پیام روشن پزشکیان در گفت‌وگو با سیدحسن نصرالله؛

حمایت از مقاومت، رکن ذاتی سیاست خارجی ایران

تهران (پانا) - مواضع رئیس جمهور منتخب ایران در تماس با سران کشورها و گروه‌های محور مقاومت و تاکید وی بر حمایت کامل ایران باردیگر نشان داد که حمایت از مقاومت رکن ذاتی سیاست خارجی ایران به شمار می‌آید.

کد مطلب: ۱۴۸۷۰۰۳
لینک کوتاه کپی شد
حمایت از مقاومت، رکن ذاتی سیاست خارجی ایران

مسعود پزشکیان، رئیس جمهور منتخب جمهوری اسلامی ایران طی هفته گذشته در تماس با سید حسن نصرالله بار دیگر بر این موضوع که حمایت از محور مقاومت با قدرت ادامه می یابد صحه گذاشت و با این پیام صراحتا ذاتی بودن و لاینفک بودن حمایت از مقاومت در سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران را به دیگر طرفین در دنیا نشان داد.

این پیام رئیس جمهور منتخب در شرایطی که رژیم صهیونیستی به دنبال ماجراجویی جدید در لبنان است، علاوه بر دمیدن خونی تازه در رگ های محور مقاومت و افزایش توان گروه ها و کشورهای این محور در قبال جنایات رژیم صهیونیستی و حامیان غربی آن در منطقه غرب آسیا، این پیام مهم را به غرب مخابره کرد که برخلاف تصور برخی افراد در کانون های سیاستگذاری غرب، دولت چهاردهم با شدت بیشتر از قبل محور اساسی سیاست خارجی نظام جمهوری اسلامی ایران در حمایت از محور مقاومت و دیپلماسی منطقه ای ایران در منطقه غرب آسیا را ادامه و مورد تاکید و حمایت قرار داده و می دهد.

پیام دیگر مواضع سازنده پزشکیان در حمایت از محور مقاومت، قطع امید طرفین غربی به گنجاندن و افزودن بحث مسائل منطقه ای به مذاکرات رفع تحریم ها و ادامه سیاست سازنده دولت سیزدهم در جلوگیری از گسترش و گنجانده شدن مسائل دیگر در بحث مذاکرات ما بین ایران و غرب است.

در طی سال‌های گذشته غرب همواره سعی بر این داشت که با توسعه و گسترش مذاکرات هسته ای به مسائل منطقه ای، بر تمام شئون سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران تاثیر گذاشته و به دنبال چانه زنی و قطع حمایت ایران از گروه‎ های محور مقاومت بود.

تحلیلگران آمریکایی در سال های اخیر تاکید ویژه ای بر محور راهبرد منطقه خاکستری در منازعات و مناسبات میان ایران و غرب در منطقه غرب آسیا داشته و در پیش گرفتن این راهبرد توسط ایران را به عنوان شکست سیاست مهار آمریکا به عنوان ابرقدرت هژمون در غرب آسیا عنوان می کردند.

در راهبرد منطقه خاکستری که وضعیت و فضایی میان جنگ و منازعه و صلح عنوان می‌شود، ابهام و پیچیدگی در رفتار بازیگران و به چالش کشیده شدن راهبردهای سنتی نظامی رکن اساسی تحولات است. اذعان صاحب نظران غربی به شکست سیاست مهار آمریکا در وضعیت و راهبرد منطقه خاکستری در غرب آسیا به نوعی یک توصیه سیاستگذارانه به تصمیم گیران و سردمداران ایالات متحده نیز به شمار می آید.

مبتنی بر این اذعان توصیه وار، آمریکا باید از اتخاذ چنین راهبرد و وضعیتی توسط بازیگران تجدید نظر طلبی همچون ایران، چین و روسیه در مناطق مختلف جلوگیری کرده و از اساس آنان را از این سیاست به طرق مختلف از جمله چانه زنی های دیپلماتیک منصرف سازد. بر همین اساس نیز گنجانده شدن مذاکرات بر سر مسائل منطقه‌ای همچون سمی مهلک سیاست خارجی منطقه ای و جهانی ایران را دچار خدشه ساخته و مبتنی بر همین مساله پزشکیان رئیس جمهور منتخب با آگاهی به این موضوع و با اعلام حمایت کامل از مقاومت باب این امید را در دل غربی بسته و از بین برد.

یکی دیگر از وجوه مواضع سازنده رئیس جمهور منتخب در زمانی که ایران جایگاه ویژه‌ای را به خصوص در دوران پس از عملیات وعده صادق و پس از طوفان الاقصی در منطقه و جهان اسلام به دست آورده و در چشم ملت های مسلمان منطقه به عنوان یگانه حامی راستین و ثابت قدم مردم مظلوم فلسطین معرفی و مورد پذیرش قرار گرفته این است که حمایت راستین ایران از فلسطین و غزه به سهم خود می تواند به دیپلماسی عمومی و قدرت نرم ایران در بین ملت های اسلامی کمک کرده و این موضوع نیز به طبع بر روند توسعه روابط با دیگر کشورهای منطقه و دیگر کشورهای اسلامی در سرتاسر جهان نیز تاثیر گذار بوده و منافع و مزایای بسیاری را برای کشور نیز به همراه داشته باشد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار