دیدار معاون رئیس اطلاعات آلمان با نعیم قاسم برای اجتناب از جنگ همه‌جانبه

تهران (پانا) - یک منبع لبنانی از دیدار اخیر معاون مدیر اطلاعات آلمان با معاون دبیرکل حزب‌الله لبنان و گفت‌وگو با وی درباره ممانعت از جنگ فراگیر بین حزب‌الله و رژیم صهیونیستی خبر داد.

کد مطلب: ۱۴۸۴۹۶۳
لینک کوتاه کپی شد
دیدار معاون رئیس اطلاعات آلمان با نعیم قاسم برای اجتناب از جنگ همه‌جانبه

بعد از حدود ۶ ماه از اولین دیدار «اولی دیال» معاون مدیر اطلاعات آلمان و «نعیم قاسم» معاون دبیرکل حزب‌الله لبنان وی مجددا برای دیدار با نعیم قاسم به بیروت بازگشت و شنبه چند ساعت را در لبنان گذراند و صبح یکشنبه به برلین برگشت بدون اینکه با مسؤولان لبنانی دیدار کند.

طبق گزارش الاخبار، در حالی که ۲ طرف از واکنش نشان دادن به هرگونه خبری درباره این دیدار یا تایید صحت آن خودداری کردند، وبگاه «لیبانون برایفت جیتز» گزارش داد که هواپیمای اطلاعات آلمان شامگاه شنبه در فرودگاه بین‌المللی بیروت برای چند ساعت فرود آمد.

منابع آگاه از دیدار نعیم قاسم با معاون مدیر اطلاعات آلمان تاکید کردند که فضای این دیدار مثبت بود و ۲ طرف دیدگاه خود را درباره تحولات کنونی در منطقه و جنگ غزه و جنوب لبنان اعلام کردند.

به گفته این منابع، دیال هیچ‌گونه پیام تهدیدآمیزی یا طرحی به همراه نداشت بلکه آمده بود تا روندی را تکمیل کند که «آنالنا بربوک» وزیر خارجه آلمان در سفر خود به بیروت آغاز کرده بود.

به گفته منابع، سفر این مسؤول آلمانی «اکتشافی» و تکمیل کننده سوال‌های بربوک درباره اقداماتی بود که برای ممانعت از جنگ فراگیر در جنوب لبنان می‌توان انجام داد.

این مسؤول آلمانی گفت که صهیونیست‌ها خواهان بازگشت شهرک نشینان آواره به شمال فلسطین اشغالی هستند و به جنگ فراگیر برای تحقق این هدف تهدید می‌کنند و هرگونه اشتباه غیر عمدی از سوی ۲ طرف طی تبادل آتش احتمالا منجر به وقوع جنگی فراگیر می‌شود. وی درباره چگونگی ممانعت از وقوع چنین جنگی سوال کرد.

پاسخ نعیم قاسم مغایر با موضع اعلام شده مقاومت یا موضعش در دیدار قبلی نبود. وی تاکید کرد که هرگونه صحبت درباره آتش‌بس در جنوب لبنان با آتش‌بس در غزه مرتبط است و کشورهای غربی اگر نگران وقوع جنگی بزرگ هستند باید بر رژیم صهیونیستی برای توقف جنگ غزه فشار بیاورند.

به گفته منابع، نعیم قاسم تاکید کرد تهدید دشمن درباره جنگ فراگیر مقاومت را نمی‌ترساند. مقاومت قدرتمند و آماده است و شجاعت و دلیری که از خود نشان داده است مانع جنگ علیه لبنان می‌شود.

قاسم از این مسؤول آلمانی درباره شهروندان لبنانی سوال کرد که در آلمان به اتهام عضویت در حزب‌الله بازداشت شده‌اند.

دیال تاکید کرد که موضوع بازداشت شدگان به عهده دستگاه قضایی است و جزو پرونده‌های اطلاعات آلمان نیست.

تمایل آلمان به تلاش برای آرام کردن جبهه جنوب و ممانعت از جنگ فراگیر از طریق ارتباط مستقیم با مقاومت نشان می‌دهد که کشورهای ابرقدرت غربی از جمله کشورهایی که در حمایت کورکورانه از رژیم صهیونیستی مشارکت دارند مثل آلمان، خطر و جدی بودن وقوع چنین جنگی و توانایی‌های مقاومت برای مقابله را درک می‌کنند.

اصرار آلمان بر ارتقای سطح ارتباط با حزب‌الله همچنین نشان‌دهنده این اعتقاد برلین است که ایفای نقش مؤثر در کرانه شرقی مدیترانه مستلزم رویکردهای متفاوتی در سیاست خارجی نسبت به رویکردهایی است که در دهه گذشته اتخاذ کرده است.

آنچه سیاست جدید آلمان را تایید می‌کند تحول ارتباط آلمان با حزب‌الله از طریق کانال‌های امنیتی به ارتباط سیاسی چه از طریق دیدارهای اخیر بین دیال و قاسم و چه از طریق دیدارهایی است که بین نمایندگان سفارت آلمان در بیروت و نمایندگان حزب‌الله انجام می‌شود.

با اینکه برلین هنوز مواضع سختگیرانه‌ای در قبال دولت سوریه دارد، اما آلمانی‌ها هر روز تأکید می‌کنند که سیاست «انکار» در قبال سوریه بحران‌های مشترک را حل نمی‌کند و درنتیجه احتمالا تغییر این موضع زمان زیادی به طول نینجامد. به ویژه بعد از اینکه کشورهای عربی به ارتباط با دمشق روی آورده‌اند و کشورهای جنوب اروپا نیز همگی خواستار ازسرگیری روابط با سوریه هستند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار