ببیند که در منطقه با سیاست های او همراهی نمی‌شود، احتمال دارد مواضعش را نسبت به ایران تعلیق کند.

کد مطلب: ۱۴۸۹۱۰۵
لینک کوتاه کپی شد
عادی‌سازی روابط ایران با عربستان و امارات موجب تغییر مواضع ترامپ خواهد شد

رحمان قهرمان‌پور در گفت‌وگو با پانا درخصوص انتخابات آمریکا گفت: «انتخابات آمریکا با یک عدم قطعیتی مواجه شده است که هنوز نمی‌دانیم آقای بایدن نامزد نهایی دموکرات‌ها خواهد بود یا خیر. باید منتظر کنگره ملی دموکرات‌ها در ماه آینده باشیم اما از جانب جمهوری‌خواهان تقریبا مشخص شد که نامزد آنها ترامپ است. طبیعتا شانس ترامپ برای برنده شدن بیشتر است و در آن صورت شرایط برای ما نیز سخت‌تر خواهد شد.»

وی افزود: «مهم این است که چه کسی نامزد نهایی دموکرات‌ها می‌شود و اگر نامزد قوی حضور داشته باشد که بتواند ترامپ را شکست دهد، این روند ادامه خواهد داشت. اما اگر امروز بخواهیم صحبت کنیم احتمال پیروزی ترامپ بیشتر است. اگر ترامپ بیاید به‌نظر می‌رسد که واقع‌بین‌تر است و شخصی را معاون خود انتخاب می‌کند که خیلی طرفدار جمهوری‌خواه تندرو نیست.»

این کارشناس بین‌الملل بیان کرد: «باتوجه به اتفاقاتی که برای ترامپ رخ داد و مساله ترور و دادگاه، می‌‌توان گفت که ترامپ یک شخص زخمی است که تلاش می‌کند از دموکرات‌ها انتقام بگیرد که می‌تواند به این معنا باشد که بیشتر درگیر سیاست داخلی خواهد شد و این یک فرصتی برای ما است که می‌توانیم مقداری از تندروی‌های ترامپ را در سیاست خارجی کم کنیم.»

قهرمان‌پور ادامه داد: «از طرف دیگر در سیاست آمریکا می‌گوییم رئیس‌جمهور در دوره دوم به دنبال این است که میراثی از خود به ارث بگذارد باید مشاهده کرد که آقای ترامپ این میراث را چگونه تعریف می‌کند. به‌عنوان مثال اوباما میراث را درخصوص بهبود روابط با ایران تعریف کرده بود. ترامپ بیشتر روی مساله کره شمالی حساسیت دارد. طبق خبری گفته شده است که اگر دوباره رئیس‌جمهور شود با رهبر کره شمالی دیدار می‌کند این اظهارات به این معنا است که شاید ترامپ می‌خواهد میراث خود را غیر اسیر کردن کره شمالی تعریف کند که در آن صورت باز می‌تواند در مقایسه با دوره اول ریاست جمهوری ترامپ به نفع ما باشد.»

وی اضافه کرد: «مورد دیگر خاورمیانه است. در دوره قبل از سال‌های ۲۰۱۶ تا ۲۰۲۰ روابط ما با کشورهای عربی مشخصا عربستان و امارات روابط خوبی نبود و بحرانی بود. با توجه به عادی‌سازی روابط ایران و عربستان و همچنین ایران و امارات، در این دوره تصمیم‌ها و سیاست‌ها می‌تواند به نفع ما باشد یعنی از فشار ترامپ کم کند. اگر ترامپ ببیند که در منطقه با سیاست های او همراهی نمی‌شود، احتمال دارد مواضعش را نسبت به ایران تعلیق کند.»

این تحلیلگر مسائل بین‌الملل بیان کرد: «در مجموع ترامپ برای ما نسبت به بایدن و دموکرات‌ها بدتر خواهد بود و فشار را علیه ایران بیشتر خواهد کرد مخصوصا در آبان ۱۴۰۴ مکانیزم ماشه را داریم. اگر وضعیت به شکل فعلی پیش رود، احتمال فعال شدن مکانیزم ماشه زیاد است. طبیعتا در این مورد ترامپ موضع سخت‌تری نسبت به ایران خواهد داشت. آن چیزی که ایران باید انجام دهد باتوجه به تجربه‌ای که در ۲۰۱۶ تا ۲۰۲۰ داشتیم، طبیعتا باید آن تجربه را دوباره بازخوانی کنیم.»

بهبود روابط با اروپا برای ما حائز اهمیت است

وی به مساله متشنج شدن روابط ایران و آمریکا بعد از جنگ اوکراین اشاره کرد و گفت: «در دوره قبل اروپا با آمریکا همراهی نمی‌کرد بر همین اساس به‌نظر می‌رسد که اگر امروز تنشی بین ایران و آمریکا شکل بگیرد، اروپا خیلی سیاست قبلی خود را ادامه نخواهد داد و ممکن است تا حد زیادی با آمریکا همراهی کند. نگرانی ما این است که در آبان ۱۴۰۴ اروپا برخلاف وضعیت قبلی خود، خواهان برجام باشد. به هرحال بهبود روابط با اروپا برای ما خیلی اهمیت دارد. از طرف دیگر بهبود روابط مثل عربستان و امارات مسیر خوبی برای عادی سازی است که باید گسترش پیدا کند و برگشت ناپذیر باشد تا در سطح منطقه‌ای بتوانیم در مقابل مواضع و تندروی‌های ترامپ بایستیم و با آن مقابله کنیم.»

وی خاطرنشان کرد: «مساله بعدی بهبود روابط با کشورهای آسیایی است که مهم است چون قدرت‌‌های نوظهور اقتصادی و سیاسی در آسیا هستند که از این نظر حائز اهمیت است. مساله چهارم همان سیاست متوازنی است که در تاکیدات آقای پزشکیان نیز اشاره شده بود که ایران باید سیاست متوازنی را در پیش بگیرد. این سیاست متوازن می‌تواند فشارها را کاهش دهد. مجموع اینها می‌تواند به ما کمک کند در افکار عمومی فضای بهتری ایجاد کنیم و طبیعتا شرایط مثل قبل نخواهد بود.»

قهرمان‌پور درخصوص اظهارات اخیر جیک سالیوان مبنی بر اینکه ایران به دنبال ساخت سلاح هسته‌ای نیست، گفت: «حرف آقای سالیوان همان حرف آقای برنز، رئیس CIA است که بر اساس ارزیابی که در سال ۲۰۰۶ انجام شده است و در حال به‌روز رسانی است و ارزیابی ملی نام دارد، نهادهای سیاسی آمریکا یعنی ۱۶ نهاد اطلاعاتی معتقدند که ایران قصد ساخت سلاح هسته‌ای را ندارد. آقای برنز نیز بارها تاکید کرده است که ما همچنان معتقدیم که این ارزیابی معتبر است. آقای سالیوان نیز معتقد است ایران قصد ساخت سلاح هسته‌ای را ندارد. این ارزیابی برخلاف ارزیابی دیگر کشورها است که مساله مهمی است. بحث بین آمریکا و اسرائیل همین است. اسرائیلی‌ها تاکید دارند ایران به دنبال ساخت بمب است اما آمریکایی‌ها معتقدند ایران به دنبال ساخت سلاح هسته‌ای نیست.»

خبرنگار : پارمیدا یاوری

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار